نشست نقد و بررسی هنر غیرآکادمیک (آوت سایدرآرت)

تندیس: نشست نقد و بررسی «هنر غیرآکادمیک (آوت سایدرآرت)چیست و چرا پرسشی در این زمینه وجود ندارد» چهارشنبه ۱۸ آذر در گالری لاله برگزار می‌گردد.

در این نشست مرتضی زاهدی به ارائه مفاهیم و زوایای مختلف هنر غیر آکادمیک-غیر رسمی (آوت سایدر آرت) و بررسی آثار سومین سالانه هنرمندان غیر آکادمیک می پردازد.
این گرایش به توصیف و بررسی هنری می‌پردازد که خیلی غریزی و فارغ از اسلوب، قواعد و سواد آکادمیک خلق می‌شود. این عبارت در مقابل “این سایدر آرت” یا Official Art قرار می‌گیرد که به معنای هنر رسمی یا تعلیم داده و پذیرفته شده در آکادمی و آموزشگاه‎‌ها است.
آوت سایدر آرت” شکلی از آفرینش هنری توسط عوام است که هیچ ارتباطی با دنیای هنر و نخبگان فرهنگ نداشته‌ و آموزش هنری را در هیچ شکلی تجربه نکرده‎اند. به دلیل اینکه اکثر این هنرمندان بی‌سواد یا کم سواد هستند در دنیای حرفه‌ای از آنها قدردانی نمی‌شود و عمدتا پس از مرگ‌شان شناخته یا مورد توجه قرار می‌گیرند. پدیدآورندگان این هنرها بدون عمد، تماس و اشراف به سبک‌ها و تحولات تاریخی در هنر و صرفأ بنا به ضرورت و نیازهای شخصی، فارغ از ملاحظات اجتماعی و اقتصادی با دستاوردهایی بدیع و شیوه‌هایی وسواس گونه در قلمروی بسیار بکر دست به هنر آفرینی می‌زنند و آثارشان شکلی از لایه‌های عمیق و تجربیات تحریف شده است.
علاقه مندان می توانند برای شرکت در این نشست روز چهارشنبه ۱۸ آذر ساعت ۱۶ تا ۱۸ به نگارخانه لاله مراجعه نمایند.
گالری لاله، خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، روبروی پارکینگ طبقاتی.تلفن ۸۸۹۶۰۴۹۲

laleh-neshast

نویسنده