نشست شماره ده نیومدیا | پیاده‌روی دیداری شنیداری

تندیس: نشست شنیداری نیومدیا با همکاری مجموعه لاجوردی، سفارت لهستان و سایت سازباز در روز چهارشنبه ۱۴ مرداد در مجموعه لاجوردی برگزار می گردد.

پیاده روی شنیداری چیست؟ سفری است درون اصوات، تجربه کوچکترین تغییرات صوتی و شنیدن تمام اجزاء صوت. این اجرا توسط دوئت «اسپکترو» متشکل از مارتینا کوسسکا و آیدین صمیمی‌ مفخم طراحی شده، که با همراهی آلن بارسخیان (گیتار) و آرش سعیدی (باس) اجرا خواهد شد.

تمرکز این اجرا در بخش اول، بر روی کشف تمبر‌های مختلف صوتی است که شنونده/ بیننده در آن‌ میتواند پدیده جذاب بیتینگ (نبض اصوات) ، موسیقی‌ واخوان‌ها (drone) و سکوت‌های غیر منتظره را تجربه کنند. در بخش اول این اجرا تمرکز نوازندگان بر روی ایجاد دیوار‌های صوتی خواهد بود که توسط فواصل ریز پرده موسیقی ایجاد خواهد شد که با راه رفتن در فضای محل اجرا شنونده این دیوار را احساس خواهد کرد.

قسمت دوم این اجرا با تمرکز بر روی بداهه نوازی با نوفه‌ها که بر اساس ویدئوای که در حین اجرا پخش خواهد شد، خواهد بود. این اجرا را می‌توان ادامه جنبشی که در دهه شصت میلادی بر روی تصاویر ثابت بداهه نوازی میکردند، دانست.

دوئت «اسپکترو» پروژه تجربی‌ مشترک مارتینا کوسسکا ( پیانیست، آهنگساز و رهبر ارکستر – لهستان) و آیدین صمیمی‌ مفخم ( آهنگساز، پژوهشگر موسیقی‌ و ساوند آرتیست – ایران) با تمرکز بر روی موسیقی‌ الکترونیک و الکترو‌آکوستیک می‌باشد. اجراهای این دوئت با همراهی دیگر هنرمندان موسیقی اجرا میشود.

از اجراهای این گروه می‌توان به «شب پر سر و صدای الکترو‌آکوستیک» ۲۰۱۴ – ایران، «پروتسیون پروژه الکترونیک» ۲۰۱۴ – سوئد و «صبح بخیر پر سر و صدای گراتس۲۰۱۵» در فستیوال ایمپولس اتریش اشاره کرد.

آیدین صمیمی مفخم- آهنگساز، پژوهشگر موسیقی و متخصص هنرهای صوتی، در سال ۱۳۶۱ در تهران متولد شد. هردو مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را به ترتیب در رشته های پژوهش موسیقی و آهنگسازی در ارمنستان دریافت کرد و با حضور در کلاسهای فوق تخصصی آهنگسازی بیات فورِر ، خایا چرنووین، فیلیپ گلس، کریستین ولف، برنهارد لنگ، پیتر ابلینگر در زمینه موسیقی آکوستیک و نزد ریچارد بَرِت و دیوید پیِرو موسیقی الکترونیک شرکت نموده است.

مارتینا کوسسکا- نوازنده پیانو، آهنگساز و رهبر ارکستر، در ۱۳۶۸ در شهر گدینیا لهستان متولد شد. او مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته آهنگسازی از آکادمی موسیقی کراکو لهستان به استادی پروفسور کژیژتوف مه یر دریافت نمود و همزمان، در آکادمی ملی کاتوویتسه لهستان به تحصیل در رشته رهبری ارکستر درمقطع کارشناسی ارشد پرداخت. او با شرکت در کلاسهای متعدد فوق تخصصی آهنگسازان بنام بین المللی، از جمله بیات فورِر ، خایا چرنووین، آگاتا زوبل، مارتین اسمولکا، کریستین ولف، پیتر ابلینگر، فیلیپ گلس، پیتر کوتیک، برنهارد لنگ، شارلمانی پلستاین، کارولا باوکهولت و هنرمندان دیگر به تجربیات تازهای دست یافته است. کوسسکا هم اکنون دانشجو رشته ایرانشناسی در آکادمی ملی کراکوو است.

آرش سعیدی، نوازنده باس- متولد ۱۳۶۳؛ نوازندگی گیتار را از ۱۲ سالگی آغاز و از ۱۵ سالگی به صورت خود آموز به فراگیری ساز باس پرداخت. از سال ۱۳۸۴ به صورت حرفهای به کار در زمینه ساخت و اجرا موسیقی‌ پرداخت. از فعالیتهای او می‌توان به همکاری با گروه‌های آهیل ، افشارستان، رومی و … در داخل و خارج از کشور اشاره کرد.

آلن بارسخیان، نوازنده گیتار- متولد ۱۳۶۰؛ بارسخیان از ۱۵ سالگی شروع به یاد گیری موسیقی‌ و نوازندگی گیتار کرده و در رشته پداگوژی و نوازندگی گیتار جَز از کنسرواتوار ملی‌ کومیتاس ارمنستان فارغالتحصیل شده است. از جمله فعالیتهای او در زمینه اجرا می توان به همکاری با گروه‌های پژواک، حک، پدیده، جیوه در داخل و خارج از کشور در سبک‌های جَز، فیوژن، فانک اشاره کرد.

SprectoDue-newmedia

زمان: ساعت ۱۹:۳۰ عصر چهارشنبه

 بلیت ورودی : ۱۵۰۰۰ تومان

ویلا، سپند شرقی، شماره ۲۰نشانی مجموعه لاجوردی: تهران- خیابان نجات‌الهی-خیابان سپند شرقی-شماره ۲۰

پ

نویسنده