اجرای ویدئونگاشتِ «جان نخست» در دانشگاه تهران

تندیس: «جان نخست»عنوان اثر ویدوئونگاشت( video mapping) امیر سالاری،دانش‌آموخته هنرمند دانشگاه تهران، یکشنبه هشتم  آذرماه ١٣٩۴ از ساعت ١٨ در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه ارایه می‌شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، ویدیونگاشت ـ‌ویدیو مپینگ‌ـ با عنوان «جان نخست» اثر امیر رضا سالاری، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری دانشگاه تهران، با مضمون صلح  و روح متعالی بشر و با تکنیکی نوآمد، برای اولین بار در کشور در دانشگاه تهران به اجرا در خواهد آمد.
ویدیو نگاشت، ترکیبی از هنر و تکنولوژی روز دنیا و هنری میان رشته‌ای است که با استفاده از هنرهای معماری، سینما، طراحی گرافیک متحرک و موسیقی و بر اساس هندسه و پرسپکتیو بنا، ساخته می‌شود. این گونهی خاص هنری، توسط نور ویدئو پروژکتورهای بزرگ و حرفه‌ای بر ساختمان منعکس می‌شود تا سازه حقیقی بر هنر تصویری مجازی نگاشت شده و اثر هنری را بوجود آورد.
«جان نخست»با استفاده از تصاویر سیمرغ و نقوش پرندگان نمادین بر سفالینه‌های باستانی  ۴٢٠٠ سال قبل از میلاد مسیح تا دوره معاصر ایران روایت می‌شود. تکنیک تولید این اثر هنری، گرافیک متحرک و انیمیشن ٢ و ٣ بعدی است و برای نخستین بار است که ٣ بعد از یک ساختمان با یک پروژکشن بهگونه‌ای پوشش داده می‌‌شود که تصویر پخش شده بدون هیچ کشیدگی بر بنا منتقل گردد.
«جان نخست»، برای نخستین بار، هنر جدید را با فرهنگ بومی و باستانی منطقه تلفیق نموده است و بهطور کامل  توسط متخصصان داخلی طراحی  و اجرا شده است. متن این اثر هنری را محمدرضا اصلانی، از کارگردانان مطرح مستندساز کشور نوشته و صدای ماندگار منوچهر انور، این اثر هنری را جانی دیگر بخشیده است.
گفتنی است تماشای ویدئونگاشت «جان نخست» برای عموم آزاد است.

videomapping

نویسنده