حل اختلافات میان نیوشا توکلیان و بنیاد کرمیگناک

اختلافات میان بنیاد فرانسوی الاصل عکاسی خبری به نام کرمیگناک و نیوشا توکلیان بعد از مدتي طولانی بحث و مذاکره به نتایج مثبتی رسید. نیوشا توکلیان كه در جولای سال جاری برنده جایزه عکاسی خبری 2014 بنیاد کرمینگناک شده بود، اندکی بعد جایزه ی این مسابقه که شامل مبلغ 50 هزار یورو وجه نقد بود را به دلیل اختلافات ایجاد شده به بنیاد و حامی آن ادوارد کرمیگناک بازگرداند.

نیوشا توکلیان در بیانیه ای ادعا کرد “آزادی هنری” وی به خطر افتاده بود. او همچنین بنیاد را به دخالت در ارائه آثارش محکوم نمود، آثار شرکت یافته از توکلیان در این جشنواره حاوی مجموعه عکسي بود که در آن زندگی روزمره جوانان ایران را به تصویر کشیده شده بود.

توکلیان اضافه کرد که بنیاد کرمیگناک نام عکس‌ها را بدون موافقت وی تغییر داده و به غلط ادعا کرده که توکلیان از جانب دولت ایران تهدید شده است.

اما توکلیان در بیانیه ای که 29 سپتامبر در صفحه فیسبوک شخصی اش منتشر کرد، اذعان کرد که شرایطی که به تازگی از جانب بنیاد ارائه شده را می پذیرد و رابطه و همکاری اش را با اعضای هیئت داوران آناهیتا قابیان و سم استوردزه در یک تور نمایشگاهی و کتاب سال بنیاد حفظ خواهد کرد.

توکلیان نوشته بود :”27 و 28 سپتامبر کرمیگناک یک تور بزرگ و گسترده برگزار می کند و بنیاد عهد کرده که از این پس دخالتی در کار من نخواهد داشت. من این شرایط جدید را پذیرفته ام با شرط این که به عنوان هنرمند؛ نام و ویرایش و گزاره نویسی آثارم به عهده خودم باشد.”

در نهایت بنیاد بیانیه ای صادر کرد که طی آن پشیمانی خود را از اتفاقات رخ داده و اختلافات پیش آمده ابراز کرد و گفت ازین پس آزادی هنری هنرمندان و نيز برندگان جایزه را به نحوي شايسته حمايت و پشتيباني خواهد خواهد کرد.

تغییرات قوانین جایزه در 22 سپتامبر با حضور کریستیان کاوجوله منتقد و مدیر هنری، مشاوره عکاسی سلنا لانسفورد، برنده اسبق جایزه کرمیگناک دیوید منتلئونه و عکاسانی از جمله رضا، مارک سالی، جروم سسینی و همچنین آناهيتا قباییان و استوردزه انجام گرفت.

توکلیان گفت: “بنیاد قدم های بزرگی را برای اعمال این تغییرات انجام داد و من این را بزرگ ترین دستاورد هنری خود در حوزه آزادی هنری می دانم و بسیار برای آینده این جایزه و جشنواره امیدوارم.”

ترجمه و تلخیص :فاطمه کمالی

منبع: www.bjp-online.com

نویسنده