مجموعه‌داران مطرح دنیا؛ بخش چهارم

مجموعه‌داران مطرح چه کسانی هستند. اینکه چه کسانی در دنیای اقتصاد هنر سرمایه‌گذاری می کنند و آثار هنری را خریداری می کنند، همواره جزو موضوعات جذاب بوده است. همیشه شخصیت مرموزی که با اسم مستعار در حراج‌ها حاضر می‌شود کیست؟  آن که تلفنی خریدار گران‌ترین اثر می‌شود اهل کجاست؟ چه کسی ظاهرا در سالن حراج حضور دارد و چه کسی در واقع اثر را به خانه و مجموعه شخصی خود می برد، همه سوالاتی است که همواره گوشه ذهن مخاطبین هنر وجود دارد. در پرونده آشنایی با مجموعه‌داران مطرح دنیا، به معرفی تعدادی  از این مجموعه‌‌داران می‌‌پردازیم. بر خلاف عادت معمول که بیشتر به مجموعه‌‌داران مرد ساکن آمریکا می‌پردازند، ما نهایت تلاش خود را کردیم تا بر افرادی که هنوز ناشناس هستند و از اقلیت‌ها هستند نیز بپردازیم. تعداد زنانی که در فهرست قرار‌دارند و همچنین زنان و مردان چینی که آینده روشنی در عالم هنر دارند، تحسین ‌برانگیز است.
این فهرست الفبایی در سال ۲۰۱۵ در سایت Artnet.com ، منتشر شده است.
ترجمه و گردآوری: یاسمن نوذری


  • آلن فائنا(آرژانتین) Alan Faena

Faenaوی که از موفق‌ترین هتل‌داران و صاحبان بنگاه معاملات ملکی در آرژانتین می‌باشد، علاقه‌ی وافری به جمع آوری هنر آمریکای لاتین دارد. در دسامبر سال ۲۰۱۵ او ساختمان نمایشگاه خود در میامی را به نام فائنا فوروم و به معماری رم کولاس Rem Koolhaas افتتاح کرد.

Alan-faena-forum

 

  • هرالد فلاکنبرگ(آلمان) Harald Falckenberg

او یکی از بانفوذترین مجموعه‌داران جهان و برنده‌ی جوایز معتبری نظیر Cologne و Montblanc de la Culture Arts Patronage می‌باشد. وی همچنین کتاب‌های زیادی در زمینه‌ی هنر منتشر کرده است. او از مجموعه‌داران پیشتازی شمرده می‌شود که برای اولین بار آثار هنرمندانی چون مارتین کیپنبرگر Martin Kippenberger، ریچارد پرینس  Richard Prince و جاناتان میسه Jonathan Meese را پیش از شهرت جهانیشان، خریداری کردند. مجموعه‌ی او با بیش از۲۰۰۰ اثر در کارخانه‌ای متروکه در هامبورگ برای عموم در معرض نمایش قرار گرفته است.

مجموعه‌داران مطرح

Jonathan-Meese's-installation-at-the-Falckenberg-Collection

 

  • مارک فالکون و الن براس (ایالات متحده آمریکا) Mark Falcone and Ellen Brussمارک فالون، مشاور املاک، به همراه همسرش براس در مجاورت موزه‌ی هنر معاصر دنور در خانه‌ای به طراحی دیوید ادجای معمار David Adjaye زندگی می‌کنند و از مجموعه‌داران مشتاق هنر مکزیک می ‌باشند. در مجموعه‌ی کنونی آنها نامهایی نظیر گونزالو لبریا Gonzalo Lebrija، ادواردو ساباریا  Eduardo Sarabiaو فدریکو سولمی Federico Solmi به چشم می‌خورد. همچنین آنها آثار هنرمندان ساکن دیترویت مثل استفن باتورا Stephen Batura، دیوید زیمر David Zimmer، ماری ارین and Mary Erhin و آدام میلنر Adam Milner را نیز در مجموعه‌ی خود دارند.
    mark-falcone-ellen-bruss'

 

 

  • ایمی و ورنون فالکونر(ایالات متحده آمریکا) Amy and Vernon Faulconer

مجموعه‌ی نقاشی، مجسمه، ویدیو، عکاسی و چیدمان ورنون فالکونر، صاحب شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و همسرش، قدمتی پنجاه ساله دارد و آثار نفیسی از سیسلی براون، آنیش کاپور، فرانچسکو کلمنته، کارا واکر، بریجیت رایلی، جیمز تورل و دونالد جاد را شامل می‌شود. آنها در سال ۲۰۱۲، به همراه راچوفسکی ها، مجموعه داران بزرگ تگزاسی، فضای انبار مانندی را برای آثار بزرگی که در خانه‌ی شخصی آنها جا نمی‌شد، تاسیس کردند.
Amy-and-Vernon-Faulconer

Amy-and-vernon-faulconer-art-collection

 

