نمایشگاه بین المللی هنر معاصر

یاسمن نوذری، تندیس: اکسپوی شیکاگو، نمایشگاه بین المللی هنر معاصر، از ۲۳ تا ۲۹ شهریور امسال در نیوی پیر برگزار شد. این نمایشگاه با وارد شدن به چهارمین سال فعالیت خود، با همکاری بیش از ۱۴۰ گالری برجسته از ۱۶ کشور و ۴۷ شهر از سر تا سر جهان، از مهم ترین اتفاق های هنری سال محسوب می شود.
هر ساله تعداد گالری هایی که با اکسپو همکاری می کنند افزایش می یابد. امسال نیز ۶۰ گالری مهم از جمله گالری پیس، سالن ۹۴، استیو ترنرو پرل لم به این اکسپو در حال گسترش، پیوستند.
تونی کارمن، رئیس اکسپوی شیکاگو، تاکید می کند که این نمایشگاه، محلی نیست و یک اتفاق بین المللی می باشد که هدفش گردآوری بهترین های هنر جهان در شیکاگو است و انتخاب شیکاگو، به دلیل موقعیت جغرافیایی و سهل الوصول بودن آن از هر کرانه و منابع مالی فوق العاده ی آن صورت گرفته است.
در هر صورت افتتاح این اکسپو در شیکاگو، کیوریتورها و مجموعه دارانی را به شهر می کشاند که در زمان اقامتشان در شیکاگو با موسسات ، گالری ها و آتلیه هنرمندان در شیکاگو آشنا می شوند و این نکته اکوسیستم محلی را دستخوش تغییر می کند و هنرمندان ساکن شیکاگو، برای آغاز فعالیت هنری خود و همکاری با گالری های بین المللی، دلیلی برای ترک آن نمی بینند.
از هنرمندان فعال و مطرح شیکاگو می توان، تیستر گیتز، کری جیمز مارشال، نیک کیو، تونی لوئیس و جودی لجروود را نام برد.
اما با استناد بر گفته کارل همر، یکی از شناخته شده ترین فروشندگان هنری و شرکت کننده همیشگی این اکسپو ، جمعیت امسال تفاوت فاحشی با سال گذشته نداشت و از مجموعه داران خارجی همیشه فعال در گالریهای نیویورک و پاریس نشانی نبود.

اکسپوی شیکاگو بر مبنای این ایده طرح ریزی شده است که گروه زیادی از مجموعه داران درایالات غرب میانه آمریکا هستند که نیاز شان برآورده نمی شود.به گفته ی تونی کارمن، شهرهایی چون سینت لوئیس، کنزاس، مینیاپولس، دنور، دالاس، هوستون و کلیولند شهرهایی با تاسیسات مالی فوق العاده هستند که اکسپوی شیکاگو قصد دارد برای آنها بازار مناسبی به وجود آورد.
این اکسپو علاوه بر فراهم آوردن مکانی برای گردهمایی مجموعه داران و افراد متخصص، جایگاه بازار هنر در حال حاضر را نشان می دهد.
امسال با اضافه شدن بخش تازه ای به نام “اکسپوژر” فرصتی برای گالری های نوپا مهیا شده است تا در عرصه بین المللی فعالیت کنند و کیوریترها ، مجموعه داران و گالری های مهم با برنامه های نو آور و تازه آنها آشنا شوند.
نکته جالب، اضافه کردن “غرفه حقیقت” به محوطه نیوی پیر بود. این پروژه که اولین بار در ایرلند شروع شد و در مکانهای زیادی چون آفریقای جنوبی، افغانستان، کلیولند، بروکلین و میامی نیز اجرا شده است، اتاقکی بادی درقالب ابری کارتونی است که در آن کلمه حقیقت نوشته شده است و حاصل همکاری هنک ویلیس تامس، جیم ریکس ورایان الکسیو می باشد. هدف این پروژه همکاری مخاطب با هنرمند برای خلق شیوه های نو برای مشارکت فرهنگی و تاثیرات اجتماعی می باشد.

Truth-booth
در سال ۲۰۱۲، یکی از آثار برجسته نمایشگاه ، چیدمان غول آسایی بود به صورت یک گنبد سر و ته از جنس مایلار که بر فراز غرفه اصلی نمایشگاه، معلق بود.این چیدمان که اثر استادیوی گنگ آرکیتکتز بود تبدیل به نمادی برای اکسپوی شیکاگو شد.

gang-architects
امسال این بخش فعال تر شد و دانیل بورن، هنرمند فرانسوی  سه اثر چیدمان معلق را بر فراز طبقه اول نمایشگاه به نمایش درآورد.این مجسمه با نام “از سه پنجره، ۵ رنگ برای ۲۵۲ مکان” مجموعه ای است از قاب های پنجره آویزانی که شیشه هایی رنگی و شفاف داشتند.علاوه بر آن، سانگ چنگ، طراح ساکن شیکاگو ،سریث وین ایوانز،‌ هنرمند ولزی و آنتونی گورملی ،مجسمه ساز مطرح انگلیسی نیز در این بخش آثار معلقی را به نمایش گذاشتند.
این نمایشگاه بخش های دیگری چون بخش گفتمان، ویدیو،پرفورمنس و کتاب را نیز شامل بود.
مجموعه آثار نمایش داده شده، از آثار هنرمندان قدیمی تری چون پیکاسو و کالدر تا آثار هنرمندان مطرح معاصر با قیمت هایی نجومی ۷ رقمی به فروش رسیدند.
در آخر، کارمن راجع به برگزارکنندگان نمایشگاه و جایگاه آن در هنر جهان می گوید:”ما از اعلام همکاری با این گالری داران بسیار خرسندیم و با همراهی موزه ها و برنامه ریزی های  اصلی و نمایشگاه هایی که هنرمندان، کیوریترها و مجموعه داران سرشناسی را به شیکاگو می آورند با جسارت می توان گفت که شیکاگو جایی است که جامعه هنری باید ماه سپتامبر را، در آن بگذاراند.”

Daniel-Buren

منابع:

www.expochicago.com
www.Chicagomag. com
www.chicagotonight.wttw.com
http://entertainment.suntimes.com
www.artspace.com
http://www.artspace.com/magazine/interviews_features/expert_eye/tony_karman_expo_chicago_interview_2015-53108?utm_source=Sailthru&utm_medium=email&utm_campaign=091715_Fairs_EXPO2&utm_term=6%20Months%20Engaged

نویسنده