رونمایی از کتاب « کتیبه های نستعلیق تهران »

تندیس: مراسم رونمایی از کتاب « کتیبه های نستعلیق تهران » عصر سه شنبه ۱۲ آبان ماه با حضور “کیانوش معتقدی” مولف کتاب و همچنین “مکی نژاد”، “رضایی” و “میرفندرسکی” به عنوان منتقد و جمعی از اساتید و علاقه مندان به این حوزه در سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، “کیانوش معتقدی” مولف کتاب ضمن تشکر و قدردانی از سازمان زیباسازی شهر تهران به عنوان حامی و همچنین حمایت از کارهای پژوهشی و بنیادی ، گفت: دهه ها بود که خلاء چنین پژوهشی حس می شد و من ده سال پیش سعی کردم پیش درآمدی بر آن باشم و گام اول را برداشتم.

وی با اشاره به اینکه مجموعه تصاویر این کتاب شامل؛ کتیبه های مساجد، امام زاده ها، سقاخانه ها، سردر منازل و هر فضای زیبایی که در آن کتیبه به کار رفته، هستند، افزود: یکی از محورهای اصلی کتاب مستند سازی تصویری مجموعه کتیبه ها و دیگری شناخت سازندگان آنها است.

وی در ادامه افزود: این کتاب به عنوان آرشیو، روشی برای حفظ کتیبه ها است و می تواند راهگشای کسانی باشد که در این حوزه فعالیت می کنند.

“مهدی مکی نژاد” هنرمند خطاط و منتقد هنری در نقد کتاب کتیبه های نستعلیق تهران گفت: این کتاب جای کار بیشتری دارد ولی به دلیل اینکه در حوزه هنرهای ایرانی کمبود داریم چاپ این کتاب به پژوهشگران کمک می کند به یکی از مهمترین حوزه های هنر ایران، کتیبه و خط با ۲ هنر که قطب هنر اسلامی است بیشتر آشنا شوند. خط نستعلیق در میان خطوط، عروس خطوط اسلامی است و آقای معتقدی این خط را برای پژوهش را انتخاب کرده است .

وی با اشاره به سرگذشت خط نستعلیق و تقدیر از سازمان زیباسازی به خاطر توجه اش به رویکرد پژوهشی در کنار کارهای اجرایی، گفت: ما خط نستعلیق را خط کاملا ایرانی که هیچ رگه غیر ایرانی در آن نیست مانند دستگاه همایون می شناسیم . باید این خط ثبت ملی و سپس ثبت جهانی کنیم.

وی اظهار داشت: بهتر بود در کتاب «کتیبه های نستعلیق تهران» تحلیل محتوایی درباره چند و چون کتیبه گرایی نیز انجام می شد، راجع به تکنیک ها بحث نشده است؛ درباره مدیای کاشی صحبت نشده است، باید تفاوت کتابت و کتیبه نگاری بیشتر نوشته می شد.

ketab-katibe-nastaligh

در ادامه ” سولماز رضایی” متخصص معماری شهری و منتقد، این کتاب را فرصتی برای بیان آموزش چگونگی بهره گیری از این هنر ها در این دوره دانست و افزود: باید دید که چگونه می توان این هنرها را عملیاتی کرد مولف در کتاب « کتیبه های نستعلیق تهران » می توانست نشان بدهد که امروزه چگونه در ساختمان های مختلف به تفکیک مسکونی، تجاری، اداری و حتی ورودی ها و پذیرایی فضاهای داخلی نیز می توان از کتیبه استفاده کرد.

رضایی در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد که این کتاب با به چاپ رسیدن به اتمام نرسد و در کنار کتیبه ها به فراموشی سپرده نشود.

“میرفندرسکی” دومین منتقد حاضر در جلسه با بیان اهمیت و تفاوت خط نستعلیق به عنوان گرافیست، گفت: تفاوتی که با آن روبرو شده ایم به دلیل مدرنیسم است که ناچار به پذیرش آن هستیم.

وی خصوصیات هنر کتیبه را در طراحی صنعتی مهم دانست و گفت: وقتی کتیبه یا تابلو نستعلیق را می بینیم و با دید گرافیکی و هنری بررسی می کنیم به نظر می رسد که یک دیزاینر بهترین اثر را خلق کرده است و ما با یک اثر هنری روبرو هستیم که مهمان را به داخل خانه دعوت می کند. کتیبه فقط یک نشانه نیست بلکه پیامی را به بیننده منتقل می کند.

در پایان مراسم از کتاب « کتیبه های نستعلیق تهران » رونمایی شد.

ketab-katibe-nastaligh2

نویسنده