«تهران معاصر» در آرت‌فر هنر معاصر استانبول۲۰۱۵

تندیس: آرت‌فر هنر معاصر استانبول در دهمین دوره خود تمرکز ویژه‌ای بر هنر مدرن و معاصر ایران دارد. «فوکوس» بخشی از این رویداد هنری است که در هر دوره به هنرمندان مطرح و آثار هنری یک منطقه خاص جغرافیایی خاص و یا یک موضوع خاص و مرتبط می‌پردازد و در این دوره با عنوان «تهران معاصر» در این بخش به هنر ایران می‌پردازد
در این دوره از آرت‌فر استانبول که از روز ۱۲ نوامبر(پنشنجه ۲۱ آبان۹۴) آغاز می‌شود و تا ۱۵ نوامبر ادامه دارد، بخش فوکوس، به معرفی و ارائه آثاری از چند گالری مطرح ایران در تهران می پردازد.گالری های آران، اثر، شیرین، زیرزمین دستان و بنیاد لاجوردی در این بخش حضور خواهند داشت. فوکوس: تهران معاصر با توجه به تمرکز گالری‌ها و هنرمعاصر ایران در شهر تهران نام گذاری شده و به معرفی گسترده ای از تنوع هنری و رویکردهای مختلف هنرمندان مدرن و معاصر ایرانی می‌پردازد.
آثار هنرمندان ایرانی در قالب مجموعه‌هایی از این گالری ها در این رویداد ارائه خواهد شد. علاوه بر نمایش آثار هنرمندان مطرح با تجربه در کنار هنرمندان جوان مجموعه های این گالری‌ها، بیش از ۶۰۰ قطعه از آثار هنری مدرن و معاصر ایرانی از مجموعه شخصی «خانواده مبرقع» (Mobarqa Family Collection) شامل نقاشی، مجسمه چاپ طراحی، عکس، ویدیو آرت و چیدمان در دهمین آرت‌فر هنر معاصر استانبول به نمایش گذاشته خواهد شد که مجموعه منتخب و معتبری از دوران مدرن و معاصر می‌باشد که فرصت کم نظیری در اختیار علاقه‌مندان به هنر ایرانی و پژوهشگران برای دیدن حجم وسیعی از آثار هنر مدرن ایرانی قرار می‌دهد. این مجموعه در ایران و کادانا نگهداری می‌شود و آثار هنرمندانی چون ابوالقاسم سعیدی، پروانه اعتمادی، محسن وزیری‌مقدم، سهراب سپهری، مارکو گریگوریان و دیگر بزرگان هنر مدرن ایران را در بر دارد.
گالری اثر که در شش سال گذشته به طور مستمر در رویدادهای هنری استانبول حضور منظم داشته، امسال برای چهارمین بار در آرت‌فر معاصر استانبول حضور‌یافته است. آثار هنرمندانی چون محمدحسین عماد، سمیرا علیخانزاده، علیرضا آدم‌بکان و بابک روشنی‌نژاد در مجموعه گالری اثر ارائه شده اند. رویکرد گالری اثر در این حضور، بیشتر ارائه آثار هنرمندانی است که در میانه راه خود هستند و در طول یک دهه گذشته به طور مستمر در سطح حرفه‌ای هنر ایران فعالیت داشته اند و در فضای بین المللی نیز کمابیش مطرح بوده‌اند.
tehran-istanbul-catalogue-1
گالری آران اما با معرفی هنرمندان جوان و پیشروی ایرانی با رویکرد به هنرهای جدید حضور یافته است. آثاری از باربد گلشیری، ناصر بخشی، شهریار حامی و مجتبی امینی در مجموعه آران دیده می‌شود.
گالری شیرین با ترکیبی از هنرمندان سنین مختلف و با تکنیک ها و ایده های متفاوت حضور یافته است و آثار هادی هزاوه‌ای، علی‌ اکبر صنعتی در کنار آثاری از فرناز ربیعی‌جاه، سپهر بختیاری، معصومه عبیری‌نیا و عادل حسینی‌نیک را نمایش در‌می‌آورد.
گالری زیر زمین دستان نیز با مجموعه ای از هنرمندان با تجربه و مطرح چون اردشیر محصص در کنار جوان‌ترهایی کمتر شناخته شده اما آینده دار و خلاق چون هومن مرتضوی، نریمان فرخی، میلاد موسوی و دیگران در این مجموعه شرکت کرده است.
در کاتالوگ ارائه شده برای این نمایشگاه به معرفی بنیادهای فرهنگی و هنری فعال در حوزه هنرهای تجسمی و ارائه نام مشخصات بخشی از گالری‌های فعال تهران نیز به اختصار پرداخته شده است.

نویسنده