christies-dubai-10-redحراج کریستی، دهمین سالگرد حضور خود را در دوبی ، در روز ۱۶ مارچ ۲۰۱۶(چهارشنبه ۲۶ اسفند ۹۴) همزمان با برگزاری بیستمین حراج هنر مدرن و معاصر خاورمیانه جشن می گیرد.

در کاتالوگ ده سالگی کریستی دوبی که با عنوان Now &Ten منتشر شده است آثار شاخص هنر مدرن و معاصر خاورمیانه به چشم می خورند که به نقل از وبسایت حراج مجموعه ای از شاهکارهای هنر ایران نیز در میان آنان حضور دارد که متعلق به مجموعه «اکبر و سوسن سیف ناصری» می باشد.

cristies-now& ten

در این کاتالوگ آثاری از پانزده هنرمند ایرانیارائه شده است. که به ترتیب آثار پرویز تناولی به ترتیب پرویز تناولی، سهراب سپهری، منوچهر یکتایی، بهمن محصص، کوروش شیشه‌گران، جعفر روح‌بخش، فرامرز پیلارام، منصور قندریز، حسین زنده‌رودی، محمد احصایی، منیر فرمانفرمایان، فرهاد مشیری، رکنی حائری‌زاده، افروز عمیقی و هدیه شفیعی روی میز حراج می‌روند.

به نقل از سرویس تجسمی ایسنا، در میان هنرمندان ایرانی، گران‌قیمت‌ترین اثر، یک مجسمه «هیچ» از پرویز تناولی با قیمت پایه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دلار است که در سال ۲۰۰۷ خلق شده است. رتبه بعدی به تابلویی از مجموعه درخت‎های سهراب سپهری اختصاص دارد که در سال ۱۹۷۰ خلق شده و قیمت پایه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دلار برای آن در نظر گرفته شده است. از پرویز تناولی یک مجسمه دیگر از مجموعه شاعر و قفس نیز در این بخش حضور دارد که قیمت پایه آن ۱۴۰ تا ۱۸۰ هزار دلار است و اثر دیگر سهراب سپهری ۸۰ تا ۱۲۰ هزار دلار قیمت پایه دارد.

محمد احصایی نیز با یک اثر نقاشی‌خط جایگاه سوم هنرمندان گران‌قیمت ایران را به خود اختصاص داده، اثر او که در سال ۲۰۱۲ خلق شده است با قیمت پایه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار در این حراج چکش خواهد شد. همچنین اثری از فرامرز پیلارام متعلق به سال ۱۹۷۰ و حجم آینه‌کاری‌شده‌ای از منیر فرمانفرمایان که در سال ۱۹۷۴ ساخته شده نیز در این حراج با قیمت پایه ۱۸۰ تا ۲۴۰ هزار دلار ارائه خواهد شد. از منصور قندریز و حسین زنده‌رودی نیز آثاری با قیمت پایه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار در این حراج وجود دارد. فرهاد مشیری نیز تابلویی با عنوان «کنفرانس» را در این حراج با قیمت پایه ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار دلار دارد. از منوچهر یکتایی نیز نقاشی رنگ روغنی خلق‌شده در سال ۱۹۶۴ با قیمت پایه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار در این حراج ارائه می‌‏شود.

hich-tanavoli

تابلویی از بهمن محصص نیز در این حراج با قیمت پایه ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار دلار چکش خواهد خورد. دیگر آثار هنرمندان ایرانی نیز همه کمتر از ۱۰۰ هزار دلار قیمت پایه دارند. آثار افروز عمیقی ۸۰ تا ۱۲۰، کوروش شیشه‌گران ۷۰ تا ۹۰، هدیه شفیعی۶۰ تا ۸۰، جعفر روح بخش ۵۰ تا ۷۰ و رکنی حائری‌زاده ۴۰ تا ۶۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده‌اند.

در بخش اصلی بیستمین حراج کریستیز هنر مدرن و معاصر خاور میانه نیز  ۸۶ اثر از ۶۴ هنرمند ارائه می‎شود که ۳۵ اثر آن به ۲۱ هنرمند ایرانی تعلق دارد. در این بخش آثاری از هنرمندان کشورهای ایران، مراکش، مصر، عراق، ترکیه، عربستان سعودی، فلسطین، سوریه و لبنان برای فروش گذاشته خواهد شد. کمترین قیمت پایه‏‌ای که امسال برای یک اثر هنری انتخاب شده ۸ تا ۱۲ هزار دلار است؛ اما این ۸۶ اثر در میان خود، آثار گران‎قیمت چندانی ندارند و بیشترین قیمت پایه به نقاشی‎خطی از حسین زنده‌رودی با عنوان «برگ زرد» اثری از فرهاد مشیری با عنوان «YHGNL» با قیمت پایه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار اختصاص دارد.

نمایش آثار از روز یکشنبه ۲۳ اسفند در هتل امارات تاورز دوبی آغاز شده و تا چهارشنبه قبل از حراج ادامه دارد.

فرهاد مشیری
فرهاد مشیری

نویسنده