گزارشی از نمایشگاه فیاک ۲۰۱۵ در فرانسه

fiac

یاسمن نوذری، تندیس: چهل و دومین نمایشگاه بین المللی هنر معاصر یا همان فیاک در ماه اکتبر امسال در کشور فرانسه افتتاح شد.
فیاک سالانه تعداد زیادی از برترین گالری های جهان را به قلب این شهر محبوب می کشاند. علاوه بر آن، به طور متوسط هفتاد و چهار هزار بیننده دارد و هنرمندان، مجموعه داران و خبرنگاران زیادی از سر تا سر جهان برای این نمایشگاه به پاریس می آیند.
امسال نیز حدود صد و هفتاد گالری از بیست و دو کشور جهان در این نمایشگاه،غرفه داشتند که از میان معروفترین آنها می توان گالری های دیوید زوئیرنرDavid Zwirner، پیسPace ،وایت کیوبWhite cube ، گاگوسین Gagosinو لیسون Lissonرا نام برد.
در میان این ۱۷۰ گالری، Hauser & Wirth ازجایگاه ویژه ای برخوردار بود. پائول شیمل، کیوریتر و نایب رئیس گالری در این مورد می گوید:”غرفه امسال تحت تاثیر حمله به دفتر چارلی هبدو در ژانویه سال پیش، آثاری با مضامین آزادی بیان و اعتراض به بی عدالتی ها و … را گرد هم آورده است.”
برخلاف گالری هایی مانند Hauser & Wirth که رویکردی واحد و برنامه ریزی شده در غرفه خود اتخاذ کرده بودند، گالری های دیگر سعی داشتند تا تاریخچه و آثار هنرمندان برجسته گالری خود را به نمایش بگذارند.غرفه گالری Lehmann Maupin که در نیویورک وهونگ کونگ شعبه دارد، محبوبترین هنرمندان معاصر آسیا را در کنار نام های آشنای صحنه هنر غرب قرار داد.به عنوان مثال اسمبلاژهای کادر آتیا Kader Attia در کنار آثار هنرمندانی چون لیو ویLiu Wei، تونی اورسلرTony Oursler، آلکس پراگرAlex Prager، روبرتو کوگی Roberto Cuoghiو لی بالLee Bul قرار گرفتند. گالری پیس Pace هم همین رویه را در پیش گرفته بود و در غرفه خود به معرفی هفتاد هنرمند اصلی خود و تاریخچه پنجاه و پنج ساله خود پرداخت و تلاش کرد اتمسفرگالری را در غرفه خود بازسازی کند.

fiac
در کنار این گالری ها، برنامه معروف فیاک یعنی Hors les Murs نیز، هر ساله برگزار می شود و پاریس را تبدیل به یک موزه زنده می کند.این مراسم که در فضای شهر برگزار می شوند را می توان نقطه عطف فیاک دانست.امسال در کناره رود سین و داخل باغ های تویلری، در گرند پالاس و کاخ وندوم، مجسمه ها و چیدمان های غول آسا هنرمندان به نامی مانند آنتونی گورملی Antony Gormley و آنجلا بولاک Angela Bulloch نصب شدند.
علاوه بر آن، با حمایت موزه تاریخ طبیعی لوور، آثاری با محوریت موضوعی محیط زیست، طبیعت و تنوع زیستی نیز در سطح شهر به نمایش گذاشته شد. به دلیل همزمانی با COP21، کنفرانس تغییرات آب و هوایی ملل متحد که امسال در فرانسه برگزار می شود، آثار برگزیده این بخش تا ماه دسامبر در معرض دید عموم قرار خواهند داشت.

fiac2
امسال، دومین سال فعالیت بخش Officelle در فیاک است.این بخش ۶۹ گالری تخصصی در حوزه هنر معاصر و در حال توسعه را پوشش می دهد.این بخش برای کشف هنرمندان جوان یا هنرمندان مسن تری که کمتر به آنها توجه شده است مورد توجه ویژه ای قرار می گیرد.
همچنین بخش Lafayette که در طبقه بالای گرند پالاس جای گرفته اند میزبان گالری های تازه کار می باشد.
بخش Lafayette که در سال ۲۰۰۹ توسط فیاک و پشتیبان اصلی خود Groupe Galeries Lafayette راه اندازی شد، هر ساله ده گالری فرانسوی یا بین المللی نوپا را از لحاظ مالی حمایت می کند که از میان آنها می توان Arcade, Arratia Beer, Callicoon Fine Arts, Hollybush Gardens را نام برد.
برای شرکت در فیاک هر ساله از اواسط ژانویه تا فوریه فرم های اپلای به صورت آنلاین در سایت رسمی آن قرار می گیرد.هنرمندان به طور مستقل نمی توانند در این نمایشگاه شرکت کنند.لیست گالری هایی که فرم درخواست شرکت در فیاک را می فرستند، توسط هیئت داوران بررسی می شود و با در نظر گرفتن نیاز بازار انتخاب می‌شوند. هزینه شرکت در این مراسم به نسبت وسعت غرفه انتخاب شده متفاوت است.

منبع:

http://www.fiac.com/paris/en

fiac3

نویسنده