نمایشگاه عکس رژان در خانه هنرمندان افتتاح شد.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس رژان همراه با رونمایی از کتاب 79 و نمایش فیلمی مستند از ستبون و نمایشگاه عکس های او عصر روز دوشنبه دهم شهریورماه در خانه هنرمندان تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم امید ملکی به اختصار درباره سومین دوره برگزاری سومین دوره جشنواره عکس روژان و پروژه 79 گفت: “پروژه 79 اختصاص به عکس های عکاسان خارجی دارد که از روند پیروزی انقلاب اسلامی ایران عکاسی کرده اند”.

امید ملکی اظهار کرد: قصد داریم هر سال یک برنامه همراه با رونمایی نمایش کتاب و فیلم با موضوع انقلاب اسلامی عرضه کنیم. امسال اولین محصول خود را در این زمینه منتشر کردیم و امیدواریم که این اتفاق که در راستای مسئولیت اجتماعی ما بوده همچنان ادامه پیداکند.

در ادامه این مراسم او میشل ستبون را که سال گذشته نیز در جشنواره عکس روژان شرکت کرده بود به حاضران معرفی کرد و گفت: میشل ستبون یکی از مهم‌ترین عکاسانی است که از رویداد پیروزی انقلاب اسلامی ایران عکاسی کرده است.

او افزود: این مجموعه عکس ها در حال حاضر به راحتی قابل دریافت کردن است و خوشبختانه تاکنون هزاران نفر از مردم ایران به آن مراجعه کردند که بیشتر کسانی که بعد از دیدن عکس ها با من در تماس بودند افرادی هستند که در زمان پیروزی انقلاب اسلامی هنوز حتی به دنیا نیامده بودند.

این عکاس فرانسوی با بیان اینکه در طول 40 سال اخیر مجموعه ای از فتوژورنالیست های جهان گردآوری کرده، اظهار کرد: آخرین نسخه از این مجموعه را چندی پیش منتشر کردم.

او همچنین به حضورش در ایران اشاره کرد و گفت: وقتی موسسه رژان با ما تماس گرفت پروژه کتاب و فیلم 79 را مطرح کرد. به ایران آمدم و به نظرم این یک تجربه جدید برای من بود که باید از میان عکس هایم شماری را انتخاب می کردم. این برای نخستین بار بود که من انتخاب عکس های خودم را برعهده داشتم.

در این مراسم همچنین فیلمی مستند از ستبون ساخته محمود کریمی با عنوان موسیو ستبون و روزهای که گذشت برای حاضرین در سالن به نمایش درآمد. در این فیلم مستند ستبون به نوعی به بازخوانی خاطرات تصویری خود از روزهایی که منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی شد پرداخت و همراه به گروه فیلمبرداری به مکان هایی که رویدادهای مهمی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شده بود رفت.

در پایان این مراسم نخستین کتاب از مجموعه 79 که اختصاص به عکس های میشل ستبون داشت رونمایی شد. این کتاب به همت موسسه رژان مراحل انتشار را طی می کند و در حال حاضر در انتظار کسب مجوز است.

در ادامه با حضور میشل ستبون نمایشگاه سومین دوره عکس روژان افتتاح شد. در این نمایشگاه 81 تک عکس و 11 مجموعه عکس با موضوع رنگ بر روی دیوارهای گالری های طبقه اول خانه هنرمندان رفتند.

همچنین در یکی از گالری های خانه هنرمندان نمایشگاهی از 40 عکس سیاه و سفید میشل ستبون که در جریان انقلاب اسلامی گرفته شده بود به نمایش درآمد. این نمایشگاه ها تا 15 شهریور ادامه خواهد داشت و مراسم اختتامیه این رویداد هنری عصر روز 14 شهریورماه در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.

نویسنده