دنیای گالری‌ها | گالری اُپرا

مریم روشن‌فکر، مجله هنر های تجسمی آوام: در میانه بحران‌های دنباله‌دار خاورمیانه، هنر این منطقه به واسطه گسترش بازار هنر و احتیاج بازار به خون تازه پس از سال‌های بودن در سایه، با شروع فعالیت مجموعه‌داران هنری و افتتاح شعبه خانه حراج کریستیز و سایر حراجی‌ها در امارات متحده عربی، به روی صحنه آمد و دوبی به عنوان مهم‌ترین شهر هنری امارات، کشوری با اشتهای بی‌پایان برای پیشرفت به اصلی‌ترین مکان برای ارائه هنر منطقه تبدیل شد. کوچ بزرگ‌ترین مجموعه‌داران ایرانی و گالری‌هایی از اقصی نقاط جهان، نیز بر رونق بازار هنر در این شهر افزود و اینک با حضور تعداد زیادی از مهم‌ترین گالری‌های ایرانی، دوبی اهمیت زیادی پیدا کرده‌است.

برای شروع بخش مربوط به گالری‌های دوبی، از گالری اُپرا آغاز می‌کنیم. یک گالری بین‌المللی جدی که اولین شعبه خود در دبی را در مجتمع تجاری DIFC در دو طبقه افتتاح کرده و شعبه دیگری نیز دوبی مال افتتاح گردیده است.[۱]

dubai difc
dubai difc

گالری اُپرا بیش از ده شعبه در اقصی نقاط دنیا دارد، این گالری توسط مجموعه دار فرانسوی « ژیل دایان» برای اولین بار در سال ۱۹۹۴در سنگاپور افتتاح گردیده است. دیان در مصاحبه ای با وب‌سایت اکولا هدف اولیه خود را برای افتتاح گالری، ایجاد یک پلت‌فرم برای نمایش آثار هنرمندان فرانسوی در خارج از فرانسه عنوان می‌کند. او که سابقه کاری در زمینه بازاریابی دارد، گالری خود را نیز با شعاری هوشمندانه و در راستای به روزترین تئوری‌های اقتصادی اداره می‌کند: « جهانی بیندیشم، بومی عمل کنیم.» و با این شعار او توانسته حدود ۱۲ شعبه در اقصی نقاط جهان راه اندازی کند، او علاوه بر حضور در بازارهای تثبیت شده، در بازارهای تازه و رو به رشد در آینده نیز حضوری فعال دارد، افتتاح شعبه در بیروت، سنگاپور و سئول و برنامه ریزی برای آذربایجان نشان از توجه ویژه او به مناطقی دارد که یکی، یکی به لیست برگزار کنندگان آرت‌فرها و اکسپوها اضافه می‌شوند این طور که پیداست، مدیریت گالری اپرا طبق یک برنامه اقتصادی مدون در حال تبدیل شدن به یکی از گسترده‌ترین مراکز ارائه و فروش اثر هنری می‌باشد. که در مقایسه با گالری گاگوسیان به عنوان یکی از گالری‌های طراز اول و پر شعبه، اپرا دارای این ویژگی است که تمرکز خود را بر کشورهای در حال توسعه و یا جدیدا توسعه یافته قرار داده و به جای گسترش شعبات‌اش در مراکز اصلی هنری مثل نیویورک و لندن به سوی بازارهای تازه نفس‌تری حرکت کرده است.

Gilles Dyan
Gilles Dyan

گالری اُپرا لیست بلندبالایی از هنرمندان را در فهرست خود دارد که هرچند تعداد هنرمندان فرانسوی در آن زیاد به چشم می‌خورد اما آثار هنرمندان متنوعی از سرتاسر جهان و البته از ایران نیز در این فهرست حضور دارند، از زمره هنرمندان ایرانی گالری اپرا که آثارشان در دو شعبه بیروت و دبی به نمایش گذاشته شده می‌توان از رضا درخشانی، پرویز تناولی، کوروش شیشه‌گران، فرهاد مشیری و علیرضا فانی نام برد، که خود این لیست کوتاه نشان از تنوع مدیا برای ارائه در این گالری دارد، گالری همچنین آثار هنرمندانش را در شعبه‌های مختلف به نمایش می‌گذارد. گالری اپرا نمایشگاه‌های متعددی نیز از آثار بزرگترین هنرمندان فرانسوی و غیر فرانسوی تاریخ هنر برگزار می‌کند که از آن میان می‌توان به سالوادور دالی، آرمان، الکساندر کالدر و اندی وارهول اشاره کرد، که نشان می‌دهد کارکرد دیلری به معنای جمع آوری و ارائه آثار به مجموعه‌داران و موزه‌ها بر کارکرد معرفی هنرمندان یا ایجاد جریان هنری در این گالری اولویت دارد.

گالری اپرا به طور کلی یک گالری با استاندارد اصیل و قدری نیز کلاسیک اروپایی‌است، کیفیت بالا در ارائه، ته لهجه مدرن، غلبه زیبایی و میل به سمت دکوراتیو بودن همگی از ویژگی آثار ارائه شده در این گالری هستند، وجود شباهت‌ها به خصوص در آثار هنرمندان جوان‌تر به آثار بزرگان، استفاده از تکنیک‌های عامه پسند آثار نمایش داده شده در گالری اپرا را بدل به کلاس درسی مفید برای دیلرها و گالری‌دارهایی می‌کند که ازطریق آن می‌توانند به حدود ذائقه بازار پی ببرند و همان طور که قبلا نیز اشاره شد، گالری اپرا یک شبکه گسترده فروش آثار هنریست که با دقت و هوش اقتصادی بالا به جریان اقتصادی هنر در منطقه خاور میانه رونق بخشیده است.

[۱] مگ ایران به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، شماره ۲۲۴۵ به تاریخ ۱۸/۹/۸۹، صفحه ۳۲ (فرهنگ و هنر)

 

قسمت های بعد را اینجا بخوانید:

گالری الخط الثالث

گالری لری شبیبی

گالری الایام

نویسنده