پرونده دنیای گالری ها: گالری ایام

پرونده «دنیای گالری‌‌ها» به معرفی و بررسی گالری‌ های مطرح دنیا می‌پردازد. در این بخش از پرونده به گالری ایام در دوبی پرداخته شده است.
در این پرونده با مروری بر فعالیت‌های گالری های شهرهای نیوریوک ، دوبی، لندن و … ، به چگونگی شکل گیری، حوزه فعالیت آنها ، هنرمندان و سبک و سیاق آثاری که در این گالری‌ها ارائه می‌شود پرداخته شده است. هدف از ارائه این پرونده آشنایی هنرمندان،گالری‌داران، مجموعه داران و به طور کلی دست‌اندر کاران حوزه هنرهای تجسمی با دنیای حرفه‌ ای گالری ها می باشد.

بخش های قبلی این پرونده را اینجا بخوانید:

[divider style=”dashed” top=”10″ bottom=”10″]

گالری ایام

شهر دوبی : گالری چهارم

گالری ایام، در سال ۲۰۰۶ در دمشق افتتاح شد، و به مکانی برای نمایش آثار پیشرو هنر سوریه بدل گردید. درست همزمان با تحولات موثری که در بازار هنر خاورمیانه ایجاد گردیده بود.

این گالری به دو پسر عمو[۱] به نام‌های خالد و هشام سماوی تعلق دارد. درست در حالیکه گالری ایام در سوریه مجموعه قابل تاملی از هنرمندان نوگرا را گرد هم می‌آورد، با شروع جنگ داخلی، شیرازه امور در این کشور از هم می‌پاشد و هنرمندان نیز از این گردونه برکنار نمی‌مانند.

Ayyam-Gallery-DIFC-Dubai-UAE-thisismydubai

به همین خاطر خالد و هشام سماوی در حالیکه شاهد از بین رفتن برخی از هنرمندانشان در خلال این جنگ خانمان‌سوز هستند، شعبه دبی خود را افتتاح می‌کنند و دست به نجات آن عده‌ای که به جا مانده‌اند می‌زنند و با انتقال مرکزیت گالری خود به دبی، به بهشتی برای هنرمندان سوری تبدیل می‌شوند، پناهگاهی برای آنان که در بین جنگ گیر افتاده‌اند. هشام سماوی در یکی از مصاحبه‌هایش می‌گوید: « ایام یک خانواده است، ما نمی توانیم همه را نجات دهیم، اما آن‌چه از دستمان بر می‌آید را انجام خواهیم داد.»

این گالری اینک در دبی به یک گالری تثبیت شده تبدیل شده است. و دارای دو شعبه در دبیDIFC و القوز می‌باشد. همچنین در بیروت وجده هم دارای شعب دیگری است که همگی نشان از فعالیت متمرکز و گسترده این گالری دارد. این گالری به تازگی اولین شعبه خود در غرب را در لندن افتتاح کرده است و به نظر می‌رسد برنامه جدی‌ای برای معرفی هنرمندان این منطقه و نفوذ به بازارهای هنر غربی در سر دارد.

Syria_600_art_Khaled__Hisham__Samawi_arab_artists_asylum_article_kids_of_dada_grande

 

همچنین گالری ایام طی ۵ سال گذشته بیش از ۵۰ جلد کتاب در زمینه هنر به چاپ رسانده و مرکز هنری ایام را در دبی راه‌اندازی نموده است که اولین موزه خصوصی در منطقه خلیج فارس به حساب می‌آید که به نمایش هنر عرب اختصاص یافته است.

گالری ایام غیر از این دیگر تنها به هنرمندان سوری تعلق ندارد، بلکه هنرمندانی از سایر کشورها از جمله ایران نیز در این گالری به نمایش آثار خود می‌پردازند. گالری ایام دو گروه از هنرمندان را حمایت می‌کند، هنرمندان تثبیت شده و هنرمندان رو به پیشرفت و برای حمایت از هنرمندان خود، دست به انتشار کتاب و کاتالوگ می‌زند.

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این گالری که باعث به شهرت رسیدن بیش از پیش آن گردید، برگزاری یک حراجیست، حراجی ایام اولین خانه حراج خاورمیانه محسوب می‌شود و به آثار هنرمندان عرب و خاورمیانه اختصاص دارد. این حراج تا کنون در دبی و بیروت برگزار گردیده است.

auction

گالری ایام همچنین تاکید زیادی بر بازسازی چهره خاورمیانه در غرب دارد، و اینکه هنر این منطقه را به دنیا معرفی کند. او همچنین پرهیز از کلیشه‌های رایج در هنر این منطقه را به عنوان بخشی از برنامه این گالری عنوان می‌کند، پرهیز از کلیشه زن ستمدیده و خط .

انواع زیادی از گونه‌های هنری جدید را می‌توان در این گالری پیگیری کرد، که بر خلاف تلاش گالری اغلب دارای مشخصات بارز هنر منطقه خاورمیانه هستند، حضور پر رنگ سیاست در آثار و ادامه خط آثار تضمین شده در بازار نیز از ویژگی‌هایی است که نمی‌توان در مورد آثار به نمایش درآمده در این گالری از نظر دور داشت.

 

گالری ایام همان طور که گفته شد، یکی از ارکان قدرت در بازار هنر خاورمیانه است که، با پیشینه سوری تبارش بیش از اینکه نماینده، سلیقه، یا سبک و جریان هنری مشخصی باشد، نماینده هنرمندان منطقه خاورمیانه به ویژه هنرمندان عرب است، هرچند هنرمندان ایرانی زیادی نیز در لیست این گالری دیده می‌شوند، اما اغلب آنان از زمره هنرمندان تثبیت شده هستند.

۲۲۱۴۲۹_۴۲۵۳۶۲

اما نباید، از نظر دور داشت، که خط مشی تجاری این گالری، منجر به حمایت از گروه نه چندان کوچکی از هنرمندان و بازآفرینی امیدهای تازه در روند هنری خاورمیانه گشته است، و این طور که از آثار به نمایش درآمده پیداست، حمایت از هنرمندان رسانه‌های نو و لحن جدید و آوانگارد یکی از رویکردهای این گالری محسوب می‌شود که بر حوزه تاثیر‌گذاری و اهمیت آن می‌افزاید.

[۱] کلمه cousin به دلیل مشابهت نام فامیل به پسر عمو تعبیر شده است.(مولف)

[/one_half_last]

 

 

نویسنده