“کاغذبریده‌ها” موفق‌ترین نمایشگاه در تیت مدرن لندن

نمایشگاه “کاغذبریده‌ها” مجموعه‌ای از آثار هنری ماتیس، هنرمند فرانسوی قرن بیستم در گالری تیت مدرن در لندن به عنوان موفق‌ترین نمایشگاه این گالری شناخته شد. این نمایشگاه که از ۱۷ آوریل امسال تا ۷ سپتامبر برپا بود، بیش از ۵۶۰ هزار بازدید کننده داشت.

این نخستین بار بود که از نمایشگاهی در تیت مدرن بیش از نیم میلیون نفر بازدید کردند.

همچنین یک شوی زنده درباره نمایشگاه ماتیس در بیش از ۲۰۰ سینمای بریتانیا ۱۵ هزار بیننده داشت.

نیکلاس سروتا، مدیر تیت یکی از دلایل این موفقیت را این دانست که این دسته از آثار ماتیس از حدود چهل سال پیش، یکجا به نمایش گذاشته نشده بود.

پیش از این پربازدیدکننده‌ترین نمایشگاه تیت به سال ۲۰۰۲ باز می گردد که نمایشگاه مشترک پیکاسو و ماتیس توانست بیش از ۴۶۷ نفر بازدید کننده داشته باشد.

نمایشگاه دیمین هرست هم در سال ۲۰۱۲ بیش از ۴۶۳ هزار بازدید کننده داشت.

در گزارش سالانه مجموعه تیت که متشکل از چهار گالری است (تیت مدرن، تیت بریتانیا، تیت لیورپول و تیت سنت آیوز) آمده که در سال ۱۴-۲۰۱۳ تعداد بازدیدکنندگان این گالری‌ها ۷.۰۳ میلیون نفر بود که نسبت به سال قبل از آن نزدیک ۷۰۰ هزار نفر کاهش داشته است.

هنری ماتیس (۱۹۵۴-۱۸۶۹) از اوایل دهه ۱۹۴۰ به بعد تکنیکی را پرورش داد که در سال‌های اولیه شروع کارش آن را تجربه کرده بود؛ بریدن تکه های کاغذهای رنگی و خلق تصویری از ترکیب این تکه کاغذها.

این دسته از کارهای متاخر او بخش عمده ای از آثار سال های پایانی عمر او را در بر می گیرد.

این کارها ابتدا برای طراحی کتاب، ماکت و مجله استفاده می شد، اما چندی بعد ماتیس این تکنیک را به نقاشی ترجیح داد، به این دلیل که به نظر او در این تکنیک، رنگ‌ها کیفیت اصلی خود را در بازتولید حفظ می کنند.

مجموعه کاغذبریده‌ها قرار است امسال در نیویورک هم به نمایش گذاشته شود.

نویسنده