طراح محبوب‌ترین فونت‌های جهان درگذشت

یاسمن نوذری، تندیس: آدریان فروتیگر طراح گرافیک به نام سوییسی، در هشتاد و هفت سالگی در گذشت.

او با طراحی محبوبترین فونت های جهان مثل Méridien, Univers, Frutiger و Avenir، به معنای واقعی کلمه ،دست خط جهان را دستخوش تغییر کرد.
ما روزانه با این تایپ فیس ها در تماس هستیم. از کتابها وعلامت های کنار خیابان گرفته تا کارت های اعتباری و بارکد ها.
به عنوان مثال، فونت universe در لوگوی فروشگاه اینترتی ebay، گرافیک شبکه خبری CNN و نشانه های walt Disney مورد استفاده قرار گرفته است. می توان گفت این فونت به قدری متداول است که اهمیت آن را به راحتی می توان نادیده گرفت.
او بیشترین شهرت خود را به دلیل طراحی فونت های که می توان در حین حرکت آن ها را خواند، به دست آورد.تعداد زیادی از این فونت ها سنز سریف هستند و به قصد خوانش از راه دور طراحی شده اند.
فروتیگر مهارت خود را مدیون نیاکان کشاورز خود در Bernese Oberland درسوئیس، می داند.آنها پس از گذراندن روز خود در مزارع، خود را با بریدن سیلوئت ها و تکه های کاغذ از صحنه های زندگی روزمره می گذراندند و در این کار مهارت بسیار داشتند.

adrian-frutiger-typefaces-01
بسیاری از کارهای فروتیگر نیز به همین شیوه شکل می گرفت.او ساعت ها، حروف را از کاغذ ها می برید، با قیچی یا حتی چاقو به جان آن می افتاد، از اینجا و آنجای آن کم می کرد تا به فرم دلخواهش نزدیک شود.حروف تمام فونت های او، واضح و گویا هستند واین دقت به جزئیات را نشان می دهند.او می گوید:”حروف چاپی، لباسی هستند که کلمه می پوشد.ازینرو باید تابع مفهوم آن باشند.”
فروتیگر در سال ۱۹۲۸ در Unterseen سوییس به دنیا آمد و از همان ابتدا علاقه ویژه ای به نماد ها و دست نوشته ها داشت و می خواست مجسمه ساز شود.اما پدرش مخالف بود و او در عوض پیش از رفتن به دانشگاه هنرهای کاربردی در زوریخ، پیش یک چاپگر محلی آموزش دید.در دانشگاه او تحت نظارت استادش walter Käch و با تشویق او به مطالعه حروف لاتین پرداخت. فروتیگر معتقد بود که این تمرین ها نقش موثری در شکلگیری وعلاقه او به حروف ایفا کرده است.
او در سال ۱۹۵۲ درشرکت تایپ دبرنی اند پیگنات مشغول به کار شد و توانست اولین سری فونت‌های خود را طراحی کند. او خودش درباره این تجربه گفته بود: “من اولین بار قدرت تایپ را در همان روزهای چاپخانه تجربه کردم. من در پروسه ی حرفه خودم متوجه شدم که زیبایی و قابل خواندن بودن در سطحی معین به تنها ابزار ارتباط منظور نویسنده با خوانندگانش تبدیل می‌شود.”

Anders-Sandberg_Adrian-Frutiger_dezeen_468_7

Loc univers-font
http://www.theguardian.com/
http://www.dezeen.com/
http://www.artnews.com/

نویسنده