«خَطرَنج» طراحی های جدید سیدامیر سقراطی

تندیس: نمایش طراحی سیدامیر سقراطی در گالری دنا

به گزارش تندیس نمایش طراحی سیدامیر سقراطی در گالری دنا  بر گزار میگردد.
«خَطرَنج» مجموعه جدید سیدامیر سقراطی است که طراحی در آن نقش مهمی در انتقال احساس و مفهوم اثر دارد. پیش از این مجموعه طراحی دیگری با نام «شطِ رنج» از او دیده ایم که شامل پرتره هایی بزرگ می شد که با جوهر سیاه بر روی مقوا نقش بسته بودند.
در مجموعه «شطِ رنج» پرتره ها زیر بار رنگ های سیاه و قدرتمند، با احساسی از انهدام و از هم پاشیدگی، بیننده را به خود مجذوب می کرد اما این بار در مجموعه «خَطرَنج» طراحی بازیگوشانه، رها و آزاد است و در برخی از کارها همنشینی رنگ و طراحی، ذهنیت طراح را می نمایاند که رها و آزاد از قید و بند کلیشه «نقاشی» یا «طراحی» به آن نگریسته است. تغییر زاویه دید هنرمند از مجموعه «شطِ رنج» به «خَطرَنج» در واقع تغییر زاویه نگاه هنرمند به مفهوم رنج در زندگی انسان و شکل مواجهه با آن است.

soghrati

سیدامیر سقراطی متولد ۱۳۵۸ در رشت و دانش آموخته رشته گرافیک مطبوعاتی از مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها است.
اولین اثر مطبوعاتی وی در سال ۱۳۷۳ در روزنامه ابرار منتشر شد و از آن زمان تاکنون در کنار کاریکاتور و نقاشی، به کار مطبوعاتی از جمله نقد و پژوهش هنر پرداخته است. وی عضو انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران و عضو فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران (IFJ) است.
برگزاری ۲۰ نمایشگاه انفرادی و شرکت در ۱۲۰ نمایشگاه گروهی از سال ۱۳۷۴ در ایران، اسپانیا، رومانی، آذربایجان و ایتالیا و نگارش ۸ عنوان کتاب بخش دیگری از فعالیت های او را تشکیل داده است.
سقراطی همچنین مسئولیت هایی همچون معاونت سردبیر دوهفته نامه هنرهای تجسمی «تندیس»، عضویت در هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران، دبیر همایش پژوهشی هفتمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران و مسئولیت بخش پژوهش موسسه فرهنگی و هنری «ماه مهر» را در کارنامه هنری خود دارد. وی در سال ۲۰۰۷ به انتخاب شبکه حقوقی کاریکاتوریست های جهان، نفر سوم فهرست ۱۰۱ طراح و کاریکاتوریست بزرگ جهان اعلام شد و در همین سال جایزه عالی فستیوال بین المللی کاریکاتور شخصیت های بزرگ رومانی را از آن خود کرد.

 

 

گالری دنا

روزهای تعطیل: شنبه ها

ساعات کار: ۱۶ تا ۲۰

۰۲۱-۸۸۹۳۱۷۴۴

خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک۴، زنگ۲

 

نویسنده

  • جاوید رمضانی

    مدیر مسئول نشر آوام سرا و مجله هنرهای تجسمی آوام | مدیر و موسس اتلیه مرمت و اصالت سنجی آوام