«در جستجوی گمشده» با حضور وزیر ارشاد گشایش یافت

تندیس: عصر جمعه ۲۹ آبان ۹۴ ،نمایشگاه « در جستجوی گمشده » که به مروری بر آثار فریده لاشایی در کنار هنرمندان مطرح دیگر ایران و جهان  می پردازد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گشایش یافت.

به گزارش تندیس به نقل از ایلنا، در این نمایشگاه عکس‌ها و یادگاری‌های فریده لاشایی شامل طراحی‌ها، گلدان‌ها و نسخه‌های آزمایشی و آرت ویدیوهای درکنار آثار هنرمندان دیگر کشورها به نمایش درآمده بود.

جنتی در افتتاحیه این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه‌ها چندین مزیت دارد. یکی اینکه بخشی از هنر معاصر ایران را نشان می‌دهد. مخصوصا بانوان هنرمند ایرانی. در میان آنها نیز خانم لاشایی از تاثیرگذاران هنر معاصر ایران هستند.

ملانوروزی(رئیس موزه هنرهای معاصر) نیز درباره ویژگی آثار این هنرمند گفت: خانم لاشایی از یک کریتور خارجی(جرمانو چلانت) در آثار خود استفاده کرده که می‌تواند ما را با فضای کریتوری دنیا آشنا کند. جرمانو چلانت جزء کریتورهای تاثیرگذار جهان است که برای بیست سال کریتور کپنهاک بوده. مخاطب در آثار خانم لاشایی می‌بینند چگونه می‌توان آثاری خلق کرد که بخشی از فضای سیاسی و اجتماعی در دوره زندگی یک هنرمند را نشان داده و درعین حال ارزش‌های هنری نیز داشته باشد. امروز و در این نمایشگاه آثار خانم لاشایی درکنار آثار دیگر هنرمندان مطرح جهان در معرض دید قرار داده شده که همگی در گنجینه موزه هنرهای معاصر نگهداری می‌شود و لازم است همه هنرمندان به مطالعه این آثار بپردازند.

lashaee2

در نمایشگاه اخیر آثار فرید لاشایی از سال ۳۳ تا ۹۲ در کنار آثار هنری ون د ولده، کامی پیسارو، آلبرتو جاکومتی و  سهراب سپهری درمعرض دید قرار داده شده. این آثار شامل تابلوهای نقاشی، گلدان‌های کریستال، صدا پروجکشن و پویانمایی است.

درکنار نمایش این آثار، مجموعه‌ای از آثار ترجمه شده این هنرمند شامل نمایشنامه‌های برتولت برشت و داستان کوتاه او با عنوان “دیداری با گویا” که در مجله “جهان نو” منتشر شده و نیز برگ‌هایی از روزنوشت‌های هنرمند که حاوی نظرات او درباره جنگ ویتنام؛ نظریه‌های سهراب سپهری و بمب باران تهران است، در معرض دید قرار داده شده است.

همچنین در حاشیه این نمایشگاه، همایش یک‌روزه‌ای با حضور هنرمندان، منتقدان و صاحب‌نظران ایرانی و خارجی، روز یکشنبه (اول آذر ماه) از ساعت ۱۴ تا ۲۰ در سالن اجتماعات موزه هنرهای معاصر برگزار می‌شود.

در این همایش “کاترین دزگر” رئیس موزه گنت بلژیک و “ونیشیا پورتر” رئیس بخش هنر معاصر کشورهای اسلامی موزه بریتیش میوزیوم سخنرانی می‌کنند. “مدیا فرزین” منتقد هنری، “مرجان تاجدینی” مورخ هنر، “فریال جواهریان” دبیر نمایشگاه و “جرمانو چلانت” مدیر هنری بنیاد پرادا و دبیر نمایشگاه نیز در میزگردی درباره آثار به نمایش درآمده بحث و گفتگو خواهند کرد.

این نمایشگاه از ۳۰ آبان تا ۷ اسفند ماه در موزه هنرهای معاصر تهران به کریتوری جرمانو چلانت و فریار جواهریان دایر است.

علاقمندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه، روزهای یکشنبه تا پنج‌شنبه هر هفته از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ عصر و جمعه‌ها از ساعت ۳ تا ۷ عصر به جز شنبه‌ها و تعطیلات رسمی به موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه کنند.

vazir-lashaee

نویسنده