نکوداشت استاد هوشنگ کاظمی

تندیس: پنجاه و یکمین نشست پژوهشی هنر با نکوداشت استاد هوشنگ کاظمی در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران: پنجاه و یکمین نشست پژوهشی هنر با یاد استاد هوشنگ کاظمی، بعداز‌ظهر دو‌شنبه ۱۸ آبان ساعت ۱۶ الی ۱۹ در سالن آمفی تأتر فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد و در این مراسم آقایان استاد محسن وزیری مقدم، قباد شیوا، محمدرضا اصلانی و آرش تنهایی به ایراد سخن خواهند پرداخت. در انتها نیز فیلمی از زندگی این هنرمند برجسته معاصر که به همین مناسبت تهیه شده، به نمایش در خواهد آمد.
در طی مراسم مذکور که با همکاری سازمان زیباسازی تهران، نشریه تندیس و فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد، نمایشگاهی از آثار و عکسهای استاد هوشنگ کاظمی به همراه پوسترهایی که در ستایش این هنرمند توسط طراحان برجسته امروز نظیر قباد شیوا، ابراهیم حقیقی کیانوش غریب پور و .. طراحی شده، به نمایش گذارده خواهد شد. نمایشگاهی که از ۱۵تا۲۰ آبان ساعت ۱۲الی۱۸ پیش روی علاقمندان قرار دارد.
استاد هوشنگ کاظمی در سال ۱۳۰۲ در تهران متولد شد. کالج البرز را به اتمام رسانید و سال ۱۳۲۶ مدرک لیسانس خود را در رشته ادبیات از دانشگاه تهران دریافت کرد.
کاظمی مدتی بعد به خلبانی علاقمند شد و پس از طی دوره آموزشی در انگلستان تصدیق خلبانی را بدست آورد. وی در سال ۱۳۲۸ تحصیل گرافیک را در دانشگاه ملی هنرهای تزئینی پاریس آغاز کرد و با انجام کارهای گرافیک و همکاری با شرکت های بزرگ نظیر هواپیمای ملی هلند (K.L.M)، تجربیات خوبی را بدست آورد.
هوشنگ کاظمی سال ۱۳۳۸ با تجربیات بسیار در عرصه گرافیک، به ایران بازگشت و به تاسیس دانشکده هنرهای تزئینی اهتمام نمود و برای سال های مدید مدیریت آن را عهده دار گردید.

houshang-kazemi

برخی از استادان برجسته هنر معاصر ایران از شاگردان و یا فارغ التحصیلان دانشکده ای که وی مدیریتش را عهده دار بود، می باشند که از آن جمله می توان به حسین زنده رودی، فرامرز پیلارام، منصور قندریز، ایرج انواری، فهمیه پهلوان و … اشاره کرد.
کاظمی در سال ۱۳۵۸ به هلند مهاجرت کرد و چند سال بعد ساکن استرالیا شد. او هرگز از فعالیت های هنری خود دست نکشید و همواره ارتباط فرهنگی اش را با سرزمین مادری خود حفظ نمود. کاظمی در چهارم مهر ۱۳۹۴ دارفانی را وداع گفت.
شایان ذکر است برای بازدید از نمایشگاه از آثار هوشنگ کاظمی و پوسترهایی اساتید هنر معاصر، علاقمندان می توانند از ساعت ۱۲الی۱۸ به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از سیدخندان، خیابان جلفا ، گالری هنر مراجعه نمایند.

نویسنده