برگزاري نمایشگاه «رهایی» در فرهنگسرای نیاوران

نمایشگاه رهایی با آثار حدود ۸۰ تن از هنرمندان عرصه تجسمی کشور و برای حمایت از مردم غزه از تاریخ ۲۱ شهریور تا ۲۱ مهر در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.
کوروش گلناری یکی از نمایشگاه گردانان این رویداد هنری گفت: امروزه روال برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های حرفه ای بیشتر انتخاب هنرمندان براساس تم مورد نظرتوسط نمایشگاه گردان زمان بندی حساب شده است.
وی ادامه داد: ما هم برای برگزاری نمایشگاه رهایی فراخوان نداشتیم. در این نمایشگاه ۸۰ هنرمند حضور دارند که انتخاب آنها به عهده، گوهردشتی، امیرحسین بیانی و اینجانب بوده است.
گلناری درباره ذهنیت هنرمندان شرکت کننده در نمایشگاه رهایی گفت: هر هنرمند دنیای شخصی خود رادر مواجهه با موضوع مورد نظر دارد.اما آنچه ما در ذهن این هنرمندان ترسیم کردیم؛ چگونگی داشتن دنیایی بدون جنگ بود.
وی با اشاره به بخش هایی که در این نمایشگاه وجود دارد، اظهار کرد: نمایشگاه فوق برخوردی چند رسانه ای دارد از عکس، مجسمه، ویدیو و نقاشی که بخش های مختلف نمایشگاه رهایی هستند. البته ترکیب های چند مدیایی هم داریم. ممکن است هنرمندی بخواهد مفاهیم مورد نظرش را از طریق دو یا چند مدیای متفاوت بیان کند.
گلناری ادامه داد: ما در این نمایشگاه سعی داریم شرایطی فراهم شود تا هنرمندان بتوانند با ویژگی ها وآزادی هنر امروز به ارایه اثرشان بپردازند.
این برگزار کننده نمایشگاه های تجسمی درباره نمایشگاه های سال های گذشته در نیاوران گفت: چند سالی است که نمایشگاه های جدی در نیاوران جایی ندارد. آنچه در این سال ها در نیاوران بوده بیشتر در حد یک گالری معمولی بوده است. امروزه در کشورهای منطقه نمایشگاه های تجسمی به گونه ای متفاوت و با برنامه ریزی منسجم ودرازمدت برگزار می شود. کافی است نیم نگاهی به شهر استانبول وکیفیت نمایشگاه های تجسمی آنها وحتی هزینه هایی که در بخش دولتی می شود داشته باشیم، تا متوجه رکودوخاموشی بخش دولتی درهنر تجسمی کشورمان شویم.
وی ادامه داد: گالری های حرفه ای در هر کجای جهان برای هر نمایشگاهی از دو سال قبل برنامه ریزی می کنند. خوشبختانه این امر در میان گالری های خصوصی کشورمان هم متداول شده است. امیدوارم با برنامه ریزی وهدفمندی متناوب از این پس از امکانات محیطی و فضای مهم وتاثیرگذاری چون فرهنگسرای نیاوران بهره لازم راببریم.
گلناری درباره نام هنرمندانی که در نمایشگاه رهایی حضور دارند، گفت: نام حدود هشتاد هنرمند برای حضور در این نمایشگاه مشخص شده است. در این میان برخی آثارشان آماده است و برخی دیگر بناست تا ۷ شهریور آثارشان را به ما تحویل دهند.
وی ادامه داد: می خواهیم در مراسم افتتاحیه از کتاب نمایشگاه هم رونمایی کنیم.
گلناری در پایان گفت: از میان هنرمندانی که در نمایشگاه حضور دارند می توان به: بهروز دارش، فریده شهسوارانی، بهنام کامرانی، شهناز زهتاب، شادی قدیریان،فریدون امیدی، صبا علیزاده، حامد نوری و … اشاره کرد.
نمایشگاه رهایی از ۲۱ شهریور کار خود را آغاز می کند و تا ۲۱ مهر ادامه دارد.رصه تجسمی کشور و برای حمایت از مردم غزه از تاریخ۲۱ شهریور تا ۲۱ مهر در گالری شماره ۱ و ۲ فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.

نویسنده