تندیس: حراج ساتبی با عنوان « هنر قرن بیستم- نگاهی دیگر»، چهارشنبه گذشته در لندن برگزار شد و با فروش دو میلیون و دویست و هفتاد و چهار هزارو پانصد پوند(۲/۲۷۵/۵۰۰ پوند) به کار خود پایان داد.

در این حراج که با تمرکز بر روی هنرمندان مدرنیست مطرحی از اروپا، آفریقا حوزه مدیترانه و خاورمیانه، که در منطقه خود مطرح بوده ولی در جایگاه اصلی و سطح اول هنر مدرن دنیا کمتر شناخته شده هستند تمرکز شده بود، اثر مجسمه «محمود مختار» هنرمند مصری که در حدود ۴۰ هزار یورو تخمین قیمت داشت، با قیمت ۳۱۷ هزار یورو گرانترین اثر حراج شد. « گلدان گلها»ی هنرمند لهستانی (Tamara de Lempicka) نیز با ۲۴۵ هزار پوند در رتبه دوم این حراج قرار گرفت.

Mahmoud Mokhtar
Mahmoud Mokhtar

 

Tamara de Lempicka
Tamara de Lempicka

حراج این شب، تعداد زیادی از آثار مهم هنرمندان مطرح ایرانی، ترک، عرب مصری و … را درکنار هنرمندانی از لهستان، جمهوری چک و… ارائه داده بود. از جمله هنرمندان مطرحی که از آنها در وبسایت ساتبی به عنوان نقاط درخشان این حراج نامبرده شده می توان به سهراب سپهری ، Sandor Bortnyik, Mubin Orhon, Mikulas Medek Sohrab اشاره کرد.

Sohrab Sepehri
Sohrab Sepehri

 

sadr
Behjat sadr
Sirak Melkonian
Sirak Melkonian
Manoucher Yektai
Manoucher Yektai

اثر سهراب سپهری با تخمین اولیه ۵۰ تا ۷۰ هزار پوند، به قیمت ۸۱ هزار پوند معادل ۱۲۳ هزار دلار به عنوان ششمین اثر گرانقیمت حراج به  فروش رسید. همچنین آثار منوچهر یکتایی با قیمت ۱۳/۷۵۰ پوند و ۱۷/۵۰۰ پوند (دو اثر)، بهجت صدر ۵۶/۲۵۰ پوند، سیراک ملکونیان ۲۸/۷۵۰ پوند، سونیا بالاسانیان ۲۳/۷۵۰ پوند، همگی بالاتر از قیمت های تخمین اولیه به فروش رسیدند.

« دیوار» منیر فرمانفرمایان که ما بین ۳۵ تا ۵۰ هزار پوند تخمین اولیه داشت، نهایتا ۴۳هزار پوند به فروش رسید و مجسمه ای از بهمن محصص در حالی کمتر از تخمین اولیه و با قیمت ۳۰ هزار پوند فروخته شد که اثر دیگری از او که نقاشی«بدون عنوان» بود علی‌رغم تخمین قیمت ۴۵ تا ۵۵هزار پوند مشتری ای نیافت و به انبار حراج بازگشت.

اثر ایرانی دیگری که به انبار حراج بازگشت، نقاشی «بدون عنوان» لیلی متین دفتری بود که ۱۸ تا ۲۵هزار پوند تخمین زده شده بود.

نتایج کامل این حراج را همراه با اطلاعات آثار و هنرمندان می توانید اینجا ببینید

Bahman mohasses
Bahman mohasses
Monir Farmanfarmaian
Monir Farmanfarmaian
mohases1
Bahman mohases
Leyly Matine Daftary
Leyly Matine Daftary

 

 

نویسنده