نمایش مجموعه آثار مکرمه قنبری در گالری ساربان

نگارخانه ساربان با برپایی نمایشگاه مروری بر مجموعه آثار زنده ‌یاد مکرمه قنبری، بعد از سال‌ها آثار این هنرمند خودآموخته را برای نمایش عرضه خواهد کرد.

به گزارش گالری ساربان جمعه ۴ دیماه ۱۳۹۴ بعد از سال‌ها نمایشگاهی از معتبرین‌ترین و تنها هنرمند خودآموخته بین‌المللی ایران، زنده‌یاد مکرمه قنبری ملقب به «ننه مکرمه» از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به نمایش درخواهد آمد.

در این نمایشگاه از تمام مجموعه‌های مکرمه قنبری آثاری توسط فرزندش علی بلبلی و مجید احمدی کیوریتور این نمایشگاه برای نمایش انتخاب شده است. در این مجموعه انتخاب شده از آثاری با موضوعات دیو، حضرت امام رضا (ع)، مریم مقدس، زنان و مردان، شاهنامه، جراحی، زایمان، لیلی و مجنون، پری دریایی و همچنین داستان‌های قرآنی مانند ابراهیم و اسماعیل، یوسف و زلیخا و شخصیت‌های اساطیری که مکرمه قنبری آنها را با رجوع به ناخودآگاه  خود و با صداقت در فولک ‌‎آرت خلق کرده است، ۳۵ تابلو برای نمایش در گالری ساربان انتخاب شده است.

مکرمه قنبری، نقاش خودآموخته است؛ کسی که بدون داشتن سواد، از دل یکی از گمنام‌ترین روستاهای شمال کشور، در ۷۰ سالگی به شهرت جهانی رسید.«ننه مکرمه» در سال ۱۳۰۷ در شهرستان بابل متولد شد. ازدواج ناخواسته در ۱۴ سالگی و گذراندن زندگی سخت، تاثیر عمیقی بر روحیه‌ او گذاشت. این درد و رنج بعدها در نقاشی‌های او نمود پیدا کرد. علاقه‌ به هنر از همان دوره‌ کودکی در مکرمه وجود داشت، اما سرانجام این علاقه در ۷۰ سالگی این زن به صورت تابلوهایی از نقاشی نمود پیدا کرد. ماجرای جدی شدن علاقه‌ مکرمه به نقاشی جالب توجه است. او گاو محبوبی داشت که فرزندانش به دلایل مختلف و بدون اطلاع خود او، آن را فروختند. این اتفاق او را به شدت غمگین کرد و باعث شد احساساتش را به وسیله‌ کشیدن طرح‌ها و رنگ‌آمیزی آن‌ها بروز بدهد. نقاشی‌های این زن هنرمند دارای عناصری از زندگی واقعی و همچنین خیالات او هستند. او علاوه‌بر نشان دادن بخش‌هایی از زندگی واقعی روستایی، تابلوهایی را خلق کرده که در آن‌ها، انسان‌ها از دنیای رئال و واقعی فاصله گرفته‌اند اما حالات آن‌ها برگرفته از همان رویدادهای زندگی مکرمه هستند.

آثار این بانوی هنرمند در بسیاری از موزه‌ها نگهداری می‌شود و برخی نیز در نمایشگاه‌های مطرح خارجی از جمله موزه‌ «باورز» کالیفرنیا، موزه مرکزی لس‌آنجلس و … به نمایش درآمده و تحسین بسیاری از منتقدان بزرگ دنیا را برانگیخته است.

این نمایشگاه ۴ دیماه افتتاح و تا ۱۴ دی همه روزه بجز سه شنبه ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ ادامه دارد.علاقمندان می توانند برای بازدید از این آثار به گالری ساربان واقع در خیابان شهید بهشتی،خیابان صابونچی(مهناز)،کوچه مهماندوست، شماره۸ مراجعه و یا با شماره ۸۸۵۰۴۲۲۶ تماس حاصل نمایند.

                              mokarame-ghanbari-sareban

نویسنده