گزارش نمایشگاه ریشه ها

“ریشه‌ها”ی من در ” لاله”

تندیس: نمایشگاه “من ۴” به انتخاب جاوید رمضانی،‌ با چهل و چهار اثر از یازده هنرمند در مدیوم‌های عکس، فتو مونتاژ، حجم، ترکیب مواد و نقاشی، جمعه دوم مرداد در “نگارخانه لاله” کار خود را آغاز کرد.

هنرمندان این نمایشگاه هر یک به نوعی به بیان دغدغه‌های خود به مثابه  یک “من” در مواجهه با مفهوم “ریشه‌ها” پرداخته‌اند. در این آثار، ریشه‌ها با تعاریف هویت، مکان، جغرافیا، کهن الگوها، تفکرات و ایدئولوژی‌ و نیز با ویژگی‌های زیستی فرد به مثابه انسان بدنمند، پیوند خورده‌ است.

علی یحیایی با پنج اثر عکاسی هویت بازتابیِ فرد را بازتاب داده و مخاطب را در این مواجهه، تبدیل به اثر می‌کند. نگین فیروزی، نیلوفر تقی‌پور و امیر کوشامنش در آثار خود با سه نگاه متفاوت، مکان و حضور انسان به عنوان موجودیت اثرگذار بر مکان و تاثیر پذیر از آن  را منعکس کرده‌اند. همین حضور و و تاثیر پذیری از عواملی که تحت کنترل انسان نیست اما به هر روی او را چنان می‌سازد که می‌شود، در آثار بهراد شریفی و حامد حکیمی از دو زاویه دید متفاوت به چشم می‌خورد.

در آثار نقاشی سحر افتخارزاده و مریم روشن‌فکر ریشه‌ها در قالب عقاید و سایه سنگین کهن الگوها بازتاب یافته و شاید این همان چیزی است که آدم‌های کله مکعبی مسعود جزنی از آن فرار می‌کنند!

مریم اسدی در اثر خود اسنادی از زیستِ بدن خود را به نمایش گذاشته و بدن را در فعل و انفعالات بیوشیمیایی آن به عنوان هویت فردی، بازخوانی کرده است و زینب ثقفی، با فتو مونتاژ و حجم، مدرنیته و از میان همه مظاهر آن، تکنولوژی را در مقابله با این هویت فردی و در عین حال، سازنده نوع دیگری از آن می‌بیند و نوع متفاوتی از زیبایی شناسی ماشینی و ساخت‌ شهری را ارائه می دهد.

“ریشه‌ها” مجموعه‌ای است از رویکردهای مختلف نسبت به یک موضوع واحد که گاه در محتوی و گاه در برخورد متفاوت با مدیومِ آثار نمود پیدا می‌کند.

این نمایشگاه تا ۱۵ مرداد  در گالری لاله: خیابان فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، روبروی پارکینگ طبقاتی لاله از ساعت ۹ تا ۱ و ۲ تا ۷ (به جز روزهای تعطیل )  به روی علاقمندان باز است.

برای اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن۸۸۹۶۰۴۹۲ تماس حاصل فرمایید.

[foogallery id=”10699″]

نویسنده