پاییز فصل خاطره‌هاست

جاوید رمضانی، تندیس: سنت  تصویرو نقاشی پیوند ناگسستنی با اصالت و جریانات اجتماعی دار.د در هفته جاری شاهد نمایشگاهی بودم از خانم شیرین اتحادیه در گالری شیرین.

کمتر کسی شاید در مناسبات هنر بداند که شیرین اتحادیه نوه عباس میرزا فرمانفرمایان (سالار لشکر) است  که مورد غضب رضاشاه قرار گرفت و بعد از کودتا با برادرش به زندان افتاد و  مادر بزرگ او زهرا مافی دختر میرزا رضا  قلی خان مافی است. تنها کافی است که بدانید در سالهای ۱۲۹۰ زمان ازدواج این دو عباس میرزا به ۳ زبان انگلیسی فرانسه و عربی مسلط بود و از عکاسی و نقاشی سر رشته داشت و زهرا مافی مسلط یه فرانسه و علاقمند به هنر بود.

شاید جالب است بدانید که جد عباس میرزا همان عباس میرزا فرزند فتحعلی شاه  شاهزاده غیور و دلاوراست که در مقابل روسیه تزاری ایستاد و با کارشکنی دربار قاجار شکست خورد. پس از این شکست است که ایرانیان در فکر اصلاح امور خود افتادند مشروطیت پا گرفت و وزرایی چون عیسی خان قائم مقام و شاگردش امیرکبیر این روند نوسازی را شکل دادند. آنها همگی در تبریز و تشکیلات عباس میرزا جمع بودند.

حال در این روزها شما به یک نمایشگاه نقاشی می‌روید و در آنجا آثاری می‌بینید سراسر دغدغه انسانهایی در هجرت. مردمانی که بر اثر جنگ و مصیبت در غربت خود از درون فرو ریخته اند و شاید سعی می‌کنند تا در یاد های گذشته زندگی کنند.

عنوان نمایشگاه خانم اتحادیه (پاییز فصل خاطره هاست . این بار نقاشیهای من خاطره گل ها و مهاجرانی است که خاطره سرزمین خود را با خود می برند.) و در واقع بیانیه او  همین چند جمله است.

etehadie1

این نقاشی‌ها که بارنگهایی پخته و سراسر احساساتی  در نهایت استحکام و حفظ ساختار بنیادی ترکیب بندی ایرانی آفریده شده‌اند، گرچه از فرمالیسم غربی سخن میگویند اما دغدغه زیبایی شناسی نقاش، هنر ایرانی را هدف گرفته و امتداد محکمی برای ژانر گل و مرغ قاجار ارایه داده است. البته تابلوهای بسیاری به فیگور های نه چندان حجیم اما قوام یافته از بافت با سوژه انسانهایی سرگردان اختصاص یافته که در مرز بین اکسپرشن و فرمالیسم به لحاظ محتوایی قرار می‌گیرد

به غایت شاید نقاش درگیر نوستالژی زمان گردیده است اما امروزه  این غم غربت پدیده ای است.جهانی مهیب و همه گیر.

نمایشگاه آثار شیرین اتحادیه تا ۱۶ مهرماه ادامه دارد

| گالری شیرین

| نمایشگاه انفرادی نقاشی

| عنوان: مهاجرانی که خاطره ها را با خود می برند

| هنرمند: شیرین اتحادیه

| گشایش: ۰۳ مهر ۹۴، ۱۶-۲۰

| پایان: ۱۵ مهر ۹۴

| بازدید: همه روزه ۱۰-۱۹ و جمعه ها ساعت ۱۶-۲۰ (گالری دوشنبه‌ها تعطیل است)

| آدرس: تهران، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۵

| تلفن: ۸۸۳۴۳۹۶۹

Shirin-Ettehadieh-14

 .

نویسنده