تقدیر از جلیل ضیاءپور در هنرستان هنرهای زیبای پسران

چهارشنبه دوم مهرماه مراسمی در تقدیر جلیل ضیاءپور که اولین مدیر هنرستان هنرهای زیبای پسران تهران هم بوده است، در این مجموعه برگزار می‌شود و در این مراسم خانواده این هنرمند به همراه خانواده تعدادی دیگر از مدیران قدیمی این هنرستان حضور خواهند داشت.

طی این مراسم سالن اجتماعات جدید هنرستان هنرهای زیبا نیز که به اسم استاد ضیاءپور نامگذاری شده نیز افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته مدیر هنرستان هنرهای زیبای پسران تهران در این آیین که یک روز پس از مراسم ورود به سال تحصیلی جدید برگزار می‌شود اساتید کنونی هنرستان و جمعی از هنرمندان فارغ التحصیل این مرکز نیز حضور خواهند داشت.

گفتنی است؛ جلیل ضیاء پور در سال ۱۳۳۳ به عنوان اولین مدیر هنرستان هنرهای زیبای پسران تهران منصوب شد.

ضیاءپور در سال ۱۳۲۰ وارد دانشکده هنرهای زیبا شد، اولین دوره هنرکده (۱۳۲۴ – ۱۳۲۰) سه دانش‌آموخته در رشته نقاشی معرفی کرد که ضیاءپور با احراز مقام اول و دریافت مدال درجه یک فرهنگی از طرف دانشکده با بورس اهدائی دولت فرانسه رهسپار آن کشور شد و در دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس در رشته هنرهای تجسمی به ادامهٔ تحصیل پرداخت.

او در همین زمان نظریه‌ مشهورش را در مورد هنر تجسمی (نقاشی) به نام “لغو نظریه‌های مکاتب گذشته و معاصر – از پریمیتیو تا سوررئالیسم” عرضه کرد.

ضیاءپور نظریه و دیدگاه هنری خود را در مهر ماه سال ۱۳۲۷ به صورت رساله‌ای به نام “لغو نظریه‌های مکاتب گذشته و معاصر از پریمیتیو تا سوررآلیسم” به مجامع فرهنگی و روزنامه‌ها ارائه می‌کند و در آن، پس از تاریخچه فشرده‌ای که از مکاتب هنری غرب می‌دهد تمامی این مکاتب را برای هدف اصلی نقاشی نارسا می‌شمارد و غالب آن‌ها را قالبی برای عرضه چیزهایی جز نقاشی می‌داند. با این رساله او به تعریف نقاشی مجرد و انتزاعی بسیار نزدیک شده‌است و به جوهره نقاشی مدرن که پیراستن آن از زاویه ادبی، تاریخی، اجتماعی و امثال آن برای رسیدن به کارکرد مستقل رنگ، خط، نور و کمپوزیسیون‌های خلاقه ضروری است نظر دارد.

استاد جلیل ضیاءپور در سی ام آذرماه ۷۸ در یلدایی سرد، دیده از جهان فرو بست.

نویسنده