نتایج حراج ۴۹۱ میلیون دلاری کریستی

یاسمن نوذری، تندیس: اثر مودیلیانی با قیمت ۱۷۰ میلیون دلار، گران قیمت ترین اثر فروخته شده در حراج ۴۹۱ میلیون دلاری روز دوشنبه ۹ نوامبر کریستی نیویورک بود. که این حراج را در رتبه دوم پرفروش ترین حراج در تاریخ قرار داد. مجموعه دار چینی که اثر مودیلیانی را از طریق تلفن خریداری کرد، عنوان کرده این اثر را برای رونق بخشیدن به پنجمین سالگرد تاسیس موزه اش در چین خریده تا مردم چین شانس دیدن یک اثر هنری ارزشمند را بدون نیاز به خارج شدن از کشور داشته باشند.
تمام شب سالن حراج با قیمت گذاری های بالای آسیایی ها پر شده بود. علاوه بر مودیلیانی آثار لیخنشتاین، یوشیتومو نارا، بالتوس و گوستاو کوربه نیز به بالاترین قیمت خود فروخته شدند.
هنرمندان دیگر در میان گران قیمت ترین آثار، پل گوگن با قیمت ۳۱ میلیون دلار برای یک مجسمه چوبی و پابلو پیکاسو با ۲۲٫۶ میلیون دلار، برای یک نقاشی و پل سزان با ۲۰٫۹ میلیون دلار برای یک نقاشی آبرنگ.
هفت خریدار ناشناس تلفنی بر سر اثر برهنه خوابیده مودیلیانی به رقابت پرداختند. این نقاشی که در سال ۱۹۱۷ کشیده شده است تصویری است از یک مدل تیره‌موی  زن ناشناس.
قیمت پایه ۷۵ میلیون دلاری، در عرض ۱۵ ثانیه مرز ۱۰۰ میلیون دلار را رد کرد.
این نقاشی که سالها خارج از دید عموم و در یک مجموعه شخصی قرار داشت مرز گرانترین اثر مودبیلیانی را با اختلاف بالایی گذراند. پیش از آن گرانترین اثر مودیلیانی مجسمه سنگی تته Teteبود که نوامبر گذشته در حراج ساتبی فروخته شد.
این نقاشی چندین سال پیش از مرگ او بر اثر سل مننژیتی کشیده شده بود. بعد از دلال آثار او، لیوپولد بوروفسکی Léopold Zborowski این نقاشی دست شش نفر گشت تا به دست این خریدار ناشناس بیفتد.
cristies3فروش این حراج یک ساعته، به تخمین ۴۴۲ تا ۵۴۰ میلیون دلاری خانه حراج نزدیک بود. بیش از نیم ازسی و چهار اثر به فروش گذاشته شده، پیش از شروع حراج خریداران قطعی داشتند. اما شب غیر قابل پیش بینی بود و ده اثر به فروش نرفتند و نه عدد از همان بیست و چهار اثر فروخته شده، با حداقل قیمت تخمین زده فروخته شدند.
جاسی پیلکان، Jussi Pylkkanen، متصدی حراج در کنفرانس خبری پس از حراج اعلام کرد که دلیل این اتففاق شاید به این دلیل باشد که این آثار برای بازار تازه نبوده است و یا شاید به اندازه کافی خوب نبودند.
دومین اثر گران قیمت این حراجی اثر پرستار(۱۹۶۴) روی لیختنشتاین بود که به قیمت ۹۵٫۴ میلیون دلار فروخته شد.قیمت تخمین زده شده آن ۸۰ میلیون دلار بود.آخرین و گران قیمت‌ترین اثر لیختنشتاین در حراج کریستی سال ۲۰۱۳ به قیمت ۵۶ میلیون دلار فروخته شد بود. این اثر که حراج آن با قیمت پایه ۶۵ میلیون دلار شروع شد، در عرض ۱۵ ثانیه به ۸۰ میلیون دلار رسید. این نقاشی، یک پرستار با صورتی مضطرب و با لباس و کلاه سفید را نشان می دهد که در حال استراق سمع مکالمه خصوصی تلفنی بین همکاران خود می باشد. این نقاشی که با نقطه گذاری های دستی لیختنشتاین پوشیده شده است آخرین بار در سال ۱۹۹۵ در حراج ساتبی، ۱٫۷ میلیون دلار فروخته شد.

lichtenstien
حراج موفق امسال، نقاشان دوره های مختلف تاریخ هنر مانند گوستاو کوربه نقاش فرانسوی قرن نوزدهم، اندی وارهول و نقاش پیشرو اکسپرسیونیست آلمانی ارنست لودویگ کریشنر و هنرمند پاپ آرتیست ژاپنی یوشیتیمو نارا را کنار هم قرار داده بود.
کریستی در نقطه میانی، فصل حراجی قرار دارد که بیش از دو میلیارد دلار اثر هنری برای فروش دارد.
حراج کریستی، پس از حراج نیمه موفق ۳۷۷ میلیون دلاری ساتبی و فروش متوسط ۳۰۶ میلیون دلاری حراج امپرسیونیست و پست امپرسیونیست در همان خانه حراج و حراج نیمه موفق در فیلیپز نیویورک در یکشنبه شب با فروش ۶۷ میلیون دلاری، با سیاست کریستی و در کنار هم قرار دادن آثار کلاسیک و مدرن برگزار شد.

نویسنده