درافتتاحیه نمایشگاه چه باید کرد؟

چگونه در روز افتتاحیه با مردم تعامل کنیم؟

ترجمه: زهرا قیاسی

Alan Bamberger

Source: www.artbusiness.com

هنرمندان اغلب در  روز افتتاحیه معذب و دستپاچه می‌شوند. در این مقاله نکاتی را مطرح می‌کنم برای شمایی که نمی دانید در روز افتتاحیه باید چه کار کنید تا شانس موفقیت و گسترش روابط و در نهایت فروشتان بالا رود. به خاطر داشته باشید که همیشه موارد استثنا وجود دارد. اما این توجه به این نکته‌ها شما را به مقصود نزدیک تر می‌کند.

  1. حضور داشته باشید؛ در هیچ یک از افتتاحیه‌ها یا رویدادهای هنری‌تان غایب نشوید، مگر اینکه گالری‌دار یا فرد مسئول از شما بخواهد که نیایید.
  2. سروقت یا حتی کمی زودتر بروید تا بتوانید راحت باشید و اوضاع را در دست بگیرید؛ تا آخر وقت بمانید و قبل از پایان ساعت نمایشگاه آنجا را ترک نکنید.
  3. در طول مدت افتتاحیه آماده پاسخ دادن به سوال‌ها و صحبت با افراد درباره کارتان باشید؛ اگر به دلیلی باید محل را ترک کنید به افرادی بسپارید و اطلاع دهید که چه موقع بر‌می‌گردید.
  4. مهمترین کسانی که باید طرف صحبت شما شوند آنهایی هستند که نمی شناسید؛ اگر به نظرتان رسید که غریبه ای می‌خواهد با شما صحبت کند، یا به سمتش بروید یا اگر با کسی در حال صحبت هستید، به او تذکری بدهید که باید صحبت را قطع کنید و به محض اینکه فرصتی پیدا شد نزد آن غریبه بروید. کسانی که نمی شناسید در آینده آشنایان شما خواهند بود و ممکن است خریدار هم بشوند.
  5. صحبت کردن با کسانی که می‌شناسید و هر وقت دیگر هم می‌توانید با آنها گپ بزنید مثل اعضای خانواده و دوستان نزدیک و دوستان هنرمند را در کمترین درجه اهمیت بگذارید. اگر حدس می‌زنید که برنامه شلوغ باشد، قبلا به آشنایان تذکر دهید که ممکن است ناگهانی از کنارشان دور شوید و گفتگو با آنها را قطع کنید و بخواهید که دلخور نشوند. بهتر است صحبت کردن با آشنایان را به اوقات خلوت برنامه موکول کنید. اما همیشه حواستان به کسانی که دور و بر می‌چرخند و منتظر توجهی از جانب شما هستند باشد.
  6. به زبانی حرف بزنید که مردم عادی و بی‌اطلاع از هنر متوجه منظورتان بشوند. به خصوص اگر طرف شما کسی است که او را درست نمی‌شناسید. یک تاکتیک موثر این است که فرض کنید همه افراد چیزی درباره هنر نمی‌دانند و اجازه بدهید طرف مقابل گفت و‌گو را هدایت کند. اگر فرد مطلعی بود سطح گفت و گو را بالاتر ببرید. اما همیشه فضا را طوری نگهدارید که مخاطب احساس راحتی کند. یک دلخوری کوچک می تواند هوادار یا خریدار احتمالی را بترساند یا براند.
  7. اگر نمی‌دانید چگونه درباره هنرتان در قالب قابل فهم افراد عادی صحبت کنید، قبلا با دوستان و آشنایان تمرین کنید. به خصوص کسانی که درباره هنر اطلاعاتی ندارند و آزمایش کنید که آیا می‌توانید مطلب را انتقال دهید؟ اگر توانستید منظورتان را بفهمانید همین متن را تمرین کنید تا جایی که این بیان ساده و روان برای خودتان هم جا بیفتد. روش دیگر این است که به سوالات معمول مخاطبان توجه کنید و پاسخ آنها را در توضیحاتتان بگنجانید. هدف شما این است که بتوانید خیلی سریع مطلب را به مخاطب انتقال دهید و بتوانید رابطه و تعاملی با او برقرار کنید. لطفا درباره جزئیات پرگویی نکنید. بعدها فرصت خواهید داشت که مفصل توضیح بدهید.
