بالا بردن قیمت اثر هنرى برای هنرمند خطرناک است؟

بالا بردن قیمت اثر هنرى برای هنرمند خطرناک است؟
این پرونده با همکاری زهرا قیاسی و مژده اتراک  به واکاوی مساله اقتصاد هنر و بنگاه‌های هنری خواهد پرداخت و مقالاتی کاربردی در زمینه بازار هنر و شیوه صحیح عرضه و خرید و فروش آثار در بازارهای جهانی و نیز شناخت قوانین و مقررات مربوط به آن منتشر خواهد کرد.

هنرمند در جایگاه مدیر هنری

مقدمه

به قلم زهرا قیاسی

دنیای معاصر به طور فزاینده‌ای با روابط و مناسبات اقتصادی احاطه شده است. گویی هر کامیابی‌ای با گردش مالی و سودش ارزیابی می شود. در این وانفسای آشفته هنر نیز سهم خود را می برد. بازار هنر جهان در دهه گذشته سامانی نویافته و برای بسیاری از هنرمندان امروزی فروش آثار به قیمت های بالا مشخصه بارز موفقیت است. اگر به چشم واقع بینی و انصاف نگاه کنیم، این شرایط جدید هم به سود جهان هنر بوده، از این جهت که بدون گردش مالی مناسب ممکن بود بدنه هنر به سبب کم‌توجهی عوام آسیب ببیند و هم هنر از این بابت آسیب دیده چون سوداگران رهایی را از بسیاری هنرمندان ربوده‌اند. شاید در دهه‌های پیشین می‌توانستید بی‌توجه به توده مردم اثر هنری خلق کنید و در کارگاه خود با آثارتان خلوت کنید. اما هنر امروز نیازمند آن است که برای بقا به صورتی عادلانه در اختیار همگان باشد و به نحوی دموکراتیزه شود. البته کم نیستند منتقدان این شیوه. اما آنچه مسلم است هر هنرمندی با داشتن دانش اقتصادی و شناخت شیوه‌های مذاکره صحیح در فضاهای هنری می‌تواند بهتر رقابت کند و آثارش را به مخاطب برساند. در این پرونده به واکاوی مساله اقتصاد هنری و بنگاه‌های هنری خواهیم پرداخت و مقالاتی کاربردی در زمینه بازار هنر و شیوه صحیح عرضه و خرید و فروش آثار در بازارهای جهانی و نیز شناخت قوانین و مقررات مربوط به آن منتشر خواهیم کرد.

selling art

 

[divider style=”dashed” top=”20″ bottom=”10″]
|بخش اول مقالات:خطر جهش قیمت اثر هنرى 


Risk of raising art prices too high too fast

Alan Bamberger

Source: www.artbusiness.com

 ترجمه: مژده اتراک

هنرمندان و گالرى‌ها تمایل زیادى به قیمت‌گذارى محکم و قوى و درعین‌حال سالم دارند مخصوصاً زمانى که همه چیز در دنیاى هنر بر وفق مراد باشد، همانطور که در سال‌هاى اخیر بوده است.

اما هر هنرمند و گالرى‌دار با تجربه‌ای به شما خواهد گفت که بالا بردن ناگهانى و زیاد قیمت کاری پرمخاطره ‌است. تحت شرایطی، بالابردن قیمت بدون داشتن دلیل موجه ممکن است باعث افزایش درآمد در کوتاه‌مدت بشود، اما در طولانى مدت می‌تواند اثرات مخربى بر بازار هنر داشته باشد. بنابراین همیشه قبل از افزایش قیمت خوب فکر کنید.

در ادامه دلایلى براى پرهیز از افزایش ناگهانى قیمت ها مى‌آورم:

