انتقال آی وِی وی به « آلکاتراز»

چیدمان هایی با رویکرد سیاسی از «آی وِی وی» در جزیره آلکاتراز به اجرا در آمد.

«آی وی وی» هنرمند فعال چینی از زمان رهایی اش از حبس 81 روزه ای که مقامات چین برایش در سال 2011 مقرر کرده بودند تا کنون با وجود ممنوعیت از مصاحبه و دیگر فعالیت ها ، ساکت نمانده است.

در امریکا او پروژه ای با عنوان”آی وی وی،به چه دلیل؟ ” که تورش را در موزه بروکلین ماه گذشته آغاز کرد بود را به اجرا در آورد.main-box227

در بروکلین این هنرمند کاری را ارائه کرد که منحصراٌ برای دوسالانه ونیز انجام شده بود. شش تصویر متغیر که وی را در سلول زندان در حال خوردن ، خوابیدن، قدم زدن، دوش گرفتن، دستشویی رفتن و هنگامی که برای بازجویی نشسته است را، همه زیر نظر دو نگهبان یونیفرم پوش زندان به تصویر کشید. آثار هولناکی که روش های دولت چین برای نابود کردن روح و روان شخصی و فردي در زندگی را، به نمایش می گذاشتند.

اکنون وی به طور داوطلبانه برای ارائه نمایشگاهی با هفت چیدمان با عنوان ” آی وی وی در آلکاتراز ” به زندان بازخواهد گشت، که با همکاری مقامات آمریکا از 27 سپتامبر در معرض بازدید عموم قرار گرفته است .

مدت کوتاهی پس از آزادی آی وی وی از زندان، متصدی گالری هینز سان فرانسیسکو به دیدن او رفت و آی وی وی در پاسخ به این پرسش مدیر گالری هینز: “کار کوچکی که برای حمایت از تومیتوانیم انجام بدهم چیست؟ “، گفت ” میتوانی من و هنرم را به مخاطبین گسترده تری نشان بدهی و این همان زمانی بود که گالری نظر وی را در رابطه با اینکه یک زندان به او اختصاص دهند پرسید.

پیش از آن گالری هینز در چهار نقطه غیر معمول دیگر نیز نمایشگاه برگذار کرده بود ولی هیچ برنامه ای برای برگذاری نمایشگاه در زندان آلکاتراز در برنامه گالری نبود و هینز نمی دانست که می تواند به جزیره دست پیدا کند یا نه که بعد ها با حمایت فرانک دین سرپرست منطقه تفریحی گلدن گیت مواجه شدند. دین از این ایده با نظر به اینکه هرگز در گذشته در آلکاتراز نمایشگاه هنری ای برگذار نشده بود، حمایت کرد.

هینز درباره اهداف این چیدمان می گوید: ” ما به مسائلی چون حقوق بشر و آزادی بیان می پردازیم و همچنین نقشي كه افراد خلاق در پرداختن به این معضلات دارند و نقشی که جوامع در خلق کردن این چنین ساختار ها و فضاهایی دارند “

آثار این نمایشگاه به صورت چند رسانه ای و تعاملی هستند که جزئیات آن تا پیش از آغاز نمایشگاه به شکل کامل عمومی نشده بود . main-box228

آی وی وی در این نمایشگاه تصویر 176 زندانی سیاسی مهم تاریخ را که به خاطر افکار و عقایدشان زندانی شدند را با 1.2 میلیون قطعه لوگو به معرض نمایش گذاشته که از جمله آن ها میتوان به ادوارد اسنودن رئیس سابق امنیت ملی امریکا و نلسون ماندلا رهبر فقید آفریقای جنوبی اشاره کرد و همچنین 40 نفر این افراد از زندانیان چینی و 33 نفر آنها از میان 26 کشور دیگر جهان هستند. از دیگر چیدمان ها می توان به گل های سرامیکی در فضاهای سلول زندان و… نیز اشاره کرد .

نمیاشگاه از 27 سپتامبر 2014 آغاز و تا آوریل سال آینده برقرار خواهد بود.

main-box230

main-box231

منبع: www.artnews.com

ترجمه و تلخیص: فاطمه کمالی

نویسنده