آثار جديد لیلیت تریان به شیوه باتیک

لیلیت تریان بانوی مجسمه سازی ایران از آماده شدن مجموعه‌ای از آثارش به شیوه باتیک خبرداد.

او در مورد آثار جديدش گفت: “سال‌ها است که در کنار مجسمه سازی، نقاشی به شیوه باتیک را هم دنبال می‌کنم و اکنون هم مجموعه تازه‌ای از این آثار را آماده نمایش دارم.”

او افزود: “هنوز برای به نمایش درآوردن این مجموعه با گالری‌ها وارد مذاکره نشده‌ام ولی در صورت فراهم شدن شرایط به نمایش مجموعه باتیک اقدام خواهم کرد.”

این هنرمند پیش کسوت در خصوص محتوای این آثار نیز بیان کرد: در این مجموعه بیشتر از فیگور اسب و نقوش تزئینی استفاده کرده‌ام.

تریان در مورد فعالیت‌های مجسمه سازی‌اش هم گفت: این روز‌ها آتلیه‌ام لبریز از مجسمه شده و اصلا دیگر فضایی برای ساخت و نگهداری مجسمه جدید ندارم برای همین مدتی است از ساخت مجسمه فاصله گرفته‌ام و روی باتیک متمرکز شده‌ام.

این مجسمه ساز برجسته در پایان با اشاره به رواج تصورهای نادرست از تکنیک باتیک تاکیدکرد: همه فکر می‌کنند که باتیک نوعی چاپ دستی است ولی این اشتباه محض است. در واقع باتیک یک روش نقاشی با استفاده از عملیات رنگرزی است و در شکل اوریژینال آن هربار تنها می‌توان یک نسخه از هر طرح را به دست آورد و روشی تکثیری محسوب نمی‌شود. اگرچه روش‌هایی برای تکثیر این تکنیک هم در بعضی نقاط مثل شهرستان اسکو به کار برده می‌شود، ولی چنین آثاری فاقد اصالت هنری هستند و جنبه صنعتی پیدا کرده‌اند.

گفتنی است؛ باتیک یکی از روشهای انتقال نقش و رنگ بر روی پارچه است که در کشورهایی مانند اندونزی، تایلند، سریلانکا، هند و ایران از قدیم کاربرد داشته‌اند.

شایان ذکر است، موزه هنرهای دینی امام علی (ع) در اسفند ۱۳۸۵ و همزمان با برگزاری نخستین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران مراسم بزرگداشتی برای لیلیت تریان که از اولین مجسمه سازان زن ایران محسوب می‌شود، برگزار کرد. در این آیین لیلیت تریان با عنوان مادر مجسمه سازی ایران نام برده شد.

لیلیت تریان متولد سال ١٣٠٩ تهران است که درسال ١٣٣١ به آکادمی Beaux Art پاریس وارد شد و پس از دریافت دیپلم آکادمی به تدریس در دانشکده هنرهای تزیینی تهران پرداخت.

از جمله آثار وی می‌توان به مجسمه یادبود یپرم خان درکلیسای مریم مقدس تهران، مجسمه یادبود مسرپ ماشتوج درکلیسای ترمانکچاج تهران اشاره کرد.

لیلیت تریان عضو کمیسیون نصب مجسمه و بناهای یادبود ایران در وزارت فرهنگ وهنر سابق، عضو هیئت داوری اولین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران و عضو هیئت مؤسس انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران است که نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی بسیاری را نیز در زمینه مجسمه‌سازی برگزار کرده است.

نویسنده