اینستاگرام برای هنرمندان

بخش چهارم از پرونده اقتصاد هنر به چگونگی تاثیر شبکه های مجازی در بهبود فروش آثار هنری و معرفی هنرمندان می پردازد.

ترجمه: زهرا قیاسی

Alan Bamberger

Source: www.artbusiness.com

 

بخش‌های پیشین این پرونده را اینجا ببینید

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

اینستاگرام برای هنرمندان

عرضه و فروش آثار هنری

اینستاگرام جای بسیار خوبی برای فروش آثار هنری است. علاج هر دردی نیست و به کار هر هنر و هنرمندی نمی‌آید، اما مثل هر پلتفرم آنلاین دیگری پروتکل‌ها و روش‌های خاص خودش را دارد. اگر رویکردتان به کار و جلب توجه عموم مطابق با مطالبی باشد که در ادامه می‌آید، در دسته هنرمندانی اینستاگرامی قرار می‌گیرید که با اینستاگرام خوب کار می‌فروشند. برای گروهی از شما که هنوز حساب اینستاگرام ندارید یا دارید و هنوز موفقیتی پیدا نکرده‌اید، اطلاعات زیر کمکتان می‌کند تصاویری را پست کنید که مخاطبان متوجهتان شوند و صفحه شما را دنبال کنند.

instagram-socialmatic-camera-

چیزی که اینستاگرام را از دیگر شبکه های اجتماعی متمایز می‌کند غیبت کلمات است؛ به شدت تصویری  و تجربی‌است. با اینکه کلمات برای توضیح و تجزیه و تحلیل و درک و نقد هنر لازم‌اند، اما بسیاری از مداخله کلمات در تجربه ناب هنری بیزارند. همه هنرمندان از لفاظی درباره کاری که می‌کنند و اثری که می‌سازند متنفرند. کسانی که عاشق تماشای هنر هستند هم از شخم زدن الفاظ دستوری برای فهمیدن اثر و لذت بردن از آن بیزارند.

سیار بودن اینستاگرام یکی دیگر از دلایل جذابیت آن است. سادگی و سرراستی آن به همراه ارتباط گیری آنی، در هر شرایط و در حال انجام هرکاری آن را مناسب سبک زندگی ارتباطی و سیال امروزی می‌کند. همه کارها از طریق تلفن انجام می‌شود، هم فرستادن و هم تماشا کردن. آخرین تصاویر را از هنر و زندگی خلاقتان بارگذاری می‌کنید و دنبال کننده‌ها احساس می کنند کنارتان هستند و بهترین قسمتش این است که از لایک و نظرها بازخورد فوری می‌گیرید.

اما همه‌اش بازی و هیجان نیست. خریداران جدی  و مجموعه داران و هنردوستان عادی از اینستاگرام استفاده می کنند تا هنرمندانی را پیدا کنند که کارهای خوب می‌سازند، می‌خواهند بدانند آنها چطور اوقاتشان را می‌گذرانند و مهمتر اینکه چه نوع هنری را در صفحه‌شان می‌گذارند و تا چه حد کاری و پیگیرند؟ آنها می‌توانند چیزی را که می‌بینند بدون هیچ فشاری ارزیابی کنند، کسی در گوششان زمزمه نمی کند که چه چیزی را تماشا می‌کنند و این کار چقدر اهمیت دارد و این هنرمند چقدر جذاب است و خریدن کارش سرمایه گذاری خوبی است و باید الان کار را بخرند و از این دست حرف ها. به عبارتی اینستاگرام اجبار به خرید و مزخرف گویی را حذف می‌کند. هنرمندان را وادار می‌کند بدون تبلیغات بیرون برای خود پرونده ای تصویری بسازند و با مردم ارتباط احساسی درونی بگیرند. به عبارتی اینستاگرام بهترین راه برای نشان دادن همه توانایی ها و استعدادهای شماست تا به دنیا نشان دهید که تا چه حد متعهدید و هنرمند بودن برایتان جدی است.

