حضور فعال بخش فرهنگ و هنر در اکسپو ۲۰۲۰

تندیس: نشست مشترکی میان رییس فرهنگستان هنر و معاون وزیر صنایع در خصوص حضور فعال بخش فرهنگ و هنر در اکسپوی ۲۰۲۰ برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر، حسین اسفهبدی معاون وزیر صنایع و مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در دیداری که عصر دوشنبه ۱۸ آبان با محمدعلی معلم‌دامغانی رییس فرهنگستان هنر، در محل این فرهنگستان داشت به تشریح برنامه‌های اکسپو در سال‌های متمادی پرداخت و یادآور شد: اولین باری که ایران در اکسپوی جهانی شرکت کرد در زمان میرزاخان امیرکبیر بود که از آن زمان تاکنون بیش از یک قرن گذشته و ما سابقه‌ای طولانی از حضور خود در اکسپوهای جهانی داریم. اما در اکسپوی ۲۰۱۵ میلان با وجود رقبای بزرگی که هزینه‌های سنگینی نیز برای طراحی غرفه و مسایلی از این دست پرداخت کرده بودند، توانستیم مقام دوم را در گروه فضای کمتر از ۲۰۰۰ متر، در جهان کسب کنیم.

وی از رییس فرهنگستان خواست تا برای شرکت هنرمندان و ورود بخش فرهنگ و هنر در اکسپوی سال ۲۰۲۰ تفاهم‌نامه‌ای میان شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران و فرهنگستان هنر تنظیم و منعقد شود و ادامه داد: گرچه اکسپوهایی که از سوی این شرکت برگزار می‌شود در راستای مسایل اقتصادی طراحی و تاکنون به اجرا درآمده ولی حضور بخش فرهنگ و هنر کشور برای شناساندن فرهنگ غنی این مرز و بوم بسیار مهم و جدی به نظر می‌رسد و خواستار مشارکت فرهنگستان هنر در اکسپوی بزرگ سال ۲۰۲۰ هستیم و می‌بایست از هم‌اکنون آمادگی لازم را برای اجرایی شدن آن و حضور این بخش که از اهمیت بسیاری برخوردار است را پیدا کنیم.

اسفهبدی به تشریح آراء و افکار مردمانی که خارج از مرزهای ایران قرار دارند، پرداخت و متذکر شد: ما باید علاوه بر شناساندن بنیه اقتصادی خود در خارج از مرزهای جغرافیایی به معرفی فرهنگ و هنر غنی خود بپردازیم و خلع بزرگی که به دلیل عدم شناخت از ایران و فرهنگ آن وجود دارد را با حضور بخش فرهنگ و هنر پر نماییم.

neshaste farhanagestan-sanaye

در ادامه این نشست محمدعلی معلم‌دامغانی رییس فرهنگستان هنر، به تشریح دیدگاه‌ها و انگیزه‌هایی که منتج به برگزاری نمایشگاه‌ها و اکسپوها میی‌شود پرداخت و اظهار داشت: امروزه نمایشگاه‌ها و اکسپوها با انگیزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و هنری یا به صورت مرکب برگزار می‌شود که هرکدام دستاوردهای خاص خود را دارند و متاسفانه هنوز بسیاری با اینگونه نمایشگاه‌ها آشنایی ندارند.

وی به سیاست فرهنگی که نتیجه آن به جذب و باورپذیری بیانجامد، اشاره و خاطر نشان کرد: طراحی و سیاستگذاری فرهنگستان هنر در قبال هرکدام از برنامه‌ها به گونه‌ای خاص است. به عنوان نمونه برنامه موسیقی که فرهنگستان برای کشوری چون ایتالیا که از رقبای کهن ماست، پیشنهاد می‌دهد بسیار متفاوت‌تر از برنامه‌اییاست که برای کشور قزاقستان به اجرا می‌گذارد. زیرا گستره مرز فرهنگی ایران از پکن تا رود قزل‌ایرماق در ترکیه است و بسیاری از برنامه‌ها قابل اجراست اما برای کسانی که با این فرهنگ آشنایی چندانی ندارند می‌بایست کار بیشتری کرد زیرا سیاست فرهنگی ما بر جذب و باورپذیری است و اگر قرار باشد نمایشگاهی برگزار شود، باید به .گونه‌ای باشد که رونق داشته و به شکست نیانجامد

معلم در پایان سخنان خود به قابلیت‌هایی که در حوزه نشر، مستند سازی، امور نمایشگاهی و مسایلی از این دست که در فرهنگستان وجود دارد اشاره و تصریح کرد: امکانات و قابلیت‌هایی که در فرهنگستان هنر وجود دارد، بسیار زیاد است ولی به دلیل اهمیت موضوع و اجرایی شدن امور، باید تمامی مسایل توسط کارشناسان خبره از سوی فرهنگستان‌هنر و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد تا بتوان به نحو احسن این امور را اجرایی کرد.

در پایان این نشست که با حضور مسئولین و مدیران فرهنگستان هنر و شرکت اکسپو تشکیل شده بود مقرر شد تا موارد مطروحه مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفته و در صورت اجرایی شدن کارها تفاهم‌نامه‌ای میان طرفین به امضاء برسد.

نویسنده