«نیایش شرقی» در نگارستان آن

نمایشگاه «نیایش شرقی» که از روز ۲۲ آبان ۹۴ در سالن اصلی نگارستان آن برگزار می‌شود شامل چیدمان و مجسمه های عباس اکبری است. کارها از برنز آهن و سرامیک و شامل ۵ مجسمه و ۷ چیدمان است. مو ضوع اصلی کار، بازسازی و به زبان معاصر در آوردن محراب مسجد میدان سنگ کاشان است که ۸۰۰ سال پیش در کاشان ساخته شده و هم اکنون در موزه پرگامون برلین نگهداری و به عنوان یکی از برجسته ترین کارهای دوره اسلامی محسوب میشود.ابتدا یک کپی از روی آن ساخته شده و سپس با ساختار شکنی سعی شده با عنوان کلی نیایش در تمدن انسانی به زبان هنری معاصر در آید.عباس اکبری درباره این مجموعه چنین می‌گوید: « در مجموعه‌ی نیایش شرقی، سرامیک در کنار آهن و برنز قرار می‌گیرد. لایه فلزفام روی سطوح سرامیکی اگر چه بسیار نازک هستند، اما بیشتر از آثار فلزی به چشم می‌آیند تا بدین وسیله نشان دهند، در هنر گذشته و به ویژه هنر ایرانی ماده مورد مصرفی چگونه پالایش می‌شود و از جنبه های فیزیکی خود جدا می‌گردد. این مجموعه تلاش دارد نشان دهد که چگونه می‌توان با حذف جنبه‌های صرفاً فرمالیستی به ویژه نقوش و خطوط و با فهم عناصر مهم‌تر پنهان در هنر گذشته از هویت پیشین هویتی اکنونی ساخت. در ساخت این آثار به دو واژه رایج محراب و مهراب در زبان فارسی توجه داشتم. برای من محراب ریشه در زبان عربی ندارد. باور ندارم که محراب مکانی برای جنگیدن با چیزی باشد. محراب یا مهراب برای من مکانی برای خلوت و نیایش آدمی است. ما در محراب جنگجو نمی‌شویم، ما در محراب عاشق می‌شویم.»

mehrab-baz-tolid-shodeh

این مجموعه همزمان با یک کاتالوگ ۱۰۸ صفحه ای به نمایش در می اید که در آن مقاله ای از ایران شناس برجسته اطریشی پروفسور مارکوس ریتر با عنوان زیباترین درباره این محراب و سرگذشت تاریخی آن تا موزه پرگامون برلین و به عنوان مرجعی در این موضوع وجود دارد.

ketabe-nyayeshe-sharghi
همچنین همزمان با این نمایشگاه،پروژِه خمیر سنگ نیز از همین هنرمند در بنیان آن هنر ایرانی برگزار می‌گردد. این نمایشگاه حاصل یک کار تحقیقاتی میدانی ۱۵ ساله عباس اکبری روی یکی از گِلهای ابداعی سرامیستهای مسلمان است که چند دهه پیش از حافظه سفالگر ایرانی محو شد. این مجموعه نیز دارای یک کاتالوگ ۴۸ صفحه ای از مراحل تحقیق تا به نتیجه رسیدن آن است که شامل چندین ظرف کاربردی و ۵ مجسمه ساخته شده از سفالهای یافت شده قدیمی و نمونه های ساخته شده جدید با ترکیب پلکسی گلاس است.

Abbas-Akbari-1

هر دو نمایشگاه تا ۲۴ آذر ادامه دارد.

| بازدید: یکشنبه تا جمعه ۱۱-۲۰ و آدینه ها ۱۶-۲۰ (گالری شنبه ها تعطیل است)
| آدرس: تهران، خیابان سئول(بالاتر از میدان شیخ بهایی)، شماره ۴۰ و ۴۴
| تلفن: ۸۸۶۰۳۰۵۰

ketabe-khamiresang

نویسنده