insa-artists1

البته هوادارانی که مطالب شما را دنبال می‌کنند کلید موفقیت شما هستند. مثلاً وقتی تصاویری را لایک می‌کنند، دنبال کننده‌های آنها می‌توانند آن تصاویر را ببینند و اگر خوششان آمد شما را هم دنبال کنند. یک مطلب جالب یا سرگرم کننده می‌تواند به سرعت برق و باد صدها و حتی هزاران طرفدار را در مدتی بسیار کوتاه جلب کند. اما داشتن دنبال کننده زیاد کافی نیست؛ باید آنها را حفظ هم بکنید. راهش این است که قصه و حکایتتان را بازگو کنید. این قصه باید خوب باشد و مردم را درگیر کند و توجهشان را برای مدتی طولانی نگهدارد.

حالا اگر شما در دسته هنرمندانی قرار می گیرید که فکر می کنند قصه ای ندارند، دوباره فکر کنید. لحظه ای به این فکر کنید که چه چیزی به شما الهام می دهد؟ چطور تصمیم می گیرید کاری را بسازید؟ برای ساختن کار چطور مهیا می شوید و مواد و وسایل می‌خرید؟ کجا کار را می سازید و وقتی کارتان تمام شد به هنگام نمایش چه شکل و شمایلی پیدا می کند؟ هر هنرمندی می تواند این کار را بکند؛ هر هنرمندی داستانی دارد. تنها چیزی که مانع شما می شود ضعف تخیلتان است.

باید صبور باشید. انتظار نداشته باشید که یکباره همه را منقلب کنید. مثل هر کار دیگری تمرین کردن به موفقیت می انجامد و آزمون و خطا بخش مهمی از مسیر است. از آزمودن روش های جدید نترسید. اگر از یک راه نشد از مسیر دیگری باید وارد شوید.

 

اگر اینستاگرام برایتان جدی است، ارسال هر روزه مطالب را توصیه می‌کنم. یک، دو تا پنج عکس در روز خوب است و نه بیشتر. لازم نیست همه عکس ها درباره هنر باشند، اما بالاخره به نحوی به هنرتان هم مربوط باشند و به دنبال کننده‌ها اطلاعاتی درباره اینکه چطور هنرمندی هستید و کارتان چیست بدهد. از طرفی باید به طور منظم کارهای جدید داشته باشید چون دنبال کننده‌ها می‌خواهند این را ببینند. شما پنجره ای برای دیگران به روی زندگی هنریتان باز می‌کنید و می‌خواهید آنچه نشان می‌دهید زندگی‌ای پربار باشد. همه مردم به هنرمندان علاقمندند و می خواهند بدانند که چطور کار می‌کنند و چطور زندگی می‌کنند و البته چطور خلق می‌کنند. کاری کنید که به خاطر فعالیت تان به سمت شما بیایند، آنها هواداران پروپاقرص شما خواهند شد.

insa-artists

باز و صادق باشید چون این بخش مهمی از هواداران و لایک ها را جذب می‌کند. نگران نباشید که اگر زندگی تان را به دیگران نشان دهید لو می‌روید. از نشان دادن فرآیند کار هنریتان نهراسید. اجازه بدهید دیگران وارد فضای شما شوند و نگران نشوید که شیوه و ایده‌تان را بدزدند و عین‌اش را اجرا کنند. لازم نیست همه رموز کار را افشا کنید، اما مردم دوست دارند پشت پرده هنر را ببینند. اگر درباره کارتان خسیس و محافظه کارید، اینستاگرام به دردتان نمی‌خورد. به مردم چیزی را بدهید که می خواهند تا لایک ها به سمت‌تان سرازیر شوند. جایی می رسد که دوستانشان را زیر پست های شما فرامی خوانند تا توجه آنها را هم به کارتان جلب کنند و به دنبال کردنتان ترغیب کنند.

