دوسالانه نقاشی دامون‌فر افتتاح شد

سیف‌الله پویاراد، مدیر دوسالانه، در افتتاحیه‌ی این نمایشگاه که با حضور هنرمندان و برخی اعضای شورای داوری برگزار شد، گفت: نقاشی‌های جوانان زیر 25 سال علاوه بر زیبایی‌های بصری، نقدی رک و صریح از جامعه‌ی انسانی دارند و عقل حکم می‌کند، جامعه‌شناسان و مسوولان با نگاهی تحلیل‌گرا، از چنین رویدادهای هنری دیدن کنند.

او افزود: ٩٦ اثر هنری از ٩٥ هنرمند به بخش نهایی دامون‌فر رسیده و فقط کافی است کنار این تابلوها قدم بزنید و از زاویه‌ی نگاه نقاشان جوان لذت ببرید. من به رشد خیره‌کننده‌ی نسل نوی نقاشی ایران که سال به سال در زمینه‌ی تکنیکی ارتقا می‌یابند، امید بسته‌ام و یقین دارم جریان سیال و جوشان هنر ایران در منطقه، یگانه و ممتاز است.

غلامرضا نامی، یکی از اعضای شورای انتخاب آثار پنجمین دوره‌ی دوسالانه نقاشی دامون‌فر نیز در این مراسم، سطح آثار راه‌یافته به نمایشگاه را بالا دانست و گفت: در این نمایشگاه شاهد نمایش مجموعه‌ای از تکنیک‌های مختلف و کانسپت‌های فکری متنوع از جوانان زیر 25 سال هستیم. آثار پنجمین دوسالانه‌ی نقاشی دامون‌فر در مقایسه با دوره‌های قبل، سطح کیفی بالایی دارد.

او درباره‌ی معیار انتخاب آثار راه‌یافته نیز گفت: تعداد زیادی از آثار را بررسی کردیم و متمرکز بودیم تا اثری به نمایشگاه راه یابد که برآمده از افکار و ذهنیات خود هنرمند باشد. به این معنا که کپی آثار هنرمندان دیگر یا تقلیدی نباشد.

نامی همچنین بیان کرد: با توجه به این‌که جوانان زیر 25 سال آثارشان را در این جشنواره ارائه می‌دهند، انتظار نداشتیم که آثاری تا این اندازه حرفه‌ای را از آن‌ها شاهد باشیم. بسیاری از آثار در این دوره به‌لحاظ کیفی از سطح توقع ما بالاتر بودند. جشنواره‌هایی از این دست که دربرگیرنده‌ی آثاری با سطح کیفی بالا از هنرمندان زیر 25 سال است، باید سرمشق هنرمندان جوان دیگر قرار گیرد و همه بدانند که اگر اثری در این نمایشگاه روی دیوار می‌رود بی‌دلیل نیست و حتما کیفیت لازم را برای نمایش داشته است.

او با اشاره به تأثیر فراوانی که جشنواره‌ی دامون‌فر بر آینده‌ی هنری جوانان می‌گذارد، اظهار کرد: شکی نیست که حضور یافتن در چنین جشنواره‌هایی می‌تواند در زندگی هنری جوانان بسیار موثر باشد. در این چند روز شاهد آن بوده‌ایم که در چند هنرستان برای راه‌یابی آثار دانش آموزان‌شان به پنجمین دوسالانه‌ی نقاشی دامون‌فر جشن گرفته‌اند که این نیز می‌تواند انگیزه‌ی زیادی برای آن‌ها شود تا در ادامه‌ی مسیر با توان بیشتری قدم بردارند. در این مسیر همه‌چیز به خود هنرمند بستگی دارد که از فرصت‌ها به‌نحو خوبی بهره بگیرد و پله‌های ترقی را بالا برود.

نیلوفر قادری‌نژاد، نقاش و از اعضای شورای انتخاب آثار پنجمین دوسالانه‌ی نقاشی دامون‌فر، درباره‌ی معیار انتخاب آثار گفت: من همراه غلامرضا نامی و شهروز نظری، انتخاب آثار پنجمین دوره‌ی دامون‌فر را برعهده داشتیم. با توجه به تنوع زیاد آثار تلاش کردیم برای انتخاب کارها، سلیقه‌ای عمل نکنیم و با دید باز آثار را گزینش کنیم.

او ادامه داد: فکر می‌کنم با توجه به سطح بالای آثاری که جوانان زیر 25 سال در پنجمین دوسالانه‌ی نقاشی دامون‌فر ارائه داده‌اند، انقلابی صورت گیرد، زیرا این جوانان در مقایسه با نسل پیشین یا حتی نسل من، بسیار خوب عمل کرده و آثاری منحصربه‌فرد و متفاوت ارائه داده‌اند.

دکتر بهنام کامرانی، نقاش، مدرس دانشگاه و از داوران دوره‌های پیشین دوسالانه‌ی نقاشی دامون‌فر نیز در این مراسم گفت: بسیار شگفت‌آور است که جوانان زیر 25 سال ایرانی تا این اندازه خوب کار می‌کنند. در این دوره شاهد آثار متنوع‌تر و واقع‌گراتر نسبت به دوره‌های پیشین هستیم.

او با بیان این‌که امیدوارم دوسالانه‌ی نقاشی دامون‌فر حامی جریان نوگرای نقاشی ایران باشد، افزود: حرکت جشنواره‌ی دامون‌فر قابل ارزش است، زیرا بسیاری از جوانان، بخصوص نقاشان شهرستانی از طریق جشنواره‌هایی مانند دامون‌فر و برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی به جامعه‌ی هنری معرفی می‌شوند.

دوسالانه‌ی نقاشی دامون‌فر به همت گالری دامون‌فر و همکاری موسسه‌ی «تصویر شهر» سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران برپا شده و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ١١ صبح تا ٩ شب از این آثار در گالری «پردیس ملت» به نشانی خیابان ولی‌عصر، ابتدای بزرگراه نیایش، روبه‌روی کردستان، پردیس سینما گالری ملت طبقه منفی دو دیدن کنند.

نویسنده