  • گالرى ها تمایل کمترى به عرضه آثار شما پیدا می‌کنند، زیرا زمانى‌که حاشیه سود خود را به مبلغ پیشنهادى شما اضافه می‌کنند ممکن است قیمت اثر براى مشتریان شان خیلى گران بشود.
  •  مشتریان کمترى توانایى خرید آثار شما را پیدا می‌کنند. خصوصا وقتى در اول راه هستید، بهتر است که مشتریان بیشترى توانایى خرید آثارتان را داشته باشند. خواسته شما این است که شانس فروش آثار بیشتر براى دسته بزرگترى از مشتریان را فراهم آورید.
  •  خریداران جدید تمایل به پرداخت مبلغ کمترى براى آثار هنرمندانى که تابحال از آنها کار خریدارى نکرده‌اند دارند. هر چه قیمت آثار شما منطقى تر باشد، خریداران احساس امنیت خاطر بیشترى نسبت به ضرورت خرید اثرتان خواهند داشت. اولین فروش معمولاً سخت ترین خواهد بود، فروش هاى بعدى عمدتاً راحت‌تر هستند، بنابراین بهتر است که آثار با مبالغ بالاتر را در فروش هاى بعدى خود قرار دهید.
  •  در شرایط یکسان وقتى به خریدار شانس انتخاب بین گران ترین اثر یک هنرمند و ارزان‌ترین اثر هنرمند دیگرى داده می-شود، خریدار عمدتاً ارزان ترین را انتخاب می کند. پس مطمئن شوید که قیمت آثارتان در مقایسه با هنرمندان دیگرى که از نظر تجربه و اجرا و رزومه با شما در یک سطح قرار دارند برابرى کند، حتى بهتر است که قیمت اثرتان از قیمت اثر اولین هنرمند در رقابت با شما قدرى کمتر باشد. ممکن است هنرمندان اطراف شما قیمت هایشان را بالا برده باشند و دلیلى وجود ندارد که شما هم این کار را بکنید.
  •  اگر فروش‌تان پایین باشد ممکن است این احساس به شما دست بدهد که مردم هنرتان را نمى‌پسندند، در حالى که این درواقع به خاطر قیمت آثار شماست نه خود آثار. هنرمندان بااستعدادى که قیمت های شان را ناگهانى و سریع بالا می برند، ممکن است دلسرد شوند یا حتى از کارشان به علت فروش پایین دست بکشند. اما به جاى اینکار بهتر است شما تلاش کنید که آثارتان قیمتى قابل خرید داشته باشند. این همه آن چیزى است که شما براى فروش آثارتان به آن احتیاج دارید.
  •  برخى از هنرمندان به این علت قیمت های شان را بالا می برند که فکر می‌کنند به این طریق هنرشان از سمت مردم بیشتر جدى گرفته می شود اما حقیقت این است که در واقع هنر اصلى این است که جدى گرفته شدن هنر شما با پایین و بالا بودن قیمت اثرتان مرتبط نباشد. خریداران، مجموعه داران و گالرى دارهاى باتجربه و آگاه در ابتدا به خود اثر توجه می‌کنند و بعد هر چیز دیگرى. اگر اثر هنرى خوب و مورد پسندشان باشد و تصمیم به خرید آن بگیرند، رضایت خود را نشان داده و وارد عمل می‌شوند و در قدم بعدى به قیمت اثر نگاه می‌کنند، اگر قیمت اثر هم برای‌شان مناسب باشد اتفاقات خوبى در راه است و اگر نباشد به جستجو براى پیدا کردن اثر دلخواه‌شان ادامه مى دهند
  •  هر چه قیمت اثر شما بالاتر باشد براى خریداران پرسش‌هاى بیشترى پیش مى‌آید که چرا و چگونه آثار شما این‌طور قیمت گذارى شده‌اند؟ این پرسش ها خصوصاً براى کسانى که کارهاى شما را دنبال می‌کنند و در جریان قیمت‌گذارى‌هاى پیشین شما بوده‌اند بیشتر پیش مى‌آید. اگر نمى‌توانید براى افزایش قیمت آثارتان با دلایل کافى و منطقى که بر پایه واقعیت‌هاى مربوط به دستاوردهاى شخصى خود شماست، توجیه مناسبى بیاورید،بهترین استراتژى این است که فعلاً دست از بالا بردن قیمت ها بردارید.
  •  اگر دلیل شما براى بالا بردن قیمت آثارتان شرایط اقتصادى خوب پیش آمده در بازار هنر باشد، یا به این دلیل که دیگر هنرمندان قیمت‌هایشان را بالا برده‌اند،یا به این علت که در زمان کوتاه تبلیغات زیادى کرده‌اید و کانون توجه قرار گرفته‌اید. در چنین حالتى با تغییر شرایط اقتصادى بازار یا در صورتى که دیگر کانون توجه نباشید، مجموعه‌دارانى که قبلاً از شما کار خریدارى کرده بودند ممکن است ایمان‌شان را به شما از دست بدهند، گالرى‌ها ممکن است از نمایش آثارتان دست بکشند و در بدترین حالت ممکن است سناریوهاى برقرارى مجدد بازار آثار شما سال‌ها به طول بیانجامد.
  •  بالا بردن ناگهانى قیمت‌ها ریسک از دست دادن هواداران و مجموعه‌داران قدیمى که در درازمدت به دست آورده‌اید را بهمراه خواهد داشت، شما باید هواداران قدیمى خود را در بازى نگه‌دارید. آنها همان کسانى هستند که شما را امروز اینجا آورده‌اند، هیچ وقت فراموش‌شان نکنید.
  •  هر چه سریع تر قیمت‌ها را بالا ببرید آثار کندتر به فروش می‌رسند و آثارى که فروخته نشده‌اند روى دست شما مى‌مانند. بعضى اوقات تعداد آنها به‌حدى می رسدکه دلسرد می‌شوید و تولیدتان را کم و در بدترین حالت دست از کار می‌کشید. حجم آثار تل‌انبار شده در استودیو می‌تواند به حدى برسد که جایى براى خود شما باقى نگذارد و به معناى واقعى کلمه شما را از استودیوتان بیرون بی اندازد و چیزى بدتر از این نیست که دایماً باهمان کارهاى قدیمى فروخته‌نشده در استودیو تان احاطه شوید. با هر اثرى که می فروشید فضاى خالى‌اى را در استودیوتان باز می کنید.

چه احساسى نسبت به آن فضاى خالى دارید؟

قطعاً حس بهترى خواهد بود که آثارى جدیدتر و بهتر از آنچه قبلاً خلق کرده اید بی‌آفرینید.

  •  هنرمند موفق بودن این نیست که قیمت آثارتان را تا بیشترین حد ممکن بالا ببرید. موضوع اصلا پول نیست. موضوع هیچوقت دلار و ریال نبوده و نخواهد بود. موضوع این است که هر بار شما به استودیو می‌روید کارهاى با کیفیت‌ترى تولید کنید، اگر هنوز به اندازه کافى درآمد ندارید نگران نباشید حتى هنرمندان باتجربه قدیمى هم خیلى اوقات براى درآمد بیشتر شغل دوم دارند. اگر موضوع مهم براى‌تان فقط پول است شاید بهتر باشد که به سراغ سرمایه‌گذارى یا کارى که حقوق ثابت دارد بروید و مسئولیت هنرمند بودن را کنار بگذارید. مسئولیت شما به عنوان یک هنرمند خلق آثار هر چه بهترى است که مى توانید بدون در نظر گرفتن چالش‌ها و سختى‌ها. این همان روش زندگى‌اى است که برایش پیش‌قدم شده اید و این چیزی است که انگیزه خلاق شما دنبال می‌کند.

 

نویسنده