نکوداشت استاد حاج حسین خاک‌نگار‌مقدم

تندیس: پنجاهمین نشست پژوهشی هنر ویژه‌ی نکوداشت استاد حاج حسین خاک نگارمقدم در خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.
پنجاهمین نشست پژوهشی هنر با یاد مرحوم استاد حاج حسین خاک نگارمقدم، بعداز‌ظهر چهار‌شنبه ۱۵ مهر ساعت ۱۸ الی ۲۰ در خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار خواهد شد و در این مراسم آقایان سعید خاک نگارمقدم، مهدی مکّی‌نژاد و کیانوش معتقدی به ایراد سخن خواهند پرداخت. در انتها نیز فیلمی از زندگی این هنرمند عرصه سفال به کارگردانی هومن حسنی به نمایش درخواهد آمد.
حاج‌ حسین خاک نگارمقدم معروف به حاج حسین کاشی‌پز از جمله آخرین کاشی‌گران سنتی ایران در پایان دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی می باشد که ساخت بسیاری از کتیبه‌ها و کاشی‌کاری‌های بناهای مهم تهران همچون سردر‌باغ ملی، عمارت مسعودیه، کاخ گلستان، دانشسرای عالی و بسیاری از مساجد تهران را در کارنامه پر‌بار خود دارد. اهمیت وی علاوه بر انتقال و آموزش شیوه‌های سنتی کاشی‌گری عهد قاجار به دوران معاصر، ایجاد اولین کارخانه تولید کاشی هفت‌رنگ و چینی‌سازی بود.
در حاشیه این مراسم که با همکاری سازمان زیباسازی تهران، خانه‌ی هنرمندان ایران و نشریه‌ی تندیس برگزار خواهد شد، نمایشگاهی از نمونه آثار، اسناد و عکس‌های استاد حاج حسین خاک‌نگارمقدم پیش روی علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت که این نمایشگاه پنج روز پیش از برگزاری جلسه نشست، در تاریخ ۱۰ مهر افتتاح می‌گردد و تا ۲۰ مهر ادامه خواهد داشت.
شایان ذکر است خانه‌ی هنرمندان ایران در خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی، باغ هنر واقع شده است.

khaknegar

نویسنده