پنجاه سال هنر پاپ تناولی |گالری شهریور

تناولی و پنجاه سال هنر پاپ
طراحى پوستر : پرویز تناولى
٣١ اردیبهشت تا ٢٨ خرداد
در گالرى شهریور

الهیه، خیابان خزر شمالی، بن بست هرمز، پلاک ۹

 روزهای تعطیل: شنبه ها
 ساعات کار: ۱۳ تا ۲۰

تلفن:۰۲۱-۲۶۶۰۱۰۵۲ ۰۲۱-۲۶۶۰۱۰۴۹

پست الکترونیک: Info@ShahrivarGallery.com

در این نمایشگاه ۱۰ نقاشی دیده نشده و جدید از پرویز تناولی به همراه ۳ مجسمه پاپ همگی مربوط به سال ۲۰۱۶ به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش هنرآنلاین، امیرحسین زندی ،مدیر گالری شهریور که پس از چهار نمایشگاه “ابوالقاسم سعیدی”، “هنر دهه ١٣۴٠ ایران، از مجموعه مسعود اخوان‌جم” ، نمایشگاه زنده‌یاد “ناصر عصار” و نمایشگاه “مسعود عربشاهی ” این روزها در تدارک برپایی نمایشگاهی از آثار پاپ مجسمه ساز مطرح معاصر است ، انگیزه خود را از برپایی این نمایشگاه اینطور بیان کرد:” این نمایشگاه به مناسبت جشن پنجاه سالگی هنر پاپ در آثار پرویز تناولی برگزار می‌شود و برای همین هم نام نمایشگاه را ” تناولی و پنجاه سال هنر پاپ گذاشتیم. اولین نمایشگاه آثار پاپ تناولی پنجاه سال پیش در گالری بورگز تهران برگزار شد وحالا بعد از نیم قرن این هنرمند آثاری کاملاً پاپ وجدید ارائه کرده که در نوع خود بسیار تاریخی و ارزشمند است.”

تناولی

به باور زندی، هنر پاپ هنوز ادامه دارد وشاهد آن در ایران آثار جدید تناولی و در دنیا آثار هنرمندانی همچون جف کونز است؛ هر چند چیزی که همیشه برای این مجموعه دار در مواجهه با این آثار جالب بوده شکل ومفهوم کلی کارهاست :” از جنبه پاپ بودن این آثار که بگذریم – که خود البته موضوع مهمی است – امتزاج آیکون‌های معروف یا همان مشاهیر عالم با کلمه “هیچ” بسیار جالب توجه است .بُعد مفهومی این آثار هم برای من خیلی تأثیر گذار بود خصوصاً از منظر هیچ بودن آدمی به رغم شهرت و ثروت زیاد او.”

به گفته زندی ، آخرین مجموعه چاپ‌های سیلک تناولی تحت عنوان” خط بنویس ” که با دست رنگ گذاری شده‌اند، در سالن دیگر گالری شهریور به نمایش گذاشته می‌شود.

پرویز تناولی متولد سال ۱۳۱۶ در تهران ، مجسمه سازی ایرانی است که به لطف آثار گرانبهای او، نام هنر ایران در بسیاری از مراکز معتبر هنری دنیا و مجلات تخصصی هنر برده شده است. از او به‌عنوان یکی از پیشگامان مکتب سقاخانه یاد می‌شود. مجموعه مجسمه‌های “هیچ”، “شاعر” و “تخت جمشید” جزو معروف‌ترین آثار تناولی هستند.تناولی تنها هنرمند ایرانی بود که سال پیش آثارش در نمایشگاه گروهی “دنیا پاپ می‌شود” در موزه تیت مدرن لندن برپا شد . در این نمایشگاه که هدفش جست و جوی هنر پاپ در کشورهایی به غیر از انگلستان و آمریکا بود ، آثار هنرمندان بیش از ٣٠ کشور دنیا از آسیا، آمریکای جنوبی، آفریقا و حتی اروپا مانند فرانسه، سوئیس، ایتالیا، اسپانیا عرضا شد که از خاورمیانه آثار تناولی شامل یک فرش، یک مجسمه و شش تابلو همگی مربوط به دهه ۶٠ و ٧٠ میلادی به نمایش درآمد.

تناولی

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه “تناولی و ۵۰ سال هنر پاپ “می‌توانند از جمعه ۳۱اردیبهشت ماه لغایت ۲۸ خردادماه به گالری شهریور به نشانی تهران،الهیه،خیابان خزر شمالی،بن بست هرمز پلاک ۹ مراجعه کنند.

نویسنده