آیدین آغداشلو و شیوه‌های دیدن +فیلم

داود ارسونی ،تندیس:هنر تجسمی به واسطه دیدن خلق میشود و هنرمند تجسمی همیشه از این مساله رنج میبرده است که ،بیننده دیدن نمیداند. آموزش دیدن صحیح به به جامعه ای که بر سواد بصری آنها سرمایه گذاری نشده دغدغه بسیاری بوده است که از گذشته تا به حال ادامه دارد. شبکه مستند چندی پیش قطعه ای به یاد ماندنی از این تلاش ها را در برنامه گلستانه که مختص پخش تصاویر آرشیوی است، به نمایش گذاشت. قطعه کوتاهی از برنامه معروف شیوه‌های دیدن که آیدین آغداشلو در اواسط دهه ۵۰ تهیه کنندگی و اجرای ان را به عهده داشت .

آغداشلو در گفتگویی در رابطه با این برنامه گفته بود:پس از تاسیس تلویزیون ملی سال ها دراین رسانه برنامه مستقل و مجزایی برای هنرهای تجسمی ساخته نشد و یکی از برنامه موفق در دهه ۵۰ برنامه “شناسایی هنر” با تهیه کنندگی “ایران درودی” اشاره کرد که پای بسیاری ازهنرمندان جوان آن روزها از جمله پرویز کلانتری را به تلویزیون باز کرد .پس از آن در سال های ۵۲ تا ۵۴ برنامه “شیوه های دیدن” به تهیه کنندگی من به معرفی هنرهای تجسمی از دوران باستان تا دوران معاصر اختصاص پیدا کرد.

آن زمان به این نوع برنامه‌ها توجه نشان می‌دادند و نمونه و نظایر دیگری هم داشت، مثلا تاریخ تمدنِ «کنت‌کلارک» که در کانال‌های خارجی پخش و در اینجا دوبله می‌شد. برنامه‌های جدید دیگری هم بودند- مخصوصا در شبکه دوم. به همین دلیل بود که برای تلویزیون کار کردم و تا دوسال برنامه شیوه‌های دیدن هرهفته ادامه داشت و خودم آن را اجرا می‌کردم.

آغداشلو ادامه می دهد: دراواخرسال ۵۸ طرح مجموعه مستند “مروری بر تاریخچه مختصر خط در ایران” توسط حمید سهیلی به گروه ادب و هنر شبکه اول تلویزیون پیشنهاد داده شد. دراین مجموعه، سیرتحولات خط و خوشنویسی درایران، براساس دوران شناسی تاریخی مورد بررسی قرار می گرفت. دراین مجموعه، گروهی از برجسته ترین خوشنویسان معاصر ایران نظیر کاوه، حسن و حسین میرخانی، بوذری، زنجانی، امیرخانی، محمد احصایی، رضا مافی، فرامرز پیلارام و بسیاری دیگر از نخبگان این رشته حضور داشتند.

در یکی از این برنامه ها آغداشلو به هنر خوشنویسی و خط بنایی میپردازد و با استاد حسین ماهر النقش گفتگو آموزنده‌ای انجام میدهد. برنامه ای که امروزه به شدت جای آن برای مخاطبان عادی تلویزیون خالی است . این قطعه قدیمی را ببینید.

 

نویسنده