وقتی کار را دست بگیرید و به طور منظم پست بگذارید، پرونده مستندی از زندگی هنری تان شکل می گیرد که اگر در طول زمان ادامه یابد این جریان عکس ها می تواند به ژورنال یا دفترچه خاطراتی تبدیل شود که نشان می‌دهد کجا بوده اید و در زندگی به کجاها سر زده اید و در این میان چه آثار هنری‌ای آفریده‌اید.اینستاگرام برای هوادارانتان فرصت خوبی است که از کار و زندگی روزمره جدا شوند و سری به شما بزنند و با شما و هنرمندان دیگری که دنبال کرده اند همراه شوند و این کار را بدون اجبار و تعامل انجام دهند.

هنرمندان و مجموعه داران می‌گویند که اینستاگرام را دوست دارند چون برخلاف فیسبوک و توییتر مجبور نیستند در میان پست های نامربوط به هنر و ویدئوها و بحث ها و اعلان ها سرگردان شوند، یک راست سراغ هنر و هنرمندان می روند و یکجا تصاویر زیادی را مشاهده می کنند. هنرمندان هم می‌توانند ببینند که چه کسانی کارشان را تماشا می کنند و علاقه نشان می‌دهند. به سرعت بفهمند که افرادی که به هنرشان توجه می‌کنند چه سلیقه‌ای دارند و چه کسانی را دنبال می‌کنند و حتی با آن افراد تماس بگیرند یا دنبالشان کنند. نه تنها ارتباط گیری سریع و آسان است بلکه هنرمندان می‌توانند به ارتباط های خوب و عمیقی برسند که معمولاً در زندگی واقعی هم ادامه می یابد.

برویم سراغ بخش تجارت کار.

فروش در اینستاگرام به قیمت های چند صد دلاری ختم نمی‌شود و گاهی مبالغ بالای چند هزار دلار جابجا می‌شود. علاوه بر این دعوتنامه هایی برای شرکت در نمایشگاه‌ها برای هنرمندان ارسال می‌شود و به آنها پیشنهاد استفاده تجاری از هنرشان داده می‌شود. مشتریان علاقه‌مند با پیام‌دهی مستقیم شروع می‌کنند. اگر هنرمند با خریدار بالقوه ای آشنا نباشد می‌تواند پست هایش را ببیند و بفهمد چه کسانی او را دنبال می‌کنند و چه کسانی درباره پست هایش نظر می‌دهند و چه می‌گویند. در این فرآیند می‌تواند تصمیم بگیرد که چطور پاسخ دهد و با فرض ادامه گفتگو چند ایمیل رد و بدل می کنند و به تدریج وارد جزئیات خرید می‌شوند.

حالا می رسیم به اصل ماجرا. هنرمندی که می خواهد کارش را در اینستاگرام بفروشد باید بتواند به همان سرعت و فوریتِ ارسال پست برای فروش تصمیم بگیرد. دقیقا باید بدانید که در ازای کار چه مبلغی می‌خواهید و پرداخت باید چطور انجام شود و بسته بندی و ارسال به چه نحوی باشد. برای همه سوال های خریدار باید جوابی داشته باشید. همه چیز سریع انجام می شود و بدترین چیز کند کردن فروش یا تردید درباره شیوه فروش است.

کارهایی را که می خواهید بفروشید مدام در جایی دیگر مثل وبسایت یا سایت گروهی هنر یا شبکه اجتماعی دیگر به روز کنید. باید کارهای جدید اضافه شوند و آثار فروخته شده حذف شوند. بعضی از هنرمندان فایل pdf درست می کنند و برای خریداران می‌فرستند و آنها را در جریان آثار فروشی شان می گذارند. بعضی از هنرمندان هم کارهای فروشی را روی سایت های تجارت الکترونیک مثل Bigcartel و Shopify می گذارند.

اگر اینستاگرام را درست به کار ببرید هم نام و هم هنرتان را در عرصه عمومی مطرح می کند و هنرتان را وارد مجموعه افرادی می‌کند که یک عمر آن آثار را دوست خواهند داشت و ستایش خواهند کرد.

insa-artists2

[/one_half_last]

 

 

 

نویسنده

  • جاوید رمضانی

    مدیر مسئول نشر آوام سرا و مجله هنرهای تجسمی آوام | مدیر و موسس اتلیه مرمت و اصالت سنجی آوام