بزرگداشت هانیبال الخاص در موزه هنرهای معاصر

به مناسبت چهارمین سال درگذشت هنرمند فقید هانیبال الخاص مراسم بزرگداشتی همراه با سخنرانی آیدین آغداشلو و نمایش تعدادی از آثار این هنرمند، 22 شهریور از ساعت 6 تا 8 بعدازظهر در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.

هانیبال الخاص متولد ۱۳۰۹ (کرمانشاه) از هنرمندان نقاش، منتقد و مدرس هنری، مترجم ونویسنده ایرانی روز ۲۳ شهریور ۱۳۸۹ در سن ۸۰ سالگی در کالیفرنیا درگذشت.
او از نقاشان نوگرای معاصر ایران بود. به همین منظور مراسم بزرگداشتی روز ۲۲ شهریورماه از ساعت ۶ تا ۸ بعدازظهر باحضور مقامات فرهنگی- هنری، هنرمندان و به همت موسسه مطالعات آشوری و اتحادیه جهانی آشوریان، در سالن اجتماعات موزه هنرهای معاصرتهران برگزار می‌شود.

دراین مراسم یوناتن بت کلیا نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی و دبیرکل اتحادیه جهانی آشوریان، آیدین آغداشلو از هنرمندان و نویسندگان هنرهای تجسمی به سخنرانی می‌پردازند.
همچنین در این مراسم تعدادی از آثار هانیبال الخاص که متعلق به گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران است و فیلم مستندی در ارتباط با این هنرمند به نمایش در می‌آید. در پایان از سایت هانیبال الخاص رونمایی می‌شود.

نقش برجسته‌های آشوری و هخامنشی، شمایل‌ و فرسک‌های نقاشان مکزیکی الهام بخش او بوده‌اند. او به ادبیات و به خصوص شعر نو علاقه خاصی داشت و شماری از نقاشی‌هایش را به اشعار شاعران معاصر ایران اختصاص داده بود.

هانیبال الخاص بیش از ۱۰۰ نمایشگاه انفرادی و بیش از ۲۰۰ نمایشگاه گروهی در ایران، اروپا، کانادا، آمریکا واسترالیا برپا داشته است.

او همچنین در هنرستان پسران، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد و… به تدریس مشغول بوده است. او ۴ کتاب در زمینه آموزشی هنرتالیف وبرای ده‌ها کتاب طرح روی جلد طراحی کرده است.

نویسنده