پرتره های زنان دنیا در عکس‌های آنی لیبوویتز

|گزارشی از نمایشگاه اخیر «آنی لیبوویتز» در لندن

|مونا شهریاری

تازه ترین نمایشگاه عکس های آنی لیبوویتز با عنوان « زنان؛ پرتره های جدید» در لندن گشایش یافت.

Annie_Leibovitz

آنی لیبوویتز شصت و شش ساله یکی از مطرح ترین عکاسان پرتره دنیاست که به واسطه پروژه های عکاسی پرتره از مشاهیر به شیوه صحنه آرایی شده و استودیویی فاخرش شهرت جهانی دارد. وی فعالیت حرفه ای خود را با عکاسی برای مجله رولینگ استون آغاز کرده وتا کنون علاوه بر پروژه های عکاسی شخصی و نمایشگاهی، برای مجلات ووگ، ونیتی فر و … نیز بارها عکاسی کرده است.

نمایشگاه پرتره های جدید زنان که در حال حاضر در لندن برپاست و قرار است در یکسال آینده تور نمایشگاهی ای در نقاط دیگر دنیا داشته باشد، مجموعه ای از پرتره های زنان مطرح در حوزه های متعدد سیاست، فرهنگ، هنر و … است و در آن پرتره های شخصیت هایی چون ملکه الیزابت دوم(ملکه انگستان)، لاوری آنگ سان( برنده جایزه صلح نوبل)، ادله و تیلور سوییفت ( خواننده) میشله اوباما( همسر رییس جمهور امریکا)، هیلاری کلینتون و بسیاری دیگر در کنار پرتره هایی از زنان معمولی در مشاغل آشپز، سرباز، ورزشکار و … دیده می‌شود.

Annie-Leibovitz-London
WOMEN: New Portraits” exhibition”

لیبوویتز درباره این نمایشگاه اظهار داشته که ” ایده اولیه این طرح را دوست صمیمی اش سوزان سونتاک (منتقد و نویسنده فمینیست امریکایی که در سال ۲۰۰۴ بر اثر سرطان خون درگذشت)، در سال ۱۹۹۹ مطرح کرده بود و در آن زمان معتقد بودم که این ایده زیادی بزرگی است. این پروژه بسیار برای من جذاب بوده به دلیل اینکه ببینم زنان واقعا چه میکنند؟ ما چه کسانی هستیم و بسیار شگفت انگیز اینکه، نشان دهم و ببینم که چگونه به نظر می رسیم.”

 

queen elizabet

وی همچنین اضافه می کند که در این پروژه هنوز نتوانسته مهمترین شکار خود که  آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان است را برای عکاسی صید کند و عکاسی برای این پروژه همچنان ادامه دارد، چرا که وی معتقد است مرکل تقریبا در حال حاضر مهمترین زن دنیاست.

نمایشگاه زنان؛ پرتره های جدید ، تا ۷ فوریه در لندن ادامه دارد و پس از آن قرار است در توکیو، سانفرانسیسکو، سنگاپور، هنگ کنگ، مکزیکوسیتی، استانبول، فرانکفورت، نیویورک و زوریخ نیز نمایش داده شود.

پشت صحنه عکاسی برای پروژه والت دیزنی
پشت صحنه عکاسی برای پروژه والت دیزنی

 

نویسنده