برگزاري نشست پژوهشی با یاد استاد مرحوم محمدولی کیمیاقلم

چهل و دومین نشست پژوهشی با یاد استاد مرحوم محمدولی کیمیاقلم برگزار می‌شود.

چهل و دومین نشست پژوهشی هنر با یاد استاد محمدولی کیمیاقلم از خوشنویسان برجسته معاصر بعدازظهر سه‌شنبه 25 شهریور ساعت 17 تا 19 در باغ موزه نگارستان، موزه‌ی مکتب کمال‌الملک برگزار و در این مراسم آقایان نصراله افجه‌ای و ناصر جواهرپور به ایراد سخن خواهند پرداخت. در ادامه نیز فیلمی از زندگی ایشان که به همین مناسبت تهیه شده به نمایش در‌خواهد آمد.

پس از این نشست که با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران و نشریه تندیس و معاونت اجتماعی دانشگاه تهران انجام می‌پذیرد، نمایشگاه آثار این هنرمند و به همراه آثاری از استاد مرحوم میرزا عبدالجبار خمسه‌ای ملقب به مشکین‌قلم پیش روی علاقمندان قرار خواهد گرفت که این نمایشگاه تا 17 مهر ادامه خواهد داشت.

استاد مرحوم محمد‌ولی کیمیا‌قلم در سال 1275 در زنجان تولد یافت. او اگر چه در ابتدا به تجارت قند و شکر در سرای ملک این شهر اشتغال داشت، اما با اشتیاق به هنر خوشنویسی و شاگردی در محضر استاد میرزا عبدالجبار خمسه‌ای، کار خود را رها و به تهران مهاجرت نمود تا به صورت متمرکز هنر خوشنویسی را دنبال نماید.

محمدولی کیمیاقلم از سال 1332 در خیابان لاله‌زار تهران، دارالتحریر خود را تأسیس و به پذیرش سفارشات خوشنویسی مشغول گردید آن‌گونه که پس از استاد حسن زرین‌قلم که در جنب مدرسه دایرالفنون حجره داشت، بیشترین سفارشات از آن او بود.

کیمیاقلم اگر چه در خط نستعلیق اشتهار داشت اما دیگر خطوط را نیز می‌نوشت و به «7 قلمی» مشهور بود. خط ناخنی، هنر دیگری است که وی در آن تبحر داشت.

از شاگردان برجسته این استاد فقید می‌توان به ابراهیم زرین‌قلم، محمد رستم‌خانی، حاج حسین‌رضایی، نصراله افجه‌ای و ناصر جواهرپور اشاره نمود.

استاد محمدولی کیمیا‌قلم در 12 فروردین 1346 درگذشت و در آرامستان امامزاده عبداله به خاک سپرده شد.

گفتنی است که موزه‌ی مکتب کمال‌الملک و باغ موزه نگارستان در میدان بهارستان، خیابان دانشسرا واقع شده است.

نویسنده