استپانیان: با عکس می‌توان برای دیگران هویت ساخت

تندیس: نمایشگاه «من ۴، ریشه‌ها» در نگارخانه لاله نقد و بررسی شد

نشست نقد و بررسی با حضور آرمان اسپانیان و دکتر محمد خدادادی مترجم‌زاده با حضور هنرمندان تجسمی این نمایشگاه و تعدادی از علاقه‌مندان در نگارخانه لاله برگزار شد.

به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در نشست نقد و بررسی نمایشگاه «من ۴، ریشه‌ها» آرمان استپانیان و محمد خدادای مترجم‌زاده به روایت دیدگاه خود درباره نمایشگاه و آثار ارائه شده در آن پرداختند.

roots-stepanianاستپانیان گفت: موضوع این نمایشگاه و کارهای روی دیوار مسئله هویت را به نمایش گذاشته است. در واقع هویت بخش‌های مختلفی دارد. هویت فرهنگی، هویت فیزیکی، هویت اقلیمی، هویت پنهان و هویت‌های دیگر. از دیدگاه من هویت مراحل مختلف دارد و تعریف‌های متفاوتی را شامل می‌شود. با عکس می‌توان برای دیگران هویت ساخت و هویت او را از دیدگاه خود تعریف کرد.
این هنرمند عکاس افزود: اگر چه عکاسی بیش از ۱۶۰ سال عمر ندارد و در میان رشته‌های هنری جوان است و خیلی جای کار دارد اما به اعتقاد من هنر قرن ۲۱ عکاسی است.
در ادامه دکتر مترجم‌زاده مدیر گروه عکاسی دانشگاه هنر تهران، نیز با اشاره به آثار ارائه شده در این نمایشگاه گفت: اگرچه من ذهنیت قبلی نسبت به این نمایشگاه نداشتم اما تنوع کاری که در اینجا شاهد هستیم به لحاظ ساختار ذهنیِ متفاوتی است که همه ما داریم و خیلی وقت‌ها با هم مشترک نیست و در جهت‌های مختلف حرکت می‌کند و کارها به نوعی با مسئله‌های اجتماعی در ارتباط است.
وی ادامه داد: عکس سه ویژگی دارد که آن را از دیگر موضوع‌ها متمایز می‌کند؛ گزینش‌گری، آنیت و باور‌پذیری. همیشه عکاسی به آن چیزی که بود اشاره کرده و آن چیزی که به نمایش می‌گذارد، زمانی از آن گذشته و مرده است.
این هنرمند عکاس افزود: بعضی وقت‌ها هویت شامل تقلید است و به راحتی نمی‌شود آن را تعریف کرد. ریشه‌ها مفهوم خاصی را در ذهن ایجاد می‌کند . با توئجه به شناختی که نسبت به بعضی از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه داشتم به نظرم می‌رسد، آثار آن‌ها بعضی تغییر روش و بعضی قوام پیدا کرده است.

roots-naghdنمایشگاه من۴، «ریشه‌ها» با حضور آثار ۱۱ هنرمند تجسمی که تا ۱۸ مرداد به غیر از روزهای تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۹ در نگارخانه لاله در خیابان فاطمی، ضلع شمالی بوستان لاله، روبه‌روی پارکینگ طبقاتی لاله واقع است. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۸۸۹۶۰۴۹۲ تماس بگیرند.

نویسنده