بزرگداشت خوشنویس برجسته، استاد عمادالکتاب سیفی

پنجاه و سومین نشست پژوهشی هنر با نکوداشت استاد عمادالکتاب سیفی در باغ نگارستان‌ـ موزه مکتب کمال‌الملک‌ـ برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران: پنجاه و سومین نشست پژوهشی هنر با یاد استاد عمادالکتاب سیفی بعدازظهر شنبه ۲۲ اسفند ساعت ۱۶ الی ۱۹ در موزه مکتب کمال‌الملک برگزار خواهد شد و در این مراسم آقایان استاد غلامحسین امیرخانی، دکتر حمیدرضا قلیچ خانی و علیرضا هاشمی نیا به ایراد سخن خواهند پرداخت. در انتها نیز فیلمی از زندگی این هنرمند برجسته که به همین مناسبت تهیه شده، به نمایش در خواهد آمد.

در طی مراسم مذکور که با همکاری سازمان زیباسازی تهران، نشریه تندیس و معاونت فرهنگی دانشگاه تهران  برگزار خواهد شد، نمایشگاهی از آثار، اسناد نویافته و عکس های استاد عمادالکتاب سیفی به نمایش گذارده خواهد شد، نمایشگاهی که از ۲ تا ۳۰ فروردین پیش روی علاقمندان قرار دارد.

میرزا محمدحسین عمادالکتاب سیفی یکی از شاخص ترین خوشنویسان اواخر قاجار و اوایل پهلوی به شمار می آید. او پیرو و گسترش دهنده ی شیوه ی خوشنویسی میرزا رضا کلهر در نستعلیق بود، که افزون بر این خط، خطوطی همچون نسخ و شکسته نستعلیق را نیز خوش می نوشت و اولین خوشنویسی بود که کتاب های «رسم المشق» را برای استفاده ی نوآموزان خط ابداع کرد.

emadol-ketab

عمادالکتاب علاوه بر خوشنویسی، در زمینه های گوناگونی همچون نقاشی آبرنگ، تذهیب، موسیقی و عکاسی مهارت داشت، شعر می سرود و طبعی موزون داشت و با زبان های عربی و فرانسه آشنا بود و تکلم می نمود. وی با حکومت روزگارش همدلی نداشت و به همین جهت به کمیته ی مجازات پیوست و دستگیر و مدتی زندانی گردید.

از این هنرمند برجسته قطعات خوشنویسی فراوانی در قالب های مختلفی همچون چلیپا، سیاه مشق و کتابت باقی مانده است.

استاد عمادالکتاب سیفی پس از ۷۵ سال زندگی پربار، در سال ۱۳۱۵ سشمسی درگذشت و در آرامستان امامزاده عبداله شهر ری به خاک سپرده شد.

شایان ذکر است علاقمندان برای بازدید از نمایشگاه آثار عکس و اسناد نویافته استاد عمادالکتاب سیفی می توانند از تاریخ ۲ الی ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۹ الی ۱۹ به موزه مکتب کمال الملک واقع در میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان مراجعه نمایند.

نویسنده