پیمان نویدی

پیمان نویدی (مرتضی نویدی یکتا) | نقاشpeiman-navidi

(۱۳۲۷-۱۳۷۲)

Email: peyman.yekta56@gmail.com

سوابق حرفه‌ای

 ۱۳۵۵- شرکت در نمایشگاه گروهی دانشگاه تهران دانشکده هنرهای زیبا.
۱۳۵۶ -شرکت در نمایشگاه اختصاصی خارج از کشور انگلستان.
۱۳۵۸ -شرکت در نمایشگاه هنری نقاشان معاصر در موزه فرهنگی هنری برج آزادی.
۱۳۵۹ -شرکت در نمایشگاه گروهی خارج از کشور: ترکیه، ژاپن، کره، افغانسان
۱۳۶۰ -شرکت در نمایشگاه گروهی در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران.
شرکت در اولین نمایشگاه دوسالانه نقاشی ایران (موزه هنرهای معاصر تهران).
۱۳۷۲- بمناسبت درگذشت ایشان نمایشگاه منتخب آثار همراه با مراسم یابود در شیراز.
۱۳۷۵ -در سومین سالگرد ایشان نمایشگاه منتخب آثار وی همراه با مراسم بزرگداشت آن مرحوم در فرهنگسرای شفق با عنوان تلفیق احساس برگزار شد.
۱۳۷۷ -در نمایشگاه توانمندی های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت بیستمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی.
۱۳۷۸ -نمایشگاه منتخب آثار وی همراه با مراسم بزرگداشت و تجلیل ایشان با همکاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در دانشگاه هوایی شهید ستاری نیروی هوایی.
وی همچنین با کانون فرهنگی هنری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همکاری داشت.
۱۳۷۹- بمناسبت یاد بود پنجاه و دومین سالروز بهار زندگیشان نمایشگاه منتخبی از آثار وی در گالری شیث برپا گشت.
۱۳۹۰- نمایشگاه منتخب آثار و بزرگداشت ایشان به همراه اساتیدشان: مرحوم استاد محسن سهیلی خوانساری، محمود جوادی پور، مهدی ویشگایی، آندره گوالوویچ و استاد کیخسرو خروش با عنوان   بوم عشق در خانه هنرمندان برگزار گردید.
۱۳۵۴- چاپ آثار در نشریه توفیق.
۱۳۵۶- چاپ اثر توسط وزارت فرهنگ و هنر.
۱۳۵۹- چاپ منتخب آثار توسط واحد فرهنگی هنری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران.
۱۳۶۰- چاپ چند اثر توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
۱۳۷۲- چاپ چندین اثر در نشریات به مناسبت درگذشت ایشان.
۱۳۷۴- چاپ مجموعه کارت پستال های نوروزی.
۱۳۷۵- چاپ مجموعه کارت پستال های نوروزی (مجموعه گل های رنگارنگ) توسط انتشارات گویا.
۱۳۷۷- چاپ مجموعه کارت پستال های نوروزی (طبیعت) توسط انتشارات گلبانگ.
۱۳۷۸- چاپ پوستر بزرگ گل توسط انتشارات نگار.
۱۳۷۹- چاپ مجموعه ۱۰ برگی آثار طبیعت (مجموعه هفت گنبد) توسط انتشارات گویا.
بسیاری از آثار و تابلوهای نقاشی ایشان در داخل و خارج کشور (تهران، شیراز، اصفهان، مشهد، دانمارک، فرانسه، انگلستان، ژاپن، آمریکا، کانادا و ایتالیا) دیده می شود.

درباره هنرمند:( مطلب زیر در مجله تندیس شماره ۲۹۰ به چاپ رسیده است)

مرحوم هنرمند سرهنگ پیمان نویدی (مرتضی نویدی یکتا) در روز پانزدهم اردیبهشت ۱۳۲۷ دیده به جهان گشود و در همان دوران کودکی استعداد و ذوق و علاقه خاصی به نقاشی و طرح های کودکانه می داشت و به مرور زمان این ذوق و علاقه به جدیت کار هنری تبدیل گشت و در سال ۱۳۳۹ در سن ۱۳ سالگی بصورت رسمی در زمینه آموزش و تمرینات هنر نقاشی به خدمت استاد حاج محمود طلایی مشغول گشت. دوره دبیرستان را در دبیرستان مروی تهران پشت سر گذاشت و در سال ۱۳۴۹ موفق به اخذ دیپلم متوسطه در رشته علوم طبیعی گشت و همچنان در آموزش و تمرینات هنر نقاشی کوشا بود، پس در سال ۱۳۵۰ وارد دانشکده افسری نیروی هوایی گشت. در همین حین در سال ۱۳۵۲ از دوره های آزاد طراحی و نقاشی دانشگاه تهران (هنرهای زیبا) فارغ التحصیل گشت، و در سال ۱۳۵۱ مفتخر به درجه ستوان سومی از دانشکده افسری نیروی هوایی فارغ التحصیل و به خدمت در نیروی هوایی ارتش ایران درآمد. وی در این زمان (در سال ۱۳۵۱) شروع به همکاری در زمینه طراحی و کاریکاتور با هفته نامه توفیق نمود که به مرور زمان شاهد پیشرفتهای قابل ملاحظه ای بود. در سال ۱۳۵۱ موفق به اخذ مدرک از ارتش در زمینه آموزش دوره اسلحه و مرمیات و در سال ۱۳۵۲ موفق به اخذ مدرک تربیت معلم از ارتش در زمینه آموزش دوره گشت و در سال های آتی از دوره های تخصصی: رادار، توپ اورلیکن، راپیر و سیستم های پدافند زمین به هوا در نیروی هوایی ارتش فارغ التحصیل گشت. در سال ۱۳۵۲ در نمایشگاهی با شادروان استاد محسن سهیلی خوانساری (از شاگردان استاد بزرگ کمال الملک) آشنا گردید. در سال ۱۳۵۳ ازدواج کردند و حاصل این زندگی مشترک دو فرزند به نام های سهیل و سماء می باشد و در سال ۱۳۵۶ طی اتفاقی با شادروان استاد آندره گوالوویچ آشنا گردید و از آن پس به خدمت استاد برای آموزش و تمرینات هنر طراحی نقاشی درآمد و این آشنایی و روابط استاد و شاگرد به دوستی عمیق و نزدیکی تبدیل گشت و در سال ۱۳۵۹ به خدمت استاد مهدی ویشگاهی درآمد و مشغول به آموزش و تمرینات گردید و رابطه عمیقی چون مرید و مرشد پدیدار گشت. در سال ۱۳۶۲ به خدمت استاد محمود جوادی پور و سال ۱۳۶۵ استاد کیخسرو خروش درآمد. از دوستان و اساتید هنرمندی که وی با آنها ارتباط داشت می توان از اساتیدی چون استاد هانیبال الخاص، هارتون سرکسیان، میشا، هایر اپتیان، عادل دلداده، حسین کاشیان، علی چیتساز، کاتوزیان و … می توان نام برد. در سال ۱۳۶۴ در آخرین عملیات جنگی که ایشان شرکت داشتند (عملیات والفجر ۸ آزاد سازی شهر فاو) مجروح شیمیایی گردید و صدمات آن پدیداری بیماری نادری گردید که نهایتاً در هفدهم آبان ماه سال ۱۳۷۲ در سن چهل و پنج سالگی با درجه سرهنگی بعد از گذراندن چندین سال بیماری و رنج و درد به سوی حضرت حق شتافت.

[foogallery id=”11559″]

نویسنده