مجموعه‌‌داران مطرح دنیا در سالی که گذشت

دنیا‌ی امروز، بیش از هر زمان دیگر‌ی، کوچک و بدون مرز شده‌است و این به معنا‌ی پیدایش نوعی تازه از میلیونر‌‌ها و بیلیونر‌ها از سرتاسر جهان و با‌قابلیت خرید بالا می‌‌باشد. این قشر جدید بازرگانان، سلبریتی‌‌ها و نوع‌دوستان، در کنار خرید پنت‌هاوس‌‌ها، قایق‌‌ها و عمارات، به فعالیت سودمندی نظیر خرید آثار هنری، نیز علاقه‌‌مند هستند. این مجموعه‌‌داران تنوع زیادی دارند. ممکن است ورثه‌‌ی ثروت‌‌های هنگفتی از خاورمیانه یا سردمداران جوان صنعت تکنولوژی باشند.
برای معرفی کردن این قهرمان‌‌ها‌ی هنر که از سرتاسر جهان و با پیشینه‌‌ها‌ی گوناگون، سر‌برآوردند، براساس فعالیتشان در طول ۱۲ ماه اخیر(این فهرست در پایان سال ۲۰۱۵ میلادی منتشر شده است) به ۲۰۰ نفر از این مجموعه‌‌داران می‌‌پردازیم. بر خلاف عادت معمول که بیشتر به مجموعه‌‌داران مرد ساکن آمریکا می‌پردازند، ما نهایت تلاش خود را کردیم تا بر افرادی که هنوز ناشناس هستند و از اقلیت‌ها هستند نیز بپردازیم. تعداد زنانی که در فهرست قرار‌دارند و همچنین زنان و مردان چینی که آینده روشنی در عالم هنر دارند، تحسین ‌برانگیز است. در این فهرست، مجموعه‌داران شهیر در کنار افراد جوان‌‌تر و تازه کار و افراد پرکار در سال گذشته، در کنار کسانی که سالها فعال بودند، اما امسال فعالیت اندکی داشتند، قرار‌ می‌گیرند.
این فهرست که بر پایه‌‌ی حروف الفبا، تنظیم شده‌است، حاصل تحقیق سه ماهه و مصاحبه با متخصصان این صنعت می‌باشد و به تلاش امیلی نیتان Emily Nathan  نویسنده و خبرنگار مستقل است، امکان‌پذیر شده است.
این فهرست در سال ۲۰۱۵ در سایت Artnet.com ، منتشر شده است.

ترجمه یاسمن نوذری


رومن آبراموویچ و داشا ژوکوا Roman Abramovich and Dasha Zhukova(روسیه)
داشا ژوکوا، متولد موسکو، در سال ۲۰۰۸،Garage Center for Contemporary Culture در موسکو را افتتاح کرد و به همراه همسر خود آبرامویچ، (صاحب باشگاه ورزشی چلسی) در حال توسعه دادنNew Holland، جزیره‌ای بزرگ، در سنت پترزبورگ و تبدیل آن به مرکز هنری مشابهی می‌باشد. آنها امسال بزرگترین مجموعه آثار ایلیا کاباکف Ilya Kabakov(گرانقیمت ترین نقاش روس معاصر) را خریداری  کردند. مجموعه‌ی ژوکوا با وجود هزاران اثر معاصر، افسانه‌ایست. با بررسی سوابق خرید همسر وی در حراج، می‌توان نتیجه گرفت که علاقه‌مندی آبراموویچ بیشتر به هنر مدرن و امپرسیونیست می‌باشد.

Abramovich

Ilya-kabakov
Ilya-kabakov

روبی آنتونیو Robbie Antonio(فیلیپین)
خانه‌ی واقع در شهر مانیلای وی که در زمینه‌ی املاک فعالیت دارد، به دست رم کولاس Rem Koolhaas که پانزده سال کاری را قبول نکرده‌بود، طراحی شده‌است. وی مجموعه‌ی خصوصیش را در آن نگهداری می‌کند. تازه‌ترین دغدغه‌ی‌ او، جمع آوری پرتره‌‌های خودش است که به معروفترین هنرمند معاصر، مثل جولین اشنابل، ماریلین مینتر، دیوید سل و تاکاشی موراکامی، سفارش داده‌است و تا به حال برای آنها، سه‌ میلیون دلار پرداخته است.

robbie-antonio
هلن و برنارد آرنو Bernard and Hélène Arnault (فرانسه)
آرنو، رئیس و مدیرعامل بنیاد لویی ویتون، ثروتمندترین مرد فرانسه است. تازه‌ترین کار او، تاسیس بنیاد لویی ویتون به طراحی فرنک گری در Bois de Boulogne در اکتبر سال ۲۰۱۴می‌باشد که آثاری سفارشی از اولافر الیاسون، الزورث کلی، سارا موریس و تارین سیمون در آن نگهداری می‌شود. مجموعه‌ی او شامل هزاران کار از هنرمندان معاصر و مطرح دنیای هنر می‌باشد.

bernard-helene-arnault

Louis_Vuitton_Foundation
Louis_Vuitton_Foundation

بیل و ماریا بل Bill and Maria Bell (ایالت متحده آمریکا)
ماریا، سرپرست نویسندگان سابق سریال Young and the restless درشبکه CBS، عضو جوایز هنر ملی و عضو سابق هیئت مدیره‌ی موزه هنر‌های معاصر در لس آنجلس، مجموعه خود را با خریداری عکس‌‌های ارزان قیمت جورج هارل George Hurrel شروع کرد و همیشه به آثار هنرمندان صاحب سبکی مانند فرانچسکو وزولی Francesco Vezzoli  و مارک رایدن Mark Ryden، اظهار علاقه کرده‌‌است. اما همسر او جمع‌‌آوری آثار برجسته‌‌ای مثل آثار مارسل دوشان می‌‌پردازد. در ابتدای فعالیت حرفه‌ای‌شان، هردو اندی وارهول را انتخاب کردند. اما به تازگی در مصاحبه‌‌ای با مجله‌‌ی New York Observer اعلام کرده‌‌اند که به دنبال هنرمندی معاصر معادل اندی وارهول می‌گردند و جف کونز گزینه مناسبی برای آنها می‌‌باشد. آنها تا حالا مجموعه‌‌ی وسیع از آثار وی به همراه هنرمندان نامی دیگر، را گردآوری کرده‌اند.

bell1

Koons_basel

پیتر بندیک  Peter Benedek )ایالت متحده آمریکا(
پیتر بندیک، موسسه آژانس استعدادیابیUnited  و یکی از مهم‌‌ترین نمایندگان هالیوود، حدود ۲۰ سال پیش، شروع به خرید آثار هنری کرد و تمام دیوار‌های خانه‌ و دفتر خود در بورلی‌هیلز را با آثار هنرمندان معاصر و مدرنی چون الکس کتز، گرهارد ریشتر، دیوید هاکنی، میلتون آیوری و فرانسیس پیکابیا و جورجیو موراندی، پر کرده است. وی، سالها پیش از مشهور شدن جان کورینJohn curin، یکی از آثار وی را خریداری کرده‌بود و سال‌هاست پرتره‌ای از رابرت گراهام، دلال هنری که توسط آلیس نیل کشیده شده‌است را به دیوار دفتر خود آویزان کرده و در مصاحبه‌ای اخیر با مجله‌یHollywood Reporter می‌گوید که «حس خوبی است که هر روز یک دلال شما را زیر‌ نظر بگیرد.»

benedek1-412x1024

 

[/one_half_last]

 

 

نویسنده