دنیای گالری ها| گالری الخط الثالث

دوبی | بخش دوم

«آن خطاط، سه گونه خط نوشتی….» (۱)
مریم روشن‌فکر، مجله هنر های تجسمی آوام: در دل محله تجاری القوز دبی، در محل یک انبار سابق، پلت فرم اصلی گالری «الخط الثالث  The third line » قرار گرفته است. گالری خط سوم.
گالری الخط الثالث همان گونه که از نامش نیز پیداست ارتباطی تنگاتنگ با فرهنگ فارسی دارد و همان گونه که در فرهنگ عرفانی و ادبی فارسی از مفهوم خط سوم استنباط می‌شود، این گالری بستر فکری خود را بر هنری استوار نموده که « چیزی ناشناخته است که باید کشف شود».

TTL_Exterior
گالری الخط الثالث در سال ۲۰۰۵ و با شراکت سه نفر برپا گردیده است: خانم سانی رهبر، یک خانم ایرانی الاصل که در امریکا متولد و در امارات بزرگ شده است او سابقه تحصیل و کار در مراکز مهم هنری از جمله موزه گوگنهایم را دارد و خانم کلودیا سلینی که سابقه کاری گسترده‌ای در شرق آسیا و در زمینه نمایش، ارائه، فروش و مشاوره هنری برای سازمان‌های مهم را دارد. این دو نفر مدیران اصلی گالری الخط الثالث هستند و شریک سوم آن‌ها آقای عمر غباش است، دیپلمات اماراتی .
claudia cellini and sunny rahbar

omar ghobah
این گالری که در حال حاضر دارای دو شعبه در دبی و دوحه قطر می باشد، تنها به ارائه و فروش آثار هنری بسنده نمی‌کند، بلکه مجموعه ای از فعالیت‌های فرهنگی غیر انتفاعی را برگزار می‌نماید، گستره وسیعی از برگزاری درس گفتار و سمینار گرفته تا حمایت از ادبیات عرب، صنایع دستی خاور میانه و فیلم‌های مستند و داستانی جهان عرب. به عنوان مثال این گالری تسهیلاتی ویژه برای دانشجویان لاتیفا کالج و کالج امریکایی دوبی ایجاد کرده که شامل ورک‌شاپ‌های متعدد و تور نیویورک می‌شود.
به طور کلی گالری الخط‌ ‌الثالث بیشتر از یک گالری و به یک مرکز فرهنگی هنری شباهت دارد، که تاکید اصلی و هدف خود را بر برنامه ریزی و حمایت از جوانان قرار داده است.
این گالری علاقه زیادی به نمایش آثار هنرمندان کمتر دیده شده دارد و با تمرکز خاصی آثار هنرمندان منطقه خاور میانه را ارائه می‌دهد. و می‌توان هنرمندان ایرانی بسیاری را در این میان دید که تعداد کثیری از آنان جوان هستند، عده زیادی از نام‌های فارسی در لیست هنرمندان این گالری در ایران شناخته شده نمی‌باشند و با مطالعه بیشتر می‌شود دریافت که اکثرا در ایران زندگی و کار نمی‌کنند و تنها بر میراث خانوادگی ایرانی خود تکیه دارند. و البته از این میراث نهایت استفاده را برای خلق آثاری با موتیف‌ها و نمادهای فرهنگ ایرانی می‌برند. که معمولا ربطی به فرهنگ واقعی کشور ما ندارد. و بیشتر به تصویر خاطره‌انگیز قاب شده‌ای می ماند که هر ایرانی دربرابر آن یک آه نوستالژیک خواهد کشید و هر فرنگی خواهد گفت« آه، ایران!».

babak-glkar2
گذشته از ایرانی‌ها هنرمندان بسیار دیگری از سایر کشور‌های خاور میانه در میان هنرمندان این گالری حضور دارند و این قاعده درباره آثار آنان هم می‌تواند صدق کند.
گالری الخط الثالث همچنین بر گسترش هنر عرب به ویژه ادبیات آن تاکید فراوان دارد، و دارای انتشاراتی فعال است که علاوه بر کتاب‌های هنرهای تجسمی در زمینه ادبیات نیز فعالیت می‌کند.
به طور کلی می توان گفت این گالری همان‌گونه که خودش می‌گوید در تلاش است راهی مستقیم برای گفتگو بین هنرمند و مردم ایجاد کند. حمایت‌های بلند مدتش از هنرمندان، ارائه خدمات مشاوره به شرکت‌های بزرگ که قصد سرمایه گذاری در هنر را دارند و هدایت جریان اقتصادی گالری به آن سو، عدم سوءاستفاده از لحن سیاسی برای مطرح کردن هنرمندانش و تاکید بر هنرهای زیبا با کارکرد زیبایی شناسانه معاصرنشان می‌دهد رویکردهای این گالری به طور کلی فرهنگی‌است و نه اقتصادی و بیشتر به بنیادی برای حمایت از هنرمندان و فرهنگ منطقه می ماند. که امیدواریم با ادامه این روند بتواند به هنر اقتصاد و سیاست زده و پوسته‌ای این منطقه کمی عمق ببخشد.

(۱)خط سوم اصطلاحی است منسوب به شمس تبریزی نقل شده شمس، درپاسخ به سوالی درباره تفسیر قرآن این جمله را می‌گوید و در توضیح این سه گونه خط می افزاید آن خط سوم منم.

لینک به بخش اول | گالری اُپرا

نویسنده