  8. همیشه موقع توضیح دادن مخاطب را در اولویت بگذارید. چه سودی برایش دارد؟ چرا باید هنر شما را بخرد؟ چطور داشتن این اثر می تواند به زندگی‌اش غنا بدهد؟ کارتان را مثل نوعی مشارکت جلوه بدهید. شما به تجربه‌ای بصری جلوه مادی می‌بخشید و آنها هم فرصت مشارکت در آن را پیدا می‌کنند. بهترین راه برای ادامه گفت و گو برای فروش این است که افراد هنر شما را درک کنند و از آن لذت ببرند. لذتی همیشگی. به خاطر داشته باشید که شما به افراد نمی گویید که چطور هنرتان را درک کنند بلکه توضیح می دهید که برای خودتان این اثر چه معنایی دارد و چقدر از آن لذت می برید.
  9. وقتی مردم از شما توضیحات مقدماتی کلی درباره نمایشگاه می‌خواهند، باید توضیح استانداردتان خلاصه و کامل باشد و ترجیحا زیر یک دقیقه طول بکشد (باورتان نمی شود که در یک دقیقه چقدر حرف می‌شود زد) برای اینکه از نتیجه کارتان مطمئن شوید قبل از نمایشگاه صدا یا تصویرتان را ضبط کنید و ببینید که آیا می‌توانید توجه خودتان را نگهدارید؟
  10. در ادامه مکالمه، روی الهام گیری‌تان تمرکز کنید. هنرتان از کجا نشات می‌گیرد؟ آثار هنری‌تان از کجا می‌آیند و جزئیات «ملموسی» از این دست. هدف این است که افراد را با داستان‌تان درگیر کنید، آنها را وارد ماجرای عاشقانه آفرینش هنری کنید تا بتوانید معنایی فراتر از یک تصور را به آنها انتقال دهید. جز در مواردی که شخصی بپرسد وارد صحبت درباره جزئیات تکنیکی نشوید. استثنای این نکته موقعی است که هنرتان فرآیندی باشد.
  11. قبل از شروع نمایشگاه از قیمت کارتان مطمئن شوید. اگر کسی قیمت را بپرسد آن را بگویید (بهتر است لیست قیمت تهیه کنید یا قیمت اثر را کنارش قرار بدهید.) نگویید که نمی‌دانید و برای پاسخ به افراد دیگر ارجاع ندهید. دلیلی برای خجالت کشیدن وجود ندارد. قیمت اثر فقط قیمت آن است و بس! اصلا مکالمه را قطع نکنید تا به مرحله فروش برسید.
  12. اگر افتتاحیه‌تان در گالری است اجازه بدهید گالری‌دار برنامه‌تان را تنظیم کند. او می داند که باید با چه کسی صحبت کنید. بهتر است قبل از شروع برنامه با گالری‌دار صحبت کنید و درباره روال کار با او هماهنگ شوید.
  13. همیشه افرادی هستند که می‌خواهند صحبت را تا ابد ادامه دهند. هزاران سوال بپرسند و بدون اینکه نیت خریدن داشته باشند وقت‌تان را بگیرند. قبلا با گالری‌دار یا کارمند گالری هماهنگ کنید که اگر در چنین وضعی گرفتار شدید با اشاره شما بیاید و به بهانه‌ای شما را از مخمصه نجات بدهد. معمولا گالری‌دارها این افراد وقت تلف کن را می‌شناسند.
  14. به کسانی که نتوانسته‌اند به اندازه کافی صحبت کنند بگویید که می توانید در فرصت بهتری گفت و‌گو را ادامه دهید. اگر به نظرتان چشم‌انداز خوبی برای رابطه هست،  شماره تلفن‌تان را بدهید یا افراد را به بازدید از استودیوتان دعوت کنید. البته قبل از نمایشگاه با گالری‌دار در این مورد صحبت کنید و از مقرراتشان مطلع بشوید.

 

portraiture-opening

 

reza-derakhshani

 

بخش قبلی این پرونده را اینجا ببینید:

[/one_half_last]

 

نویسنده

  • جاوید رمضانی

    مدیر مسئول نشر آوام سرا و مجله هنرهای تجسمی آوام | مدیر و موسس اتلیه مرمت و اصالت سنجی آوام