  • هاوارد و پاتریشیا فاربر(ایالات متحده آمریکا) Howard and Patricia Farberخانم و آقای فاربر در سال ۲۰۰۱ و در نتیجه‌ی سفر خود به کوبا، عاشق هنر این جزیره شده‌اند و تاکنون مجموعه‌ای شامل ۲۰۰ اثر از هنرمندان کوبایی مانند بلکیس آیون Belkis Ayón، آبل باروسا Abel Barroso، تانیا بروگریا Tania Bruguera، لوس کارپینتروس Los Carpinteros، ساندرا راموس Sandra Ramos، دوویر دل داگو Duvier del Dago، کارلوس گاراشیو Carlos Garaicoa و رنه پنا René Peña جمع‌آوری کرده‌اند.

farber-patricia-farber

belkis-ayon-howard-and-patricia-farber

  • لری و ماریلین فیلدز( ایالات متحده آمریکا) Larry and Marilyn Fields

بازرگان و وکیل سابق، لری فیلدز به همراه همسرش از مجموعه‌داران برجسته‌ی شیکاگو، حدود ۵۰۰ اثر از ۳۰۰ هنرمند جهان خریداری کرده‌اند که بیش از ۱۵۰ تای آنها در خانه‌ی شخصیشان نگه‌داری می‌شود و بسیاری از آنها ته‌مایه‌ای سیاسی دارد. این مجموعه شامل آثار هنرمندانی آفریقایی-آمریکایی نظیر کارا واکر، گلن لیگون و مارک بردفورد می‌باشد.
Marilyn-and-Larry-Fields

fields_collection_kara-walker-Roscha

 

  • آماندا و گلن فورمن (ایالت متحده آمریکا) Amanda and Glenn Fuhrman

فورمن از صاحبان سهام MSD، در دانشگاه تاریخ هنر خوانده بود و به تازگی در فهرست Business insider به عنوان یکی از جدی‌ترین مجموعه‌داران در وال استریت شناخته شده است. او از متولیان موزه‌ی موما، تیت مدرن، عضو انجمن موسسه‌ی هنر معاصر در فیلادلفیا و بنیانگذار موسسه‌ی FLAG Art  در نیویورک می‌باشد.

Glenn-and-Amanda-Fuhrman-with-Robert-Therrien'

Selections-from-the-Fuhrman-Family-Collection

 

  • دنیل و دیوید گنک (ایالات متحده آمریکا) Danielle and David Ganek
    سهامدار سابق سرمایه‌ی SAC  و از متولیان موزه‌ی گوگنهایم، گنک و همسرش که رمان نویس و ویراستار می‌باشد، مجموعه‌ی وسیعی از هنرمندانی مثل ریچارد پرینس، دایان آربوس، سیندی شرمن، جف کونز، جان کورین و مایک کلی دارند. دیوید اولین اثر مجموعه‌اش را در۱۷ سالگی خریداری کرد. او در سال ۲۰۰۳ اثری برای دیوار شرکتش به اد روشا سفارش داد که در آن کلمه‌ی Level استفاده شده بود.

Danielle-and-David-Ganek

 

  • اینگویلد گوئتز (آلمان) Ingvild Goetz

اینگویلد گوئتز گالری دار سابق، در دهه‌ی ۹۰ شروع به جمع‌آوری هنر رسانه‌ای کرد و حالا صاحب یکی از بزرگترین مجموعه‌های ویدیو آرت و مدیا آرت در دنیا می‌باشد. گفته می‌شود مجموعه‌ی او که در موزه‌ای شخصی در مونیخ به طراحی Herzog & de Meuron نگه‌داری می‌شود شامل ۵۰۰۰ اثر هنر معاصر است که بخشی از آنها برای هنرمندان نوپا و بیش از نیمی از آنها آثار هنرمندان زن می‌باشد.

i-goetz

 

  • کن گریفین (ایالات متحده آمریکا) Ken Griffin

    معروف است که کن گریفین، مجموعه دار ساکن شیکاگو، که به تازگی از همسر خود آن دایاس (از اعضای انجمن موزه‌‌ی هنر مدرن، و از متولیان بنیاد هنر معاصر و ویتنی)جدا شده است، تا به حال تنها یک اثر از مجموعه‌ی خود فروخته است. رئیس شرکت سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری کیتادل، در هنگام خرید آثار دقت بالایی به خرج می‌دهد و تنها شاهکارهایی را می‌خرد که هم‌تراز آثار مجموعه‌ی فعلیش نظیر آثار سزان، مونه و جاسپر جونز باشد. (در سال ۲۰۰۶، برای نقاشی False Start 1959 جاسپر جونز، ۸۰ میلیون دلار پرداخت کرد که آن زمان، بیشترین مبلغی بود که تا به حال برای اثر یک هنرمند زنده، پرداخت شده است.)

    ken-griffin

 

ken-griffin-sezanne
ken-griffin-sezanne

 

jasper-jones-false-start-ken-griffin
jasper-jones-false-start-ken-griffin
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

بخش های قبلی پرونده را می توانید اینجا ببینید:

[/one_half_last]

 

نویسنده