نگاهی به نمایشگاه واحد خاکدان

یادداشتی بر آثار واحد خاکدان به قلم جاوید رمضانی 
در گالری ایرانشهر
بازنمایی اشیاء و فضاها بطور واقعگرایانه از دیرباز مورد مناقشه در هنر بوده است. زندگی خود گونه‌ای بازنمایی است،  یا بازنمایی می‌کنیم یا بازنمایانده می‌شویم. هنرمند در عین بازنمایاندن اشیاء و روابط آنان، خود توسط مخاطب  و منتقد بازنمایانده می‌شود.پس هنر همان زندگی با چاشنی اندیشه‌ و قصد‌مندی است.بازنمایی را تقلید هم گفته‌اند تقلید از صورت انسان‌ها اشیاء و رخداد‌ها. آن هنگام که نقاش چیزی بیش از نمود صرف صورت این مقولات را ارائه می‌دهد هنر زاده  می‌شود.

 

واحد خاکدانواحد خاکدان نقاشی است که سعی در بیان چیزی وسیع‌تر از تصویر صورت رخدادها و مقولات دارد  تصویری فراتر از یک کپی محض،  تجربه بصری متداول از جهان هیچ‌گاه به عنوان هنر ارضاء کننده نبوده و هنرمندان همیشه درحال چالش برای فهم حقیقت اشیاء و مقولات بوده‌اند.

در بدو ورود به نمایشگاه آثار واحد خاکدان سیر تکامل هنر او از فضایی آبستره به سبک فتورئالیسم مشهود است.

فضا و اشیاء خاک گرفته در اغتشاشی معنی دار و سکوتی منجمد شده واقعیتی جادویی را می‌نمایاند.

واحد خاکدان متولد ۱۳۲۹ می باشد که در سال ۱۳۵۰ از هنرستان هنرهای زیبای پسران فارغ التحصیل گردید و پس از تحصیل در دانشکده هنرهای تزیینی در رشته معماری داخلی در سال ۱۳۶۰ به آلمان مهاجرت کرد. اولین نمایشگاه او در سال ۱۳۵۳ با لحنی آبستره و بیان گرا ارائه شد. مهاجرت در آثار خاکدان مقوله‌ای محوری است که آثارش را مفهوم داده است او که سی سال از ایران دور بوده است پس از آزمودن مسیر هنر غرب  و فهم عمیق آن فرهنگ راهی متفاوت را رقم می‌زند.

واحد خاکدان

آثار ابتدایی خاکدان در سویه‌ای انتزاعی متاثر از هنر مدرن است، ساختار هندسی و فضا سازی  مشخص این آثار بعدها در ترکیب بندی‌های واقعگرایانه او دیده می‌شوند. سازماندهی تجارب اولیه  با گرایش طبیعت بی‌جان، جان تازه‌ای می‌گیرد و از سال‌های ۱۳۵۵ تا امروز تعهد او به فرم واقعگرایانه  کماکان در آثارش دیده می‌شود. در آثار معاصر نقاش عنصر نور المانی است که هویتی مقدس به اشیاء  فرا جهانی می‌دهد و غم غربت در ملغمه‌ای  نا‌استوار با لحنی از نقاشی غیر ملی حجمی از اشیاء را پدید آورده‌اند که گاهی درترکیبی ساده و اغلب مغشوش هویدا‌می‌شوند. عروسک‌ها،  تصاویر وعکس‌ها ابزار‌های خانگی، گیاهان خشک شده و…. گویی انباری از اشیا منهدم شده را به نمایش میگزارند که زیستن سوژه خود را دچار هراس و سردرگمی کرده‌اند.

این هراس از بی سامانی مکانی و هویتی رنجی را بر هنرمند تحمیل می‌کند  تا او مسیر متفاوتی از هنر زمان و پسند جهان را انتخاب کند. هراس هنرمند در ۶ اثر طراحی به نمایش در آمده به خوبی هویدا است اضطراب بار هستی در چهره‌های طراحی شده با ترکیبی فشرده و وهم آور پرده از دغدغه‌ی  ذهن نقاش برمی دارد همین نکته می‌تواند ارزش و احساسات آثار طراحی خاکدان را ثابت نماید.

واحد خاکدان

گویی در نقاشی‌های خوش تکنیک و در پس لعاب‌‌های رنگی و زیبای او هراس و اضطراب مشترک هنرمند و مخاطب التیام می‌یابد و جهان در نسیان آبرومندی فرو میرود.

تجربه زیبایی شناسانه مخاطب در مواجهه با آثار نقاش دچار فانتزی آرام و ساده فهمی است که لذت مشاهده را در والایی فن و تکنیک هنرمند می‌یابد.

نکته قابل تامل دیگر نحوه ارائه آثار خاکدان در گالری است بیشتر آثار چاپ هایی دیجیتال و ماندگار است که به امضای او رسیده و برای فرو ش ارائه شده اند. و از سویی همین چاپ‌ها با ابعادی کوچکتر و تعداد محدود در بسته‌هایی ارائه گردیده که امکان خرید آثار را برای علاقمندان بیشتری فراهم می‌آورد.

این نوع ارائه اصل اثر را برای هنرمند محفوظ نگاه می‌دارد و امکان دسترسی طیف گسترده تری از مخاطبان هنر به آثار را فراهم می‌آورد.

واحد خاکدان

 

[/one_half_last]

 

نویسنده

  • جاوید رمضانی

    مدیر مسئول نشر آوام سرا و مجله هنرهای تجسمی آوام | مدیر و موسس اتلیه مرمت و اصالت سنجی آوام