گزارش اولین جشنواره سراسری مهر آب

تندیس: مساله‌ی آب و چالش‌های آبی در چند سال اخیر، یکی از دغدغه‌‌های جدی جامعه بوده است و جشنواره‌ی “مهر‌ آب” با در نظر گرفتن ظرفیت هنرهای تجسمی به عنوان رسانه ای در تبیین مسائل اجتماعی و آموزشی و با هدف اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بواسطه زبان صریح و گویای هنر اولین دوره‌ی خود را با تمرکز بر بخش پوستر برگزار کرد.
گفتنی است این جشنواره سالانه به هر یک از گرایش‌های هنرهای تجسمی خواهد پرداخت.
شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان ‌شرقی و مرکز آموزش علمی و کاربردی صنایع دستی تبریز(باغ کمال) دو نهاد همکار و همراهی بودند که نخستین جشنواره‌ مهرآب را جان بخشیدند. و شاید موفقیت این رویداد هنری به موجب همین همکاری سنجیده و صمیمانه باشد. فراخوان جشنواره در دو بخش طراحی پوستر و تصویرسازی در نیمه اول تیرماه ۹۴ به سرپرستی و مدیریت هنری شخص محمد نوریان منتشر شد و محورهای آن عبارت بودند از: محدود بودن منابع آبی، تصورات غلط در خصوص فراوانی آب، بحران آب‌های زیرزمینی، آلودگی منابع آب، آب و آینده، نجات آب کشاورزی، نجات دریاچه ارومیه. برجسته کردن محورهای مسابقه به شکل‌گیری آن جنس از تفکری که در پس آثار وجود دارد، انجامید و حدود ۱۰۳ پوستر از بین ۶۰۰ اثر ارسالی از سراسر کشور برای نمایش و شرکت در مسابقه برگزیده شد. داوری آثار را اسدالله چهره‌پرداز، کریم زینتی، محمد نوریان و فرشته معتمد به همراهی محمدرضا عزیزپور، دبیر اجرایی جشنواره و کارشناس ارشد روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای بر‌عهده داشتند.
در حاشیه این جشنواره، جلسه توجیهی و سپس ورکشاپ یک روزه تصویرسازی با موضوع آب و آئین در روز دهم مهرماه با حضور هیات داوران و رئیس مرکز علمی و کاربردی علی فلسفی، و چندی از اساتید و تصویرگران در فضای باغ کمال برگزار شد.

Mehr-e-Ab-(2)
اجرای آیین اختتامیه جشنواره در ۱۲ مهر ماه و در میان پوسترهای برگزیده، همزمان با روزهای نمایشگاه که از ۶ تا ۱۶ مهرماه در فضای نگارخانه سلطان محمد نقاش تبریزی در داخل باغ کمال دایر بود، با اجرای نمایشی تک نفره در خصوص دریاچه ارومیه آغاز و پس از اهدای جوایز و لوح افتخار برگزیدگان با پرده‌خوانی آئینی نقاش خودآموخته آذری میرزا علی شفائی با موضوع “آب در باورهای مذهبی” به پایان رسید.
در مورد داوری و ارزیابی آثار ، بدون شک هر دو مقوله فرم و درونمایه از اهمیت همسان برخوردار بوده و نیز نوآوری، داشتن ایده بکر، توانایی مخابره مناسب پیام و محتوای مورد نظر و در عین حال سطحی و شعاری نبودن و همچنین نزدیک کردن فرهنگ بصری عمومی با چارچوب‌های زیبایی‌شناسانه آثار نمایشگاهی یا به عبارتی قرابت و همذات‌پنداری مردم و هنرمند از فاکتورهای موفقیت اثر برشمرده شد.
ملاک داوری در بخش تصویرسازی توجه به نشانه های آئینی و فرهنگ مردمی یا فولکلور ایران باستان و نمایش تقدس آب و داشتن دیدگاه نشانه شناسانه در برخورد با موضوع و همچنین وجود لهجه‌ی بومی در زبان جهانی هنر، از دیگر معیارها بود. داوری این بخش نیز مانند بخش پوستر با افزودن یک تخصص مکمل دیگر به جمع داوری و با در نظر گرفتن پیشینه علی فلسفی در زمینه مردم‌شناسی و جامعه شناسی، سنجیده تر و هوشمندانه‌تر انجام گرفت.
گفتنی است که پوسترهای راه یافته به مسابقه و آثار برگزیده تصویرسازی در قالب کتاب منتشر خواهد شد.

*با تشکر از مهدیه کنعانی، فاطمه کشاورز، ساسان لطفی و دوستانی که هریک به گونه ای برای به بار نشستن جشنواره مهرآب کوشیدند.

abuzar-mohamadi

sasan-lotfi

نویسنده