یاسمن نوذری، تندیس: امسال حراج “هنر قرن بیستم-نگاهی متفاوت” ساتبی با تمرکز بر آثار هنرمندان دوره مدرن اروپا،آفریقای شمالی و خاورمیانه به خصوص ایران و ترکیه، در دوم دسامبر در لندن برگزار می شود. حراج امسال، آثار هنرمندان پیشرو دهه پنجاه تا اواخر دهه هفتاد خاور میانه را شامل می شود که نقطه قوت آن آثار هنرمندان انتزاعی عرب، ترک و ایرانی ای هست که در سبک خود نو آور بودند.
تسا کوسترزوا Tessa kostrzewa، رییس حراج هنر قرن بیستم ساتبی در مورد این هنرمندان می گوید که” مطرح کردن این هنرمندان، دید تازه ای در زمینه چگونگی شکل گیری هنر مدرن قرن بیستم در اختیار ما می گذارد.مجموعه داران امروزی علاقه زیادی به هنرمندانی دارند که همیشه در حاشیه صحنه بین المللی هنر بوده اند و حالا مورد تحسین قرار می گیرند.برای بعضی از این هنرمندان بار اولی است که آثارشان در صحنه بین المللی هنر نمایش داده می شود.”
اشکان باغستانی متخصص هنر عرب و ایرانِ ساتبی در مورد جمع آوری نمایشگاه می گوید ” ما تلاش کردیم تا بر روی بخش ها و دوره های مختلف هنر مدرن در خاورمیانه، ایران و ترکیه و با تمرکز بیشتر بر هنر آبستره بپردازیم. مشاهده نزدیکی های زیبایی شناسانه ی این آثار با صحنه هنر بین الملل بسیار آموزنده است. این بازار نسبت به دیگران تازه تر است، از این رو پرجنب و جوش‌تر است و مجمو عه‌داران مشتاقانه به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد این هنرمندان هستند.”
در این حراج چهره های شناخته شده ای مانند بهمن محصص، سهراب سپهری و بهجت صدر دیده می شوند.
نقاشی بهجت صدر با قیمت تخمینی  بین ۳۸۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰ پوند
بهجت صدر به روش مخصوص نقاشی با کاردک به شیوه گرهارد ریشتر شناخته شده است.صدر همیشه به دنبال تکنیک های نوآور و تازه بود.مثلا ترکیب رنگ روغن و عکس و فیگور و انتزاع. با متریال های متنوعی کار می کرد.از رنگ روغن روی بوم گرفته تا چوب و فولاد .صدر، با از بین بردن مرزهای مدیوم های مورد استفاده اش و شناخت ویژه اش در زمینه خوشنویسی و نوشتار فارسی، موفق به خلق آثاری سیال و گویا شد که در قالب تصویری لحظه ای و وابسته به حرکت، به گفته خودش احساسات را “از درون به بیرون” می کشاند.
صدر پس از انقلاب به فرانسه نقل مکان کرد و از دهه ۸۰ به بعد تحت حمایت گالری ها قرار گرفت.او با ۵۰ سال فعالیت هنری یکی از معدود هنرمندان زنی است که در صحنه هنر بین الملل پذیرفته شده است.نقاشی های انتزاعی غیر معمول و قدرتمند او در دوسالانه ونیز در سال ۱۳۳۵ و موزه ها و گالری های متعددی در برزیل، کانادا، فرانسه، ایران و ایالت متحده نمایش داده شده اند و اخیرا نیز در نمایشگاه جنجالی “تاریخ دست کاری نشده ایران”Iran unedited history ،۱۹۶۰ تا ۲۰۱۴در موزه هنر معاصر پاریس شرکت کرده بود.

sadr
سهراب سپهری با قیمت تخمینی ۵۰۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ پوند
سهراب سپهری را بی شک علاوه برشاعر، می توان چهره ای تاثیر گذار در هنر ایران دانست که بر نسل های بعد از خود نیز تاثیر به سزایی گذاشته است.ترکیب بندی آثارش تحت تاثیر نقاشی های غربی، اشعار ژاپنی و فلسفه بوداییسم و زن و تائوییسم می باشد.در سال ۱۹۶۰ او مجموعه شناخته شده خود، یعنی تنه درخت ها را شروع کرد که تنه ها و شاخه های آن با رنگ گذاری های رقیق و تخت کشیده شده اند.این اثر بدون عنوان که حدود سال ۱۹۷۰ کشیده شده، توسط مادربزرگ صاحب فعلی اثر از خود هنرمند خریداری شده است.آثار دوره انتزاعی سپهری، کمتر در بازار به چشم می خورد زیرا اکثر آنها در موسسه های دولتی مانند موزه هنرهای معاصر تهران و موزه هنرهای تجسمی کاخ سعد آباد و مرکز فرهنگی نیاوران نگه داری می شود.

sepehri
بهمن محصص با قیمت تخمینی ۴۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰۰ پوند
بهمن محصص هنرمندی پیشرو است که آثارش موفق به کسب شهرت بین المللی شده اند و در تیت، موزه بریتانیا و اخیرا در موزه هنر معاصر پاریس به نمایش گذاشته شده اند. او با وجود محبوبیت کنونیش، در دوره خود هنرمندی بد تعبیر شده بود که بخش عظیمی از نقاشی های خود را از بین برد و همین باعث کمیابی بیشتر آنها شد.
او به عنوان یک نقاش و شاعر از افراد زیادی تاثیر پذیرفته بود.او پابلو پیکاسو، هنری مور و آلبرتو جاک.متی را بسیار دوست می داشت و تاثیر آنها را می توان در عضلانی بودن فرم های نقاشی هایش مشاهده کرد.این نقاشی بدون عنوان تصویری معماگونه و جذاب از پرنده ای ترسناک و هیچکاکی است.

منبع: وبسایت حراج ساتبی

mohases1

نویسنده