نکوداشت حسین مجابی، هنرمند نقاش

تندیس:  چهل‌و‌نهمین نشست پژوهشی با یاد مرحوم حسین مجابی، بعداز‌ظهر ‌شنبه ۲۴ مرداد ساعت ۱۷ الی ۱۹ در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد و در این مراسم آقایان دکتر جواد مجابی، دکتر محمد صنعتی به ایراد سخن خواهند پرداخت. در انتها نیز فیلمی از زندگی این هنرمند پیشرو معاصر به نمایش درخواهد آمد.
در دنباله‌ی این مراسم که با همکاری سازمان زیباسازی تهران، خانه هنرمندان ایران و نشریه تندیس برگزار خواهد شد، نمایشگاهی از آثار، اسناد و عکس‌های حسین مجابی پیش روی علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

hosein-mojabi
حسین مجابی هنرمند نقاش در سال ۱۳۲۳ در منطقه معلم کلایه‌ی شهر قزوین به دنیا آمد. او برادر جواد مجابی منتقد سرشناس هنر و ادبیات است. حسین مجابی در کنار منصور قندریز و رامیز شهوق از هنرمندان جوانمرگ هنرهای تجسمی ایران است که علیرغم جوانمرگی، در تاریخ هنرهای تجسمی ماندگار شده اند.
مجابی در سال ۱۳۳۸ و دو سال پیش از اخذ دیپلم ریاضی به نقاشی و مجسمه سازی روی آورد.
وی در سال ۱۳۴۰ در رشته معماری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته شد. سال بعد به تهران می آمد و فعالیت‌های هنری خود را ادامه داد. در همین سال به مطالعه مستمر آثار هنرمندان غربی در کتابخانه دانشکده می‌پرداخت و ضمن مرور آثار هنرمندان مثل میکل آنژ، ونگوگ، گوگن، ایو‌ تانگی، دالی، کله، پیکاسو و مودلیانی به بررسی مینیاتور ایرانی نیز پرداخت.
سال بعد آثارش را در سالن نمایش دانشکده هنرهای زیبا به نمایش گذاشت. این نمایشگاه به اهتمام هوشنگ سیحون برگزار شد و علاقمندان بسیاری را به خود جلب کرد.
سال بعد در ۲ اردیبهشت ۱۳۴۳ بر اثر سرطان خون در بیمارستان میثاقیه تهران فوت کرد. بدن او را در امامزاده عبدالله دفن کردند.
از حسین مجابی نقاشی‌های متعددی به‌جا‌مانده که میراث نقاشی دهه ۴۰ ایران است. از جمله آثار او می‌توان به از رقص استخوان، خلوت من و شمس، کسوف در روح، پریان اندوه، انسان ناتمام اشاره کرد که اکنون برخی آثار بعد از گذشت بیش از نیم قرن از فوت این هنرمند به نمایش درخواهد آمد.
به گزارش روابط عمومی سازمان زیباسازی؛ نمایشگاه آثار، اسناد و عکس‌های حسین مجابی تا روز دوشنبه ۲ شهریور‌ پیش‌روی علاقمندان قرار خواهد داشت. خانه هنرمندان ایران در خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی، باغ هنر واقع شده است.

نویسنده