یادداشتی بر آثار مهدی فلاحیان در گالری ایده پارسی

امیرحسین جباری:  «چین ، آمریکا ، ایران»  نمایشگاه آثار مهدی فلاحیان در گالری ایده پارسی از ۱۳ آذرماه الی ۱۷ آذرماه برپا خواهد بود ، این نمایشگاه شامل ۲۷ اثر از این هنرمند است که در ابعاد ۲۰*۳۰ و ۳۰*۴۰ ارایه شده است . فلاحیان با نگاهی نو به سبک امپرسیونیسم ، تلاش میکند که دیدگاه ها و نظرات خود را در رابطه با همنشینی و جای گذاری رنگها در آثار خود استفاده کند. به همین خاطر آثار او در دهه اخیر با آثار قبلی وی تفاوتی اساسی داشته است به نحوی که در بازسازی مناظر و نماهای طبیعی از خلاقیت و احساس خود نسبت به آن رویداد استفاده کرده و اثری متفاوت از حیطه امپرسیونیسم خلق میکند که بیشتر رگه هایی از پشنیزم ( احساس گرایی ) در آن دیده میشود. فلاحیان را میتوان از نقاشان طبیعت (plein air painter) دانست . بومهای کوچک و ابزار نقاشی قابل حمل و یک سه پایه  این امکان را به نقاشان طبیعت میدهد که به راحتی به همه نقاط جهان سفر کنند و در هر جایی ابزار خود را آماده کرده و شروع به نقاشی نمایند . نقاشی در طبیعت در کشورهای دیگر بخصوص در آمریکا و اروپا طرف داران زیادی دارد ، دیدن نقاشانی که در خیابان و یا در طبیعت مشغول به نقاشی هستند یک امر طبیعی است . در این نمایشگاه نیز هنرمند ، دستاورد سفرهای خود به ایالات مختلف آمریکا ، کشور چین و ایران را به نمایش گذاشته است .

 

falahian

در نگاه به تابلوهای او چند نکته را میتوان فهمید ، اول نگاه متفاوت هنرمند و درک احساسی او از محلی که در آن اثر را خلق کرده ، دوم انتقال احساسات و مفاهیم ، که هنرمند در زمان خلق اثر سعی فراوانی داشته تا نکاتی از جمله رنگها ، فرم ها و نور که نقش مهمی در خلق اثر دارد را به بیننده انتقال دهد و سوم تفاوت اتمسفر حاکم بر هر مکان ، بدان معنی که آثار ایران ، چین و آمریکا چنانچه برای مثال در خصوص مناظر به مقایسه بپردازیم در منظره یک دشت و یا جنگل تفاوتی آشکار را خواهیم دید که حاکی از تفاوت اتمسفر مکانی و خلق آن توسط هنرمند میباشد .

Fallahian2

او ،  نقاشی را از ۹ سالگی شروع کرده است ، در سن ۱۵ سالگی در منطقه شمیرانات نفر اول در رشته نقاشی میشود و اولین اثر هنری از خود را که کپی از یکی از کارهای یک نقاش روس بوده است را به مدیر دبیرستان خود می فروشد. پس از آن دوره ای سه ساله را نزد استاد عابدینی میگذراند و بعد از اتمام تحصیلات خود در دبیرستان راهی آمریکا میشود . در سال ۱۹۹۴ نقاشی در طبیعت را بصورت جدی آغاز می نماید و پس از آن در سال ۱۹۸۲ گالری خود را در شهر سیاتل آمریکا تاسیس می کند ، در همین حال مشغول عکاسی شده و عکس های زیادی را بفروش میرساند. سپس در سال ۲۰۰۰ بعد از مهاجرت به کالیفرنیا گالری دیگری را تاسیس میکند . اما به دلیل مشغله کاری از شغل گالری داری فاصله گرفته و طی سال های بعد با بازسازی خانه ای قدیمی و زیبا در منطقه ای از آمریکا ، آن محل را به مرکز تجمع و آموزش هنرمندان تبدیل می کند . او هم اکنون در بخشی از زندگی خود به سفر و نقاشی در طبیعت میپردازد.

مهدی فلاحیان متولد ۱۳۳۳ است و هم اکنون مقیم آمریکا است ، و عضو جامعه نقاشان ( Oil painter of America ) و جامعه ( Laguna plein air painter) میباشد . او، نمایشگاه های فراوانی در ایالت های  مختلف آمریکا داشته و کارگاه های آموزشی فراوانی با نقاشان بزرگ آمریکا از جمله ( Matt Smith, Charles Sovek, John Budicin, George Stricklen and Ron Rancher ,kvin Mc pherson)  گذرانده است و جوایز متعددی درجشنواره ها و مسابقات بین المللی کسب نموده ، که آخرین آن RayMar Fine Art Competition در سال ۲۰۰۸ می باشد.

Fallahian3

 

نویسنده