آیدین آغداشلو

aghdashloo-profileآیدین آغداشلو | نقاش، نویسنده، منتقد

محل تولد: رشت ایران

تاریخ تولد: ۸ آبان ۱۳۱۹

تحصیلات :

انصراف از پردیس هنر های زیبا دانشگاه تهران سال ۱۳۴۶

نمایشگاه‌ها :
آیدین آغداشلو تا سال ۱۳۹۳ در ایران تنها یک نمایشگاه انفرادی بر پا کرده بود. نمایشگاه ۱۳۹۳ در آبان ماه آن سال در گالری اثر در تهران آغاز به کار کرد و با استقبال بی‌مانند مردم مواجه شد. پیش از آن، تنها نمایشگاه انفرادی آغداشلو در سال ۱۳۵۴ در انجمن فرهنگی ایران و آمریکا برگزار شده بود. آغداشلو علّت برگزار نکردن نمایشگاه از سوی خود را اینگونه بیان می کند “نمایشگاه هنگامی باید برپا شود که هنرمند مردم را برای دیدن کشف تازه‌اش دعوت می‌کند.» و عدم برپایی نمایشگاه تا پیش از آن عدم دست یابی وی به کشف و شهودی تازه بود .

مجموعه نقّاشی‌های آغداشلو که عمده کارهایش در یکی از این مجموعه‌ها جای می‌گیرد از این قرارند:
۱-خاطرات انهدام
۲-سال‌های آتش و برف
۳-فاجعه آخرالزمان
۴-معما
۵-شفاعت فرشتگان
۶- یادداشت‌های باغ ملک
برخی از نقّاشی‌های آغداشلو در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شوند. بیشتر نقّاشی‌های دیگرش در مجموعه‌های خصوصی است.او چند نقّاشی نیز برای جلد چند کتاب از بهرام بیضایی کشیده است. از جمله عیّارنامه، دیباچهٔ نوین شاهنامه و طومار شیخ شرزین.

درباره ی هنرمند :
آیدین آغداشلو نقاش، نویسنده، منتقد فیلم و گرافیست از شناخته شده ترین چهره های هنر معاصر ایران است. مجموعه‌های خاطرات انهدام و سال‌های آتش و برف از وی از جمله مهم‌ترین و تاثیرگذار ترین مجموعه‌های هنر معاصر در ایران به شمار می‌روند. وی همچنین از دست‌اندرکاران راه‌اندازی موزه هنرهای معاصر و رضا عباسی در تهران بود که سرپرستی دومی را نیز برای مدتی در دست داشت.
وبسایت رسمی هنرمند : www.aghdashloo.com

